
Toyota Aygo AB30 review (2012-2014)
De Toyota Aygo uit de periode 2012 tot 2014 is de derde generatie van deze kleine stadsauto. Het is een iets verbeterde versie van de AB20-generatie, met aanpassingen in de styling en de techniek. Qua afmetingen is hij identiek aan zijn voorganger en dus is het een kleine drie- of vijfdeurs hatchback met een zeer bescheiden kofferbak. De Aygo uit de AB30-generatie is de laatste van zijn soort en in 2014 kreeg dit model een zeer uitgebreide vernieuwing die hem up-to-date bracht met de concurrentie. Dat betekent dat deze versie weliswaar zeer aantrekkelijk is geprijsd, maar tegelijk vrij gedateerd aanvoelt.
Bekijk 115 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Deze Aygo is – net als alle andere – een toonbeeld van bruikbaarheid en betrouwbaarheid.
- Het potente benzinemotortje springt opvallend zuinig om met de brandstof.
- Het potente benzinemotortje springt opvallend zuinig om met de brandstof.
- Deze AB30-generatie van de Aygo voelt op meerdere vlakken gedateerd.
- Het comfort van de stoelen laat te wensen over op lange afstanden.
- Bij enthousiast sturen laat het rijgedrag te wensen over.

Modeleigenschappen Toyota Aygo (2012-2014)
De Toyota Aygo uit de AB30-generatie blijft de kleine hatchback die hij altijd was. Het is een model dat perfect is voor korte ritjes, of voor druk stadsverkeer. Voorin ligt een klein benzinemotortje dat niet veel vermogen levert, maar tegelijk zuinig met de brandstof omspringt. De styling van dit model was op het moment van verschijnen al enigszins gedateerd en dat is in de loop der jaren niet veranderd. Tegelijk is deze auto bijzonder betaalbaar en dus geschikt voor mensen met een klein budget. En wat je voor dat weinige geld terugkrijgt is uitstekend: een betrouwbare, compacte en bruikbare auto.
Klein benzineblokje
Bij een dergelijke kleine auto hoort een kleine motor. En net zoals zijn voorgangers, heeft de Toyota Aygo uit de periode 2012 tot 2014 een simpele benzinemotor in het vooronder. Deze motor is gemaakt om vooral betrouwbaar en zuinig te zijn en beide eigenschappen worden tot in de puntjes beheerst. Dankzij het lage gewicht van de Aygo is het beperkte vermogen geen enkele horde. Integendeel: de Aygo beweegt vlotjes mee in het verkeer. Tussensprintjes worden makkelijk verwerkt door even terug te schakelen, een handeling die dankzij het uitstekende schakelpatroon goed voelt.

Afmetingen Toyota Aygo (2012-2014)
De Toyota Aygo is ontwikkeld in samenwerking met Peugeot en Citroën, die eveneens hun kleine stadsauto hebben gebouwd in de vorm van de 108 en de C1. Deze modellen hebben allemaal dezelfde afmetingen: klein, maar handig gebruikmakend van de ruimte die er is. Dat betekent dat je in de Aygo vier personen kwijt kunt, mits de passagiers op de achterbank niet al te lang zijn. Qua bagageruimte is het vrij beperkt en mag je blij zijn als je de boodschappen zonder problemen kwijt kunt. Deze afmetingen hebben als groot voordeel dat je de Aygo vrijwel overal kunt parkeren.
Gedateerd interieur
Wie plaatsneemt in het interieur, zal zien waarom de Toyota Aygo uit de AB30-generatie zo concurrerend geprijsd is. Het voelt allemaal een beetje goedkoop en niet bij te tijd aan. Dat wil overigens niet zeggen dat het niet werkt: alles zit op de plek waar het hoort en de bouwkwaliteit is goed genoeg om jarenlang plezier te hebben van deze auto. Wat het wel wil zeggen, is dat dit geen model is dat vooruitstrevend uit de hoek probeert te komen. In plaats daarvan is het interieur vrij minimalistisch en biedt het enkel het hoognodige aan luxe