
Lancia Ypsilon
De Lancia Ypsilon is een compacte vijfdeurs hatchback die na een aantal jaar afwezigheid terug is in 2024 als mild hybride en volledig elektrische variant. Zoals in de vier voorgaande generaties koppelt het broertje van de Opel Corsa en Peugeot 208 een goede rijdynamiek aan een lekker eigenwijs interieur.
Bekijk 111 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Onderscheidend uiterlijk
- Behoorlijk luxe interieur
- Als mild hybride en volledig elektrisch
- Ruim 400 kilometer rijbereik
- Veel rijcomfort
- Infotainment werkt niet logisch
- Achterste portiergrepen zitten te diep verstopt
- Twee jaar fabrieksgarantie
- 1.2 PureTech-motor is zeer onderhoudsgevoelig
De Lancia Ypsilon op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De Lancia Ypsilon is een wendbare stadsauto die comfortabel rijdt. De voorganger van de huidige vijfde generatie heeft zelfs een sportieve ondertoon. Waar die Ypsilon er was met onder meer een tweecilinder benzinemotor, is de nieuwe een zuinige mild hybride of volledig elektrisch aangedreven De actieradius van de Lancia Ypsilon Electric is een bruikbare 402 kilometer.
- Verbruik: De Lancia Ypsilon met mild hybride aandrijflijn belooft een gemiddeld verbruik van dik 1 op 21. De elektrische versie komt met 14,3 kWh aan stroom uit over een afstand van 100 kilometer.
- Uitrusting en comfort: De Ypsilon is gezien zijn buitenmaten voldoende ruim voor inzittenden en bagage. Als Edizione Cassina is de Ypsilon zeer rijk uitgerust en beschikt de auto over onder meer automatisch airco, parkeersensoren- en camera’s rondom en zit je in verwarmbare stoelen met veloursbekleding. Verder kan je Ypsilon dan semi-autonoom rijden.
- Betrouwbaarheid: De Lancia Ypsilon is een redelijk betrouwbaar model. In de vierde generatie kan de TwinAir-tweecilindermotor wel snel met een laag motoroliepeil komen te zitten. Ook de laatste generatie is niet zonder problemen: de 1.2 PureTech-motor kan bij missen van oliewissels of het gebruik van de verkeerde olie vastslaan, met alle gevolgen van dien.
- Kosten: De Lancia Ypsilon is een gemiddeld betaalbare auto in aanschaf, maar goed betaalbaar in gebruik. De Ypsilon is namelijk zuinig met brandstof of stroom en de Ypsilon Electric heeft niet vaak onderhoud nodig.
De comfortabel rijdende Lancia Ypsilon onderscheidt zich van de Opel Corsa en Peugeot 208 met zijn eigen looks en interessante vindingen. En voor zo’n lekker eigenwijs model is altijd ruimte. Dan moet je wel van een velours interieur houden.
Automotive expert

Lancia Ypsilon (2011 - 2017)
De Lancia Ypsilon van de vierde generatie is weer wat groter dan zijn voorganger waardoor er meer ruimte aan boord is. Doordat Ypsilon voortaan een vijfdeurs is in plaats van een driedeurs is er meer instapgemak. Het interieur van de Ypsilon oogt luxe. Er zijn mooie materialen gebruikt. Opvallend is de Ypsilon in two-tone lak. Het dak heeft dan een andere kleur dan de rest van de carrosserie.
De Lancia Ypsilon rijdt comfortabel met een duidelijk sportieve ondertoon. Zo is het onderstel best straf afgesteld. Dat is fijn als je wat harder door de bochten wilt. De besturing is licht.
Bijzonder is de instapmotor van de Ypsilon. Dat is een zuinige tweecilinder Twin Air motor. Dankzij een turbo is de krachtbron toch pittig zat. Je hebt immers 85 pk tot je beschikking. In het aanbod staat verder een bi-fuel uitvoering waarmee je zowel op benzine als lpg rijdt.
Nieuwprijzen voor de Lancia Ypsilon liepen uiteen van €12.750 tot €19.725.
Andere modellen van Lancia

Lancia Ypsilon (2024 - heden)
De Lancia Ypsilon is na een afwezigheid van jaren in 2024 opeens weer terug. De vijfdeurs hatchback oogt modern en onderscheidt zich met zijn fluwelen interieurbekleding en slimme vondsten zoals een ‘koffietafeltje’ aan het dashboard.
De nieuwe Ypsilon rijdt prettig, waarbij de nadruk op het veercomfort ligt. Er is zowel een
100 pk sterke mild hybride versie als de volledig elektrische Ypsilon Electric. Die is voorzien van een 156 pk sterke elektromotor en een accupakket met genoeg ‘jus’ voor een rijbereik van 402 kilometer. Aan de snellader laad je elke 10 minuten 100 kilometer aan rijbereik bij.
Nieuwprijzen voor de Lancia Ypsilon variëren van €29.700 tot €38.500.
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Jens Holierhoek
Automotive expert
Sinds 2007 schrijft Jens over auto’s en alles wat daarbij komt kijken. Wat begint bij regionale autokranten groeit al snel uit tot het werken voor een internationale uitgeverij gespecialiseerd in automotive. Daar test hij als (hoofd)redacteur wekelijks uiteenlopende modellen, van compacte stadsauto's tot luxe sportwagens en zo bouwt hij een brede autokennis op. Later start hij als freelance redacteur en richt hij zich - onder meer voor AutoTrack - op aankoopadviezen, zoals lijstjes met de beste gezinsauto’s of de meest aantrekkelijke elektrische modellen. Daarnaast verdiept Jens zich in bredere mobiliteitsthema’s: van autodelen en duurzaamheid tot fleetmanagement en autorecycling.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- ad.nl
- anwb.nl
- lancia.nl
- autoweek.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op