Audi e-tron

De Audi e-tron is een volledig elektrische SUV en de eerste elektrische auto die Audi ooit voor het grote publiek bouwde. Het model is gebouwd tussen 2018 en 2023 en komt in twee carrosserievormen: de gewone SUV en de zogenaamde Sportback.

Bekijk 185 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntHet is een bijzonder luxe en comfortabele gezinswagen met flink wat ruimte.
  • PluspuntTechnisch zit de Audi e-tron uitstekend in elkaar, met allerlei hulpmiddelen op het gebied van veiligheid en comfort.
  • PluspuntHij stuurt behoorlijk strak voor een SUV, mede dankzij het lage zwaartepunt. Dat laatste wordt mogelijk door de plaatsing van het accupakket.
  • MinpuntZoals bijna elke Audi, heeft de Audi e-tron een vrij hoge aanschafprijs. De prijs loopt ook snel op bij een betere uitrusting.
  • MinpuntDe actieradius is redelijk (reken op ongeveer 400 kilometer), maar menig concurrent streeft de e-tron op dit front voorbij.
  • MinpuntDe e-tron is bijzonder zwaar, wat effect heeft op het rijgedrag en het energieverbruik van de auto.

De Audi e-tron op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: Een laag zwaartepunt zorgt voor opvallend dynamische rijeigenschappen, zeker als je bedenkt dat het hier om een hoge en zware SUV gaat. Lichtvoetig is de e-tron echter niet te noemen, niet met zijn enorme gewicht.
  • Verbruik: Dat gewicht heeft vooral invloed op het verbruik; de motoren moeten hard werken om de zware koets in beweging te krijgen en dus is de actieradius niet overdreven groot.
  • Uitrusting en comfort: De Audi e-tron beschikt over een lange reeks geavanceerde systemen die helpen met de veiligheid en die het comfort vergroten. De afwerking van het interieur is uitstekend en lange afstanden afleggen is een fluitje van een cent.
  • Betrouwbaarheid: Met minder bewegende onderdelen dan in een auto met een verbrandingsmotor, kan er op dat front ook minder fout gaan. De e-tron staat te boek als een betrouwbare auto, mits hij netjes onderhouden wordt.
  • Kosten: De aanschafprijs van een Audi e-tron is erg stevig, maar tegelijk hoef je met deze auto niet te tanken en heb je geen uitstoot. Dat zorgt voor lagere kosten in het dagelijks gebruik.
Audi doet zelden iets halfslachtig en diens eerste elektrische SUV is dan ook een zeer goed doordachte, goed gebouwde gezinswagen. De Audi e-tron is inmiddels ingehaald door veel concurrenten, maar blijft een uitstekende keuze.
Ivo
Automotive expert
Audi e-tron (2018-2023)

Audi e-tron (2018-2023)

De Audi e-tron werd dus in 2018 toegevoegd aan het gamma van Audi als de eerste elektrische auto voor massaproductie. Eerder had het Duitse merk al wel geëxperimenteerd met elektrische auto’s, maar dat waren hoogst exclusieve modellen waarbij de techniek steeds verder werd doorontwikkeld. Met de e-tron had Audi genoeg vertrouwen in zijn EV-kennis om hem voor te stellen aan het grote publiek. En dat grote publiek reageerde enthousiast; met zijn fijne onderstel, krachtige accupakket en keurige afwerking werd de e-tron al snel omarmd als een zeer bruikbare gezinswagen. De techniek is later verbeterd in andere modellen.

De Audi e-tron komt met twee accupakketten, waarbij de krachtiger variant natuurlijk iets prijziger is. Elke variant heeft vierwielaandrijving, wat zeker bijdraagt aan de scherpe rijeigenschappen van deze SUV. Een populaire editie is de S edition, die een sportiever uiterlijk heeft dankzij een paar wijzigingen aan het exterieur. Onderhuids is de S edition gelijk aan elke andere e-tron. Daarnaast is er nog de e-tron S, een uitvoering met een extra krachtige aandrijflijn, die vermogens levert waar een sportwagen trots op zou zijn. Deze uitvoering is bijzonder snel, maar heeft wel duidelijk een minder grote actieradius. Nieuwprijzen voor de e-tron lagen tussen de €70.450 en €84.900.

Audi e-tron Sportback (2020-2023)

Audi e-tron Sportback (2020-2023)

In 2020 kreeg de gewone Audi e-tron gezelschap van de Audi e-tron Sportback. Deze uitvoering is technisch identiek aan het al bestaande model, maar oogt iets anders dankzij een schuin aflopende daklijn. Dat laatste maakt van de Audi e-tron Sportback een Coupé-SUV, een carrosserievorm die bijzonder populair is.

Het nadeel van zo’n daklijn is de iets beperkte hoofdruimte achterin en een kofferbak die een tikje minder ruim is. Liefhebbers van deze carrosserievorm zullen hier echter geen seconde om wakker liggen, zij willen vooral die extra dikke uitstraling. In de regel is de Sportback iets duurder dan de conventionele SUV. Nieuwprijzen voor de e-tron Sportback lagen tussen de €68.550 en €87.300.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Ivo Pakvis

Automotive expert

Als jochie van vier jaar oud zat Ivo al bij zijn opa op de fiets, terwijl hij alle automerken en -modellen wist op te noemen. Inmiddels is die liefde onderdeel van zijn dagelijkse werkzaamheden en heeft Ivo een behoorlijke portfolio opgebouwd als het gaat om automotive artikelen. Of het nou om reviews gaat, of heldere teksten die meer vertellen over de geschiedenis van een bepaalde auto, je kunt Ivo er midden in de nacht voor wakker maken. Het is zijn doel om lezers te helpen met het vinden van bomen in het enorme autobos.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • www.autoweek.nl
  • www.audi.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op