
Lancia Delta
De ogen van menig autoliefhebber gaan glimmen bij het horen van de naam ‘Lancia Delta’. De hatchback vierde in de jaren ‘80 en begin jaren ’90 namelijk tal van rallysuccessen. In de 21e eeuw werd de Delta een fijne gezinsauto met een hoog afwerkingsniveau, natuurlijk wel voorzien van wat pit.
Bekijk 27 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Modern en onderscheidend uiterlijk
- Luxe interieur
- Ook met krachtige motoren
- Rijd comfortabel, met genoeg sportiviteit
- Betrouwbare JTD-motoren
- Zicht rondom niet optimaal
- Bij achterbank in voorste stand zit volwassen passagier met benen tegen voorstoel
- Meeste modellen zijn helemaal niet zo sportief
De Lancia Delta op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De Lancia Delta is een comfortabel rijdende hatchback die een sportief rijgedrag niet schuwt. De turbomotoren bieden tot 200 pk aan vermogen, waardoor je flink wat pit hebt onder je rechtervoet. Met een trekgewicht van maximaal 1.300 kg is de Delta geen overtuigende caravantrekker.
- Verbruik: De Lancia Delta met 120 pk sterke benzinemotor noteert een gemiddeld verbruik van 1 op 16. De basisdiesel belooft een brandstofverbruik van 1 op 21.
- Uitrusting en comfort: Het interieur van de Lancia Delta is zeer luxe aan te kleden. Zo kom je versies tegen met verchroomde knoppen, hoogglans accenten en lederen bekleding. Zelfs alcantara en Poltrona Frau-leer behoort tot de mogelijkheden.
- Betrouwbaarheid: De Lancia Delta staat bekend om zijn goede bouwkwaliteit en afwerking. De JTD-motoren zijn bovendien betrouwbaar. Vroegtijdige slijtage komt soms voor bij de handgeschakelde versnellingsbakken met 6 verzetten.
- Kosten: Aangezien de Lancia Delta niet meer wordt gebouwd, ben je tot de occasionmarkt aangewezen. Daar zijn de prijzen van de Delta zeer scherp. Voor een net bedrag tik je dus een luxe en comfortabele auto op de kop. Gezien zijn betrouwbaarheid vallen de onderhoudskosten meestal mee.
De Lancia Delta heeft een mythische naam bij autoliefhebbers. De laatste generatie is niet meer zo stoer als die versie van weleer, maar met veel luxe en comfort aan boord en vermogens tot 200 pk blijft er genoeg sportiviteit over.
Automotive expert

Lancia Delta (1993 - 1999)
De Lancia Delta borduurt in zijn tweede generatie voort op de techniek van de bekende
Fiat Tipo. De hatchback kom je tegen met drie of vijf deuren, waarbij de driedeurs versie als ‘HPE’, ofwel High Performance Edition door het leven gaat. De tweede generatie van de Delta, eveneens bekend als de ‘Nuova Delta’ richt zich meer op comfort en minder op sportiviteit. Ook de vierwielaandrijving uit de eerste generatie blijft achterwege.
De 1,6-liter benzinemotoren zijn er met 75, 90 en 103 pk. Sportiever zijn al de 1,8-liter met 90 of 113 pk en de 2,0-liter die 139 pk levert. De krachtigste uitvoeringen zijn de HF-versies met een 2,0-liter turbo en 186 of 193 pk aan vermogen. Dieselen kan ook. De 1,9-liter levert 90 pk.
Nieuwprijzen voor de Lancia Delta liepen uiteen van €15.406 tot €27.204.
Andere modellen van Lancia

Lancia Delta (2008 - 2014)
De Lancia Delta laat in 2008, na een afwezigheid van bijna een decennium, zijn neus weer zien. De hoekige lijnen van weleer zijn ingeruild door ronde, moderne vormen. De Delta wil vooral een luxe en comfortabele auto zijn, maar verloochent ook zijn sportieve afkomst niet. De topversie is immers 200 pk sterk en de demping van de demping van de Delta is best stevig. De krachtigste diesel schopt het tot 190 pk.
Wederom deelt de Delta zijn techniek met die van een Fiat model, namelijk de Bravo. De Lancia is echter een stuk langer en ruimer dan de Bravo. Ronduit handig is de verschuifbare achterbank, die overigens heerlijk zit. Ook is de Delta altijd een vijfdeurs, wel zo makkelijk voor de instap achterin. Het interieur van de Delta is afgewerkt met bijzondere, hoogwaardige materialen in opvallende kleuren.
Op de Delta zijn alleen turbomotoren verkrijgbaar. De basismotor is een 120 pk sterke T-Jet, die er ook met 150 pk is. Vanaf 2010 wordt de krachtbron vervangen door een 1,4-liter benzinemotor met 140 pk. Het krachtigst is de 1,8-liter met 200 pk. Dieselen kan met een 1,6 tot 2,0-liter en 120, 165 of 190 pk.
Nieuwprijzen voor de Lancia Delta varieerden van €23.240 tot €41.555.
Zoek op je favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Jens Holierhoek
Automotive expert
Sinds 2007 schrijft Jens over auto’s en alles wat daarbij komt kijken. Wat begint bij regionale autokranten groeit al snel uit tot het werken voor een internationale uitgeverij gespecialiseerd in automotive. Daar test hij als (hoofd)redacteur wekelijks uiteenlopende modellen, van compacte stadsauto's tot luxe sportwagens en zo bouwt hij een brede autokennis op. Later start hij als freelance redacteur en richt hij zich - onder meer voor AutoTrack - op aankoopadviezen, zoals lijstjes met de beste gezinsauto’s of de meest aantrekkelijke elektrische modellen. Daarnaast verdiept Jens zich in bredere mobiliteitsthema’s: van autodelen en duurzaamheid tot fleetmanagement en autorecycling.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- anwb.nl
- lancia.nl
- autoweek.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op







