
Audi Q8
De Audi Q8 is een grote coupé-SUV en het sportieve broertje van de Audi Q7 dit model een geheel eigen naam gegeven. De Q8 wordt gezien als het topmodel.
Bekijk 367 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Uitstekende bouwkwaliteit en vol met luxe en comfort. Het ontbreekt je aan vrijwel niets in de Audi Q8.
- Het sportieve karakter maakt van deze auto een bruut, zeker in zijn krachtigste vorm.
- De Q8 beschikt, ondanks de schuin aflopende daklijn, over meer dan genoeg ruimte in het interieur.
- Hij behoort tot de duurste Audi’s op de markt en dat zegt wat.
- Het is een grote, zware auto, wat gevolgen heeft voor zijn rijeigenschappen en brandstofverbruik.
- De Q8 biedt iets minder ruimte dan de Q7 en is wel duurder.
De Audi Q8 op een rij
- Prestaties en rijgedrag: Elke Audi Q8 heeft meer dan genoeg vermogen aan boord, maar sommige uitvoeringen barsten uit hun jasje. De ultradikke Audi RS Q8 heeft genoeg vermogen om een dode planeet te herstarten.
- Verbruik: De plug-inhybride varianten hebben prima cijfers, maar elke Audi Q8 is gulzig. Met dit gewicht en deze hoeveelheid vermogen ontkom je niet aan een draaikolk in de tank.
- Uitrusting en comfort: Een Audi-topmodel is altijd fantastisch uitgerust en de Audi Q8 is op dit front zeker geen uitzondering.
- Betrouwbaarheid: Vooral de sportieve uitvoeringen hebben een expert nodig die regelmatig onderhoud uitvoert. Doe je dit goed, dan heb je qua betrouwbaarheid weinig tot niets te klagen.
- Kosten: Er is niets goedkoops aan de Audi Q8. De aanschafprijs, de onderhoudskosten, de verzekering, wegenbelasting en het verbruik, je maakt geen winst met een Q8.
Hoewel de Audi Q8 niets toevoegt qua gebruiksgemak tegenover de Audi Q7, zal zijn sportieve karakter voor velen doorslaggevend zijn. Vooral de RS Q8 is een beest en technisch gelijk aan de Lamborghini Urus en Porsche Cayenne Turbo GT.
Automotive expert

Audi Q8 (2018-heden)
De Audi Q8 zag het levenslicht in 2018 en kwam met benzine- en dieselmotoren, plus een plug-inhybride versie. Dit vlaggenschip van Audi werd boven de Audi Q7 geplaatst en kenmerkt zich dus door zijn schuin aflopende daklijn. Dit geeft de Q8 het voorkomen van een coupé, al heeft hij gewoon vijf deuren. Met een instapprijs van net onder de ton was het duidelijk dat dit geen auto voor Jan Met De Pet zou zijn en de uitrusting en motorenselectie onderstreept dat volledig. Audi leverde geen half werk, met een brede selectie krachtige motoren, die varieerden van stevig tot ronduit belachelijk.
Verwar ‘belachelijk’ overigens niet met ‘overbodig’, want de RS Q8 is een zeer volwaardige uitvoering van de Audi Q8. Met zijn zeer sterke benzinemotor en fijnzinnig afgestelde onderstel is het een genot om te rijden. Wie de rechtervoet laat spreken, kan met deze auto al van een ruime afstand zijn komst kenbaar maken. De RS Q8 beschikt, net als alle andere uitvoeringen van de Audi Q8, over vierwielaandrijving. Zet hem onderaan een bergweg in de winter en hij brengt je sneller bij de après-ski dan vrijwel alles wat er op de markt te krijgen is.
In 2024 werd de kam door het assortiment van de Audi Q8 gehaald en verdwenen de dieselmotoren uit het aanbod. Dat resulteerde in een uitgedund aanbod, waarin alleen nog plug-inhybride modellen te vinden zijn, plus twee uitvoeringen met een benzinemotor. Die twee uitvoeringen zijn de SQ8 en de RS Q8, de twee sportievelingen in het lijstje. Zelfs de SQ8 kost al bijna het dubbele van de best uitgevoerde hybride versie, over de aanschafprijs van de RS Q8 kunnen we beter zwijgen. De plug-inhybride uitvoeringen komen in vier variaties, al kunnen eerste eigenaren natuurlijk nog allerlei extra keuzes maken.
Andere modellen van Audi
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Ivo Pakvis
Automotive expert
Als jochie van vier jaar oud zat Ivo al bij zijn opa op de fiets, terwijl hij alle automerken en -modellen wist op te noemen. Inmiddels is die liefde onderdeel van zijn dagelijkse werkzaamheden en heeft Ivo een behoorlijke portfolio opgebouwd als het gaat om automotive artikelen. Of het nou om reviews gaat, of heldere teksten die meer vertellen over de geschiedenis van een bepaalde auto, je kunt Ivo er midden in de nacht voor wakker maken. Het is zijn doel om lezers te helpen met het vinden van bomen in het enorme autobos.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- www.autoweek.nl
- www.audi.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op