Lancia

Veel harten slaan sneller bij het zien van een klassieke Lancia. Niet de recente modellen, maar die van 30+ jaar oud: snelheidsmonsters, rijdende kunstwerken en bewijs dat genialiteit en gekte dicht bij elkaar liggen. Overdreven? Lees dan verder.

Bekijk 165 occasions

De beste modellen van Lancia uit de rallysport

Sinds: 1906

Land: Italië

Met 10 rallykampioenschappen en 74 overwinningen is de kans klein dat enig ander automerk daar snel overheen gaat. De grootste bijdrage aan dat aantal komt van de Lancia Delta Integrale die zes achtereenvolgende titels (1987-1992) op zijn naam heeft staan. Voor op de openbare weg kan je misschien nog een Lancia Delta Integrale 16V vinden uit 1989, 1990 of 1991. Met zijn 200 PK komt de 3,90 meter lange auto in 5,7 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur.

De Delta is zeker niet de mooiste Lancia. Hij ziet zelfs er wat gewoontjes uit. Niets voor dit merk eigenlijk, dat dikwijls een toonbeeld van Italiaans topdesign voortbrengt. De Lancia Stratos bijvoorbeeld, speciaal gemaakt voor de wereldkampioenschappen rally en winnaar daarvan in 1974, 1975 en 1976. De motor bevindt zich middenin de minieme auto waar je met z’n tweeën dicht op elkaar zit. Een brokje autohistorie dat nog niets van zijn glans heeft verloren.

Wat voor soort auto zoek je?

Vrachtwagens, luxe auto’s en oldtimers

Vrachtwagens, luxe auto’s en oldtimers

De lange geschiedenis van dit merk biedt meer dan spectaculaire raceauto’s alleen. Het bedrijf bestaat sinds 1907. De naamgever en oprichter is Vincenzo Lancia. De eerste Lancia’s hebben een kleine oplage. De namen komen uit het alfabet; Alpha, Beta, Gamma en Delta. De Eta uit 1913 beschikt al over elektrisch licht. De beroemde Lambda uit 1922 heeft onafhankelijke wielophanging. Het zijn modellen die het innovatieve imago van het merk vestigen.

Lancia staat ook bekend als vrachtwagenfabriek. Het embleem staat daarnaast ook op zowel kleine familie-auto’s als luxe limousines. Beroemde modellen zijn de Lancia Lambda (1922-1931), de Lancia Aprilia (1937-1949), de Lancia Flavia (1961-1971) en de Lancia Fulvia (1963-1976). Van meer recente datum zijn de Lancia Lybra (1999-2005) en de Lancia Kappa (1995-2001).

Heden en toekomst van Lancia

Heden en toekomst van Lancia

De innovatieve en arbeidsintensieve productiemethode van het merk maakte dat het bedrijf uiteindelijk niet meer op eigen benen kon staan. Het is nu in handen van Fiat. Via Fiat speelt ook Chrysler een belangrijker rol in het modellen aanbod van Lancia: De Musa (2004-2012) staat op een basis van de Fiat Idea, De Thema (2011-2014) is een Chrysler 300c en de Voyager (2011-2015) is ook een Chrysler.

Tegenwoordig maakt Lancia alleen nog de Lancia Ypsilon voor de Italiaanse markt. Het is een alleraardigste luxe compacte stadsauto met een karakteristiek design en prettige rijeigenschappen. Tweedehands vind je nog tal van exemplaren op de Nederlandse markt. De tijd van de knotsgekke supersnelle rallyauto’s en luxe limousines is helaas definitief voorbij.