






















































































































Audi E-tron e-tron 55 quattro advanced Pro Line Plus 95 kWh Bj 2019 Km 54.950 ex. btw
201949.130 km
De Audi e-Tron is het eerste volledig elektrische model van Audi. Het hoge, SUV-achtige model past qua formaat mooi tussen de Audi Q5 en Q7 in en biedt voldoende plek voor vijf personen en bagage. Met dit model biedt het Duitse merk sinds 2018 een aantrekkelijk alternatief voor bijvoorbeeld de Tesla Model S en X, die qua prijs redelijk vergelijkbaar zijn. Maar zeker de eerste exemplaren zijn niet bepaald storingsvrij. Daarom vertellen we je hier waar je op moet letten bij het kopen van de Audi e-Tron.
De e-Tron is een hoger model in de hogere prijsklasse, waar je naast de genoemde Tesla’s ook andere elektrische keuzes hebt zoals de Mercedes-Benz EQC en de Jaguar I-Pace. Audi levert het grote accu model in twee versies, de 50 en de 55, waarbij de laatste meer motorvermogen heeft en verder komt op een volgeladen accupakket. De e-Tron 50 beschikt over een vermogen van 230 kilowatt (ofwel 313 pk) en een opgegeven actieradius van 336 kilometer, terwijl de 55 het volgens Audi tot 300 kW (408 pk) en 436 kilometer moet schoppen.
De prestaties van de laatste versie zijn ook iets beter: hij haalt 200 kilometer per uur in plaats van 190 en gaat 0,4 seconden sneller van nul naar honderd. In beide gevallen hebben de auto’s twee elektromotoren; eentje daarvan drijft de voorwielen aan, de ander de achterwielen waardoor de e-Tron vierwielaandrijving heeft. Daarvoor staat de term ‘quattro’ in de naam. Er bestaat sinds het begin van 2020 ook een e-Tron Sportback, met een wat sportiever aflopende daklijn. Bovendien maakt Audi een extra heftige versie in de vorm van de e-Tron S, met maar liefst drie motoren en 503 pk. Omdat de e-Tron volledig elektrisch is, kun je hem zakelijk rijden met lagere bijtelling, waarbij de percentages verschillen per bouwjaar.
Met de e-Tron produceert Audi een vooruitstrevend model met vernieuwende technologie. Zo is de auto optioneel leverbaar met digitale zijspiegels, met kleine camera’s op de plek van de klassieke spiegels die verbonden zijn met schermpjes op het dashboard. Het ziet er vooral heel modern uit, net als de rest van de binnen- en buitenkant trouwens. Toch is niet iedereen fan van die vernieuwing, omdat het voor sommige mensen veel gewenning vergt.
Bovendien levert de techniek regelmatig problemen op bij de e-Tron. Niet alleen de spiegels vallen wel eens uit, er zijn ook verhalen bekend van exemplaren die niet meer starten (vanwege een storing in het accupakket) of waarbij de laadpoort vanwege een storing niet meer open wil. Vroege exemplaren – grofweg tot maart 2019 – kennen heel wat kinderziektes, zoals een lekke afdichting van de laadopening waardoor er vocht bij het accupakket kan komen. Als het goed is zijn alle exemplaren teruggeroepen en zijn de problemen verholpen, maar de eerste jaren van de e-Tron waren ver van vlekkeloos.