
Audi Q8 Pro Line S 50 TDI 286pk Tiptronic Quattro Panoramadak 360 camera 4-wiel besturing Standkachel Head-up display B&O Advanced Matrix koplampen Stoelventilatie Trekhaak
201937.158 km
De Audi Q8 is een grote Sports Utility Vehicle (SUV) uit het topsegment. Waar de Q7 vooral praktisch, veelzijdig en ruim is, mag je de Q8 zien als de sportievere broer uit de familie. Zijn daklijn is lager, z’n bagageruimte kleiner en het ontwerp is compleet anders. Daarmee vormt dit een concurrent voor de Porsche Cayenne Coupé, de BMW X6 en de Mercedes-Benz GLE Coupé. De Q8 biedt plaats aan vijf personen, is op de markt sinds 2018 en wordt geleverd met diverse krachtige motoren. De sterkste benzineversie, de RSQ8, is zelfs sterk verwant aan de Lamborghini Urus.
Een Audi Q8 is geen goedkope auto: zelfs de voordeligste versie hoort al thuis in het hoogste prijssegment, waarbij er ook talloze prijzige opties mogelijk zijn. De motoren worden bij Audi aangeduid aan de hand van cijfers; hoe hoger het cijfer in de typeaanduiding, hoe sterker de motor. De keuze aan motoren is minder riant dan bij de Q7, die bijvoorbeeld ook als semi-elektrische stekkerhybride leverbaar is. Wie bij de Q8 een benzinemotor wil, komt in eerste instantie uit bij de 55 TFSI: deze V6-motor levert een vermogen van 340 pk, waarmee de grote SUV in 5,9 seconden vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur rijdt en een topsnelheid van 250 kilometer per uur haalt.
Wie nóg betere prestaties wil, kan kiezen voor het sportieve topmodel van de reeks. Dat is de RSQ8, voorzien van een V8-motor die 300 kilometer per uur haalt - tegen meerprijs weliswaar, want dan verwijdert Audi de elektronische begrenzer. De supersterke motor is grotendeels gelijk aan die in de Lamborghini Urus, al kan die met 305 kilometer per uur nog net iets sneller. Dat de Q8 snel is, wil niet zeggen dat zijn rijgedrag heel sportief is. Dit is eerder een comfortabele topklasse auto waarmee je honderden kilometers Autobahn achter elkaar kunt afleggen zonder vermoeid te raken. De stoelen zijn relatief ruim, het interieur is voorzien van moderne comfortsystemen en de cabine is aangenaam stil.
Voor wie liever een dieselmotor wil, is er keuze uit drie varianten. Ten eerste is er de Q8 45 TDI met een 231 pk sterke V6-motor, terwijl de 50 TDI 286 pk haalt uit dezelfde motor. Ook hier biedt Audi een overtreffende trap in de vorm van de SQ8, die sinds 2019 leverbaar is. Deze versie heeft geen zescilindermotor maar een V8, die goed is voor een vermogen van 435 pk en een maximum trekkracht van 900 Newtonmeter. Alle cijfers van deze variant zijn indrukwekkend: zo mag de SQ8 een geremde aanhanger trekken van maar liefst 3.500 kilo. Prettig voor caravantrekkers of eigenaren van paardentrailers: in alle gevallen beschikt de Q8 over quattro-vierwielaandrijving.
Omdat deze Audi nog niet zo lang op de markt is (het model bestond voor deze generatie bijvoorbeeld nog niet eens), is het aanbod van gebruikte exemplaren nog redelijk beperkt. Bovendien zijn er nog geen grote technische problemen bekend die typisch bij dit model horen behalve wat elektronische storingen, weigerende audiosystemen en een terugroepactie voor de elektronische stuurbekrachtiging.