
Audi e-tron 2018-2023 review
Een Audi e-tron uit de generatie 2018 tot 2023 is een vijfdeurs SUV met een volledig elektrische aandrijving. Het is een bijzonder ruime auto, die plaats biedt aan vijf personen en veel bagage. Dat maakt hem een ideale gezinswagen voor mensen die houden van een beetje ‘meer’ in hun auto. Audi heeft van de e-tron een zeer complete SUV gemaakt, die in een hoger segment opereert. Zodoende heeft hij een hogere prijs dan menig concurrent van Franse of Japanse makelij. Hier staat tegenover dat een Audi e-tron zeer luxe is uitgerust en beschikt over vooruitstrevende techniek.
Bekijk 205 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Het is een luxe auto voor zijn klasse.
- Het model beschikt over veel luxe en veiligheidsopties.
- Binnenin is genoeg ruimte voor een gemiddeld gezin.
- Hij is voelbaar zwaarder dan een vergelijkbare benzineauto.
- De prijs is aan de hoge kant.
- Er is geen optie om er een zevenzitter van te maken.

Modeleigenschappen Audi e-tron (2018-2023)
De Audi e-tron is de eerste volledig elektrische Audi en hoewel er sindsdien nieuwe modellen bij zijn gekomen, is de eerste altijd bijzonder. Het betreft hier een zeer luxe SUV, die barst van de technische snufjes. Deze techniek wordt gebruikt ten behoeve van de veiligheid, maar eveneens om het bestuurder en passagiers zo aangenaam mogelijk te maken. De Audi e-tron rijdt op een volledig elektrisch accupakket, dat een gemiddelde actieradius heeft van om en nabij de vierhonderd kilometer. Dit maakt hem uitstekend geschikt voor de meeste dagelijkse ritten.
Diverse uitvoeringen
Naast de gewone SUV heb je bij de Audi e-tron uit de periode van 2018 tot 2023 ook keuze uit een zogenaamde Sportback, die met zijn aflopende daklijn een sportiever voorkomen heeft. Die daklijn gaat enigszins ten koste van de hoofdruimte achterin, maar er blijft plaats voor drie personen. Verder tref je de Audi e-tron aan in diverse variaties in luxe en hebben alle modellen vierwielaandrijving, dat bij Audi ‘quattro’ heet.

Prestaties en rijgedrag Audi e-tron (2018-2023)
De elektrische aandrijving in de Audi e-tron is in staat om de auto lekker vlot door het verkeer te laten bewegen, al merk je altijd dat je met een zware auto van doen hebt. Dit voel je in de bochten en merk je aan het verbruik als je stevig doorrijdt. Het accupakket moet al dat gewicht in beweging krijgen – en houden – en dat heeft zijn weerslag op de actieradius. Rij je echter met een minder zware rechtervoet, dan kom je een stuk verder. De S-variant is krachtiger en zorgt zodoende voor betere prestaties op het gebied van acceleratie en topsnelheid.
Vierwielaandrijving voor zekerheid Alle varianten van de Audi e-tron uit de periode 2018 tot 2023 beschikken over vierwielaandrijving en dit komt het rijgedrag zeker ten goede. Het zorgt voor een zekerder gevoel, met name als het wegdek nat of glad is. Tegelijk stelt het je in staat om, wanneer nodig, op onverhard terrein te rijden. Het is geen volwaardige terreinwagen, maar een e-tron deinst niet terug als het wegdek een tikje ruwer wordt dan op de snelweg.

Comfort Audi e-tron (2018-2023)
Audi is een merk dat bekend staat om zijn luxe en comfortabele auto’s en dat is in de e-tron niet anders. Van de stoelen tot het dashboard, alles ademt kwaliteit. Het uitstekende onderstel zorgt voor een aangename rit waarbij hobbels en bobbels probleemloos worden geabsorbeerd. Dankzij de uitgebreide lijst extra’s ontbreekt het bestuurder en passagiers aan niets.
Bouwkwaliteit van hoog niveau
De bouwkwaliteit van een Audi e-tron uit de bouwjaren 2018 tot 2023 is van een zeer hoog niveau. De afwerking is subliem en het lijkt alsof werkelijk aan alles is gedacht. Dit betekent naast een aangename rit tevens een hoge prijs, omdat dit model zich in de hogere regionen van het SUV-segment bevindt.

Betrouwbaarheid Audi e-tron (2018-2023)
In de regel zijn deze relatief moderne Audi’s zeer betrouwbaar en hebben ze nog lange tijd een fabrieksgarantie op bepaalde onderdelen die voor meer rust zorgt. Denk bijvoorbeeld aan slijtage van het accupakket: die is altijd aanwezig, maar Audi verzekert zijn klanten van een langdurige garantie, waardoor je je geen zorgen hoeft te maken over eventuele verrassingen. Over het geheel gezien is het een betrouwbare auto, maar geeft vernieuwende techniek een risico op bepaalde kinderziektes.
Kinderziektes bij vroege modellen
Helemaal zonder problemen is de e-tron namelijk niet. Er zijn gevallen bekend waarbij de techniek haperde, wat bijvoorbeeld resulteerde in spiegelcamera’s die uitvielen en auto’s die niet meer wilden starten door een accuprobleem. Verder wilde de laadpoort soms niet open en kon er vocht in het accupakket komen doordat de afdichting defect was. Deze problemen deden zich voornamelijk voor bij de vroege modellen uit 2018, waarna Audi het met een terugroepactie herstelde voor de meer recente varianten. Check bij een occasion dus altijd of de auto onderdeel was van deze terugroepactie en of deze is uitgevoerd.

Kosten Audi e-tron (2018-2023)
Het mag geen verrassing zijn: de aanschafprijs van een Audi e-tron is fors. De vooruitstrevende techniek, gecombineerd met de luxe en uitstekende afwerking, maakt van deze auto een hoogwaardig model, dat de concurrentie aankan met andere zeer gerenommeerde merken. Dankzij de elektrische aandrijving heb je echter geen zorgen over de brandstofprijzen en ben je relatief goedkoop onderweg. De aanschafprijs is de voornaamste horde, maar wie dat voor deze auto over heeft, zal er geen spijt van krijgen.
AutoTrack oordeel over de Audi e-tron (2018-2023)
Kies je voor een Audi e-tron uit 2018 tot 2023, dan kies je voor een zeer complete auto die klaar is voor de toekomst. De elektrische aandrijving is subliem, de afwerking is van een hoog niveau en de ruimte binnenin maakt hem geschikt voor allerlei toepassingen. Kan je leven met de stevige prijs en het enigszins logge karakter van dit model, dan heb je een auto op de oprit die je niet teleur zal stellen.
Dit artikel is geschreven door

Ivo Pakvis
Automotive expert
Als jochie van vier jaar oud zat Ivo al bij zijn opa op de fiets, terwijl hij alle automerken en -modellen wist op te noemen. Inmiddels is die liefde onderdeel van zijn dagelijkse werkzaamheden en heeft Ivo een behoorlijke portfolio opgebouwd als het gaat om automotive artikelen. Of het nou om reviews gaat, of heldere teksten die meer vertellen over de geschiedenis van een bepaalde auto, je kunt Ivo er midden in de nacht voor wakker maken. Het is zijn doel om lezers te helpen met het vinden van bomen in het enorme autobos.
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op





