Volvo XC40

Het Zweedse automerk Volvo levert verschillende zogenoemde Sports Utility Vehicles en XC90. Met plaats aan maximaal vijf inzittenden, een ruim interieur en een lengte van 4.42 meter is dit een concurrent van andere populaire modellen zoals de Audi Q3 en de BMW X1.

Bekijk 2.112 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntRuim interieur met voldoende plek voor personen en bagage
  • PluspuntVeel keuze uit motorversies, vanaf 2020 ook volledig elektrisch
  • PluspuntOverzichtelijke bediening, veel opbergruimte voor kleine spullen
  • PluspuntVolvo levert moderne veiligheidssystemen standaard op alle versies
  • PluspuntKwaliteitsbeleving: pasvorm en materiaalkeuze zijn bovengemiddeld goed
  • MinpuntPrestaties van de lichtste motorversies (T2/T3) vallen tegen
  • MinpuntHoog gewicht, dus ook een vrij hoog brandstofverbruik
  • MinpuntHoge prijzenAirbag storingen: let op dat de updates zijn uitgevoerd
  • MinpuntDe XC40 is nog jong en erg gewild
  • MinpuntGrote wielmaten veroorzaken lawaai, banden slijten scheef af

Volvo XC40 op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De XC40 is een comfortabele, prettige reisauto. Echt sportief is de auto niet, maar met 408 pk onder de kap is topmodel T5 Recharge AWD toch serieus snel. De basisuitvoeringen komen echter vermogen tekort.
  • Verbruik: Door zijn compacte afmetingen, relatief laag gewicht en efficiënte diesel- en plug-inhybride aandrijflijnen is de XC40 opvallend zuinig in zijn klasse.
  • Uitrusting en comfort: Ook Volvo’s kleinste SUV is standaard relatief rijk aangekleed en comfortabel van opzet. Het interieur is in typisch Zweedse stijl ingericht en afgewerkt.
  • Betrouwbaarheid: De XC40 scoort goed op het gebied van betrouwbaarheid. De software kan echter gevoelig zijn.
  • Kosten: Als _premium _product is de Volvo XC40 relatief prijzig. Daar krijg je echter typisch Zweeds design en kwaliteit voor terug.
De Volvo XC40 is een prima optie als je op zoek bent naar een geavanceerde, efficiënte en trendy compacte SUV. Het bijzonder brede aanbod aan motoriseringen betekent bovendien dat er altijd wel een XC40 is die bij je past.
Dylan
Automotive expert
Volvo XC40 (2018 - heden)

Volvo XC40 (2018 - heden)

De XC40 draait al mee sinds 2017 en is sindsdien het instapmodel van Volvo. In eerste instantie werd het model geleverd met een 1,5 of 2,0 liter benzinemotor en een 2,0 liter diesel. Vanaf 2019 werd een 1,5 liter plug-inhybride leverbaar en in 2020 verscheen de eerste volledig elektrische versie.

De XC40 kost nieuw tussen de €38.485 - €62.830 en is er alleen als SUV. In 2021 werd een SUV-coupé versie met aflopende daklijn gepresenteerd: de C40. Dit model is verder identiek aan de XC40. De elektrische versies van beide modellen werden eerst aangeduid met de naam ‘Electric’, maar in 2024 werden de namen gewijzigd naar EX40 en EC40.

In 2020 kreeg het model een uitgebreide facelift, waarbij de dieselmotoren (D3 en D4) geschrapt werden. Vanaf dat punt lag de nadruk op de plug-inhybride aandrijflijnen. In 2022 werd de aanduiding van de benzineversies veranderd van T naar B om de overgang naar mild-hybride aandrijflijnen kracht bij te zetten.

De XC40 staat bekend als een betrouwbare auto, maar is niet helemaal probleemloos. De geavanceerde aandrijflijnen en elektronische systemen kunnen namelijk kuren vertonen. Via updates heeft Volvo de meeste software problemen opgelost. In 2018 werd de innovatieve XC40 bovendien uitgeroepen tot Auto van het Jaar.

Zoek op je favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit

Automotive expert

Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • automobile-catalog.com
  • autoweek.nl
  • volvo.nl
  • autoblog.nl
  • adac.de
  • autoexpress.co.uk

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op