
Toyota Aygo AB20 review (2009-2012)
De Toyota Aygo met het bouwjaar 2009 tot 2012 is de tweede generatie van dit kleine stadsautootje. Ten opzichte van zijn voorganger is deze Aygo ietsje aangepast, zonder dat hij zijn identiteit is verloren. De aanpassingen zitten hem vooral in de styling, die aan de buiten- en binnenkant enigszins is vernieuwd. Net zoals zijn voorganger is deze kleine hatchback nog altijd groot genoeg voor vier personen, heeft hij een bagageruimte waar je nog net een handtas in kwijt kunt en beschikt hij over betrouwbare techniek. De Aygo is ideaal voor druk stadsverkeer of korte woon-werkritjes.
Bekijk 182 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- De Aygo uit de AB20-generatie is een betrouwbare en handzame stadsauto.
- De Aygo uit de AB20-generatie is een betrouwbare en handzame stadsauto.
- Het kleine benzinemotortje springt zuinig met zijn brandstof om.
- De Aygo heeft amper bagageruimte.
- De instapvarianten zijn opvallend kaal uitgerust.
- Gebrek aan zijwaartse ondersteuning in de stoelen maakt scherpe bochten een avontuur.

Modeleigenschappen Toyota Aygo (2009-2012)
De Toyota Aygo uit de AB20-generatie is een drie- of vijfdeurs hatchback van Japanse makelij, die gemaakt is in samenwerking met Citroën en Peugeot. Het is een bijzonder vrolijk ogende auto, die zich dankzij bepaalde stijlkeuzes onderscheidt van de concurrentie. Denk hierbij aan een volledig uit glas bestaande achterklep en slim vormgegeven achterlichten. Ondanks zijn compacte afmetingen is er binnenin genoeg plaats voor vier volwassenen, al is de beenruimte achter vrij beperkt. Voor een korte trip is het echter voldoende. Kopers van deze generatie Aygo-modellen kunnen voor de aandrijving niet langer kiezen voor dieselmotoren.
Motorenaanbod
Kon je bij de eerste generatie van de Toyota Aygo nog een dieselvariant vinden, vanaf de AB20-generatie is dat voorbij. Deze Aygo is enkel te krijgen met benzinemotoren en deze motoren zijn lekker zuinig. Het vermogen is vrij beperkt en dus zal je in een Aygo nooit de spreekwoordelijke stenen uit de straat rijden. Daar is deze auto niet voor bedoeld en dus zal je voornamelijk tevreden zijn over het beperkte brandstofverbruik. Veel keuze in benzinemotoren heb je overigens niet. Elke Aygo heeft hetzelfde blokje voorin liggen. Onderscheid tussen de verschillende varianten zit hem in de uitrusting.

Afmetingen Toyota Aygo (2009-2012)
Niks is groot in de Toyota Aygo uit de AB20-generatie. De kofferbak is bijzonder beperkt en enkel geschikt voor wat boodschappen of een enkele koffer. Deze compacte afmetingen komen op andere fronten weer enorm van pas: de auto is licht, zuinig en laat zich in de kleinste parkeervakken sturen. Veel kopers gebruiken de Aygo als tweede auto en daarvoor is hij zeer geschikt. Wil je kinderen vervoeren, dan is de vijfdeursvariant een aanrader. In een driedeurs Aygo wordt kinderen in hun stoeltje zetten een heel gedoe.
Uitrusting
De instapvariant van een Toyota Aygo uit de periode 2009 tot 2012 is met recht ‘kaal’ te noemen. Om de kosten te drukken heeft Toyota er amper luxe in aangebracht, zelfs de ramen moeten dan handmatig bediend worden. Airconditioning was geen standaard-optie, maar veel modellen hebben het gelukkig wel. Hoe hoger je in de prijs gaat zitten, hoe beter de Aygo is uitgerust. Verwacht echter geen overdadige luxe of technisch vernuft. De zeer schappelijke prijs van deze auto moet ergens vandaan komen, tenslotte.

