


































Volkswagen e-Up! e-up! / INCL BTW / CRUISE / PDC / CAMERA / STOELVERWARMING / CLIMA /
202018.282 km
De Volkswagen e-Up! is een volledig elektrisch aangedreven variant van de Volkswagen Up! Het eerste model stamt uit 2014 en is voorzien van een 19 kWh accupakket. In die tijd was dit kleine accupakket normaal voor een stadsauto. Hiermee heeft de auto een realistisch bereik tussen de 80 en 120 kilometer. Daarna moet de auto een uur aan de snellader of 9 uur aan het stopcontact om volledig op te laden. Deze actieradius maakt de elektrische Up! een relatief voordelige auto voor mensen die voornamelijk kleine afstanden rijden.
Als stadsauto heeft deze Volkswagen e-Up! ruimte voor vier inzittenden. Hij is voorzien van vijf deuren, waardoor de passagiers achterin eenvoudig in- en uitstappen. Voorin is de hoofd- en beenruimte voldoende, achterin is dit wel wat krap. De bagageruimte met een inhoud van 250 liter maakt de auto geschikt voor dagelijks gebruik. Iedere uitvoering is standaard uitgerust met airconditioning, elektrisch bedienbare zijruiten aan de voorkant, voorruitverwarming, leddagrijverlichting, op afstand bedienbare centrale portiervergrendeling en een navigatiesysteem.
Op het gebied van veiligheid is de eerste VW e-Up! rijk uitgerust. ESP zorgt door afzonderlijke wielen af te remmen dat de auto niet onverwachts zal wegslippen. Sensoren van de City Emergency Braking laten de elektrische Up! automatisch remmen als ze obstakels detecteren. Vier airbags beschermen de inzittenden bij een ongeval met harde impact en door Isofix-bevestiging is een veilige koppeling met kinderzitjes verzekerd.
In 2019 brengt Volkswagen de tweede generatie van de e-Up! op de markt. Het grootste verschil is een verhoogde actieradius, waardoor deze elektrische Up! met volle accu tussen de 200 en 250 kilometer kan rijden. Omdat er sprake is van elektrische aandrijving kan de Volkswagen e-Up! alle kracht direct op de wielen kwijt, waardoor je vanuit stilstand in 11,9 seconden naar 100 km/u gaat. Ter vergelijking: de niet-elektrische Up! doet daar minimaal 13,2 seconden over. De maximumsnelheid is begrensd op 135 km/u, wat met de maximaal toegestane snelheden in Nederland ruim voldoende is.
Voorin is de e-Up! verrassend ruim. Achterin is de beenruimte voor volwassenen beperkt. De kofferruimte met een inhoud van 250 liter en met ingeklapte achterbak 923 liter is ruim voor een compacte stadsauto. Handig is de verstelbare bodem, waardoor je vaste spullen opbergt en een vlakke oppervlakte hebt voor bagage. Naast een standaarduitvoering is de VW e-Up! verkrijgbaar in de Style-uitvoering. Deze is voorzien van cruisecontrol, een met leer bekleed stuur met bedieningstoetsen en een achteruitrijcamera. Bovendien is het uiterlijk verfraaid met 16-inch lichtmetalen velgen en een zwart dak. Concurrenten zijn de Peugeot Ion en de Renault Zoë.
De nieuwste generatie Volkswagen e-Up! start je op een bijzondere manier. Je doet zowel de sleutel in het contact als je smartphone in de houder. Met de smartphone stel je in hoe sterk de auto energie terugwint door de mate van remkracht die de auto zal geven. De accu slaat de vrijgekomen energie op, maar bij de e-Up! app staat deze functie standaard uit. Omdat er keuze is uit vier standen zou het logischer zijn om standaard over de krachtigste instelling te beschikken.
De klimaatcontrole van de VW e-Up!, die je ook via de smartphone bedient, staat standaard op 22 graden, wat voor de meeste mensen te warm is. Het is onlogisch dat je dit iedere keer opnieuw moet instellen. Hoewel de auto over een klein display beschikt, is deze niet geschikt voor navigatie. Hiervoor gebruik je de smartphone en software van de e-Up! app. Dit systeem werkt goed, maar het is een wat omslachtige oplossing voor een moderne auto.