Toyota Aygo AB10 review (2005-2009)

De Toyota Aygo is een drie- of vijfdeurs hatchback, die is gebouwd in samenwerking met Citroën en Peugeot. Hetzelfde model heet bij de Fransen respectievelijk C1 en 108, maar met de Toyota-sticker gaat hij dus als Aygo door het leven. De Aygo uit de periode 2005 tot 2009 geldt als de eerste generatie van deze kleine stadsauto. Het was destijds een buitengewoon populair wagentje, mede dankzij zijn aantrekkelijke prijs, en is nog altijd vrij goed te vinden op de occasionmarkt. De zeer bescheiden afmetingen van de Aygo maken hem handzaam, maar niet buitengewoon praktisch.

Bekijk 111 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe Aygo is een zeer betrouwbare, zuinige en handzame stadsauto.
  • PluspuntDe kosten voor aanschaf en onderhoud liggen bijzonder laag.
  • PluspuntOndanks zijn afmetingen is de Aygo een comfortabele auto.
  • MinpuntDe Aygo heeft vrijwel geen bagageruimte.
  • MinpuntDe afwerking voelt behoorlijk goedkoop aan.
  • MinpuntAnno nu is de uitrusting behoorlijk gedateerd.
 Modeleigenschappen Toyota Aygo (2005-2009)

Modeleigenschappen Toyota Aygo (2005-2009)

Het Japanse Toyota staat bekend om zijn goed doordachte gezinswagens, die dankzij hun uitstekende betrouwbaarheid vele rondjes om de aarde kunnen rijden. In 2005 wilde het merk een geheel nieuwe doelgroep aanspreken met de Toyota Aygo. Het resultaat is een vlotte, kleine hatchback, die zich buitengewoon eenvoudig laat manoeuvreren door druk stadsverkeer. Tegelijk is het een auto die vrijwel geen bagageruimte heeft. Zeker, er is een achterklep en er past iets in de kofferbak, maar veel meer dan een boodschappentas is het niet. Gelukkig is de Aygo niet bedoeld als familieauto.

Motorenaanbod

De motoren van de Toyota Aygo uit de AB10-generatie zijn zodoende klein en zuinig. Je treft ze meestal als benzinevariant, maar er zijn tevens enkele diesels gemaakt. Laatstgenoemde versie is echter bepaald niet talrijk, dus reken erop dat je voornamelijk benzinemotoren vindt op de occasionmarkt. Omdat het zuinige motoren zijn, beschikken ze niet over veel vermogen. Dat betekent dat je – als je een beetje op tempo wilt komen – behoorlijk moet doortrekken in de versnellingen.

Afmetingen Toyota Aygo (2005-2009)

Afmetingen Toyota Aygo (2005-2009)

De afmetingen van de Toyota Aygo zijn dus bijzonder beperkt, maar gek genoeg kan je wel met z’n vieren op pad. Dat wil zeggen: als de passagiers niet overdreven lang zijn. Verwacht geen zeeën van been- en hoofdruimte, maar genoeg om niet opgevouwen te zitten. De bagageruimte is al even aan bod gekomen en vrijwel niet bestaand. Dergelijke afmetingen hebben meerdere voordelen. Ten eerste kan je overal parkeren en ten tweede maakt het de auto bijzonder licht. En dat heeft weer als gevolg dat de motor een stuk minder gewicht in beweging hoeft te brengen.

Afwerking

Zeg je Toyota, dan zeg je ‘kwaliteit’. Zowel in de techniek als in de afwerking zit menig Toyota uitstekend in elkaar. Nu gaat het te ver om te zeggen dat de AB10-generatie van de Toyota Aygo de uitzondering op deze regel is, maar je kunt gerust stellen dat de afwerking van deze auto niet optimaal is. Dat heeft te maken met zijn lage aanschafprijs, maar het is soms wel erg zichtbaar. Carrosseriedelen sluiten niet mooi op elkaar aan, er is veel gebruikgemaakt van plastic en niet alles zit even vast op zijn plek. Geen dealbreaker, wel opvallend.

