



















Volvo XC40 T3 MOMENTUM
201975.550 km
Het Zweedse automerk Volvo levert verschillende zogenoemde semi-terreinwagens, ofwel Sports Utility Vehicles (SUV’s). De XC40 kwam eind 2017 op de markt en is het kleinste XC-model van Volvo, onder de XC60 en XC90. Met plaats aan maximaal vijf inzittenden, een ruim interieur en een lengte van 4.42 meter is dit een concurrent van andere populaire modellen zoals de Audi Q3 en de BMW X1. Sinds 2019 is deze Volvo ook als stekkerhybride verkrijgbaar, en vanaf 2020 bestaat er ook een volledig elektrische XC40.
In 2018 sleepte de XC40 de felbegeerde titel ‘Auto van het Jaar’ in de wacht. De jury deelde deze mooie prijs vooral uit aan de Volvo vanwege de praktische kwaliteiten van deze auto: naast een ruime, goed toegankelijke achterbak waar je met gemak twee grote honden in kunt meenemen, heeft de XC40 ook allerlei slimme oplossingen om kleinere voorwerpen goed op te bergen. De deurvakken en het dashboardkastje zijn groot, in de ruimte tussen de voorstoelen kun je een laptop opbergen en de bagageruimte is flexibel in te delen.
Daarbij biedt deze Volvo prettig veel ruimte op zowel de voorstoelen als de achterbank, heeft hij erg comfortabele stoelen en een overzichtelijk ingedeeld interieur. De vormgeving is serieus en strak, de bediening gaat helder met dank aan duidelijk knoppen en een groot aanraakscherm in het midden van het dashboard. Typisch XC40 zijn de frivole details die je niet vindt in andere van Volvo: zo komt de plattegrond van Gotenburg bij sommige versies terug in de interieurpanelen en zitten er kleine Zweedse vlaggetjes aan de stoelbekleding.
Kenmerkend aan de XC40 is de grote keuze aan soorten motoren. Tot het einde van 2019 kon je de auto krijgen met dieselmotoren (D3 en D4), maar die heeft Volvo geschrapt omdat het merk meer gelooft in benzinemotoren en elektrische aandrijving. De benzineversies herken je aan de T in de typeaanduiding, waarbij de T2 de minst krachtige is. Volgens diverse autotests hebben de lichtste motorversies te weinig power om de 1.480 kilo zware XC40 soepel vooruit te krijgen.
Sinds het voorjaar van 2020 is het T-typeplaatje vervangen door een B, van ‘Brake’. Zulke exemplaren zijn voorzien van zogenoemde mild hybridetechniek, waarmee de auto de vrijgekomen energie tijdens het remmen kan opslaan in een extra accupakketje aan boord. Er bestaan ook XC40’s die je met een stekker kunt opladen: de Recharge Plug-in Hybrid heeft een benzinemotor én een elektromotor en kan zo’n 50 kilometer elektrisch rijden. De P8 Recharge AWD is daarentegen volledig elektrisch en haalt volgens Volvo meer dan 400 kilometer op één acculading.