Prestaties en rijgedrag Toyota Aygo (2009-2012)
Zoals gezegd beschikt elke Toyota Aygo uit deze periode over hetzelfde motorblok. Dit blokje levert een beperkte hoeveelheid vermogen en dus is de Toyota Aygo niet in staat om bijzondere prestaties te leveren. Wel is de motor soepel, betrouwbaar en zuinig. De rijeigenschappen zijn redelijk te noemen. In de stad en op de provinciale weg stuurt hij zeker en voelt hij goed aan, maar dat verandert een beetje op de snelweg. Dan voelt de auto iets minder zeker en kan het geen kwaad om het stuur met beide handen beet te houden. De Aygo is niet gemaakt voor lange ritten naar Zuid-Frankrijk.
Comfort Toyota Aygo (2009-2012)
Voor een auto van deze afmetingen beschikt de Toyota Aygo uit 2009 tot 2012 over genoeg comfort. De stoelen zitten goed, al missen ze steun aan de zijkant. Dat heeft als resultaat dat je in scherpe bochten makkelijk uit je stoel glijdt. Rij je echter gewoon rechtuit, dan zit je prima op je plek en voelt de Aygo niet aan als een kleine auto. De vering is soepel afgesteld, wat betekent dat hobbels en bobbels makkelijk worden weggewerkt en verkeersdrempels zonder drama worden genomen.

Betrouwbaarheid Toyota Aygo (2009-2012)
Net zoals zijn voorganger (en zijn opvolgers, voor de volledigheid), mankeert er weinig aan de betrouwbaarheid van de Toyota Aygo uit de periode 2009 tot 2012. Het motorblok zit goed in elkaar en de afwerking is in de regel prima in orde. Wel moet je rekening houden met slijtage. Dit is niet een auto die is gemaakt om op de snelweg de kilometers te verslinden en dus gaan sommige onderdelen sneller kapot dan in andere (grotere) auto’s. Let daarom goed op de onderhoudsboekjes van een occasion en zorg ervoor dat de auto regelmatig een beurt krijgt.
Kosten Toyota Aygo (2009-2012)
De aanschafprijs van een Toyota Aygo uit de AB20-generatie is ronduit laag te noemen. Zeker de meest kale varianten gaan voor spotprijzen de deur uit. Je krijgt dan weliswaar weinig extra, maar je hebt wel gewoon een fijne hatchback voor de deur. In de wegenbelasting is het evenmin een grote kostenpost en de betrouwbaarheid betekent dat je in de regel weinig schokkende problemen tegenkomt. En dat drukt de onderhoudskosten aanzienlijk, waarmee je gerust kunt stellen dat je goed moet zoeken als je goedkoper wilt rijden dan in een Aygo uit deze periode.

AutoTrack oordeel over de Toyota Aygo (2009-2012)
Wie zoekt naar een kleine, zuinige en bovenal zeer betaalbare hatchback, hoeft niet veel verder te kijken dan naar een Toyota Aygo uit de periode 2009 tot 2012. Weinig luxe, weinig vermogen, maar wel een buitengewoon handzame auto die alles doet wat je nodig hebt. En dat behoort nog altijd tot de belangrijkste kenmerken van elke auto.
Dit artikel is geschreven door

Ivo Pakvis
Automotive expert
Als jochie van vier jaar oud zat Ivo al bij zijn opa op de fiets, terwijl hij alle automerken en -modellen wist op te noemen. Inmiddels is die liefde onderdeel van zijn dagelijkse werkzaamheden en heeft Ivo een behoorlijke portfolio opgebouwd als het gaat om automotive artikelen. Of het nou om reviews gaat, of heldere teksten die meer vertellen over de geschiedenis van een bepaalde auto, je kunt Ivo er midden in de nacht voor wakker maken. Het is zijn doel om lezers te helpen met het vinden van bomen in het enorme autobos.
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op