Betrouwbaarheid Toyota Aygo (2005-2009)

Betrouwbaarheid Toyota Aygo (2005-2009)

Waar de Toyota Aygo uit de periode 2005 tot 2009 zonder twijfel een volwaardige Toyota is, is op het gebied van betrouwbaarheid. Technisch mankeert er weinig aan deze kleine hatchback en hoef je in de regel niet bang te zijn voor verrassingen. Wel is het goed mogelijk dat er door slijtage het nodige vervangen moet worden. De koppeling is bijvoorbeeld relatief snel versleten en de waterpomp van deze generatie Aygo’s kan beter goed gecheckt worden. Laat je dit door de dealer doen, dan vang je de meeste vliegen gelukkig al vroeg af.

Kosten Toyota Aygo (2005-2009)

Tel het allemaal bij elkaar op en de kosten voor de AB10-generatie van de Toyota Aygo zijn opvallend laag. De aanschafprijs, het onderhoud, de brandstof en de wegenbelasting, er zijn weinig auto’s die minder kosten. Daarmee kan gerust gesteld worden dat Toyota in zijn opzet is geslaagd: de Aygo is perfect voor mensen met weinig budget.

Prestaties en rijgedrag Toyota Aygo (2005-2009)

Prestaties en rijgedrag Toyota Aygo (2005-2009)

Zoals aangegeven zit er onder de motorkap van de Toyota Aygo uit de periode 2005 tot 2009 een klein blokje, dat niet gemaakt is om grootse prestaties te leveren. Verwacht dus geen stoere sprintjes, maar eerder een betrouwbare krachtbron die weinig brandstof nodig heeft. Het rijgedrag van de Aygo is dik in orde. Hij stuurt lekker direct en helt niet overdreven over in de bochten. Neem je een bocht echter scherp, dan word je wel behoorlijk uit je stoel getrokken. Dat staat los van het rijgedrag, maar heeft alles te maken met het gebrek aan zijsteun in de stoelen.

Comfort Toyota Aygo (2005-2009)

De vering van de Toyota Aygo uit de generatie AB10 is prima, ook al heeft de Aygo last van kwaaltjes die horen bij een auto met een korte wielbasis. Dergelijke kleine modellen stuiteren altijd enigszins over drempels, dat hoort er een beetje bij. Rij je echter op minder hobbelige wegen, dan heb je als bestuurder of passagier weinig te klagen. De uitrusting is goed genoeg voor zijn klasse en periode, zij het ontdaan van onnodige luxe. Het is allemaal bijzonder basic, maar dat hoort bij een auto uit dit segment. De lage aanschafprijs moet immers ergens teruggewonnen worden.

 AutoTrack oordeel over de Toyota Aygo (2005-2009)

AutoTrack oordeel over de Toyota Aygo (2005-2009)

Handzaam, goedkoop en betrouwbaar. Wie dat zoekt in een auto, heeft met de Toyota Aygo uit 2005 tot 2009 een prima keuze. De minimale bagageruimte en de goedkope afwerking moet je voor lief nemen, maar dan heb je verder een zeer nette auto voor de deur die je zelden in de steek zal laten. Het is de ideale auto voor ritjes door de stad, of relatief kort woon-werkverkeer.

Dit artikel is geschreven door

Ivo Pakvis

Automotive expert

Als jochie van vier jaar oud zat Ivo al bij zijn opa op de fiets, terwijl hij alle automerken en -modellen wist op te noemen. Inmiddels is die liefde onderdeel van zijn dagelijkse werkzaamheden en heeft Ivo een behoorlijke portfolio opgebouwd als het gaat om automotive artikelen. Of het nou om reviews gaat, of heldere teksten die meer vertellen over de geschiedenis van een bepaalde auto, je kunt Ivo er midden in de nacht voor wakker maken. Het is zijn doel om lezers te helpen met het vinden van bomen in het enorme autobos.

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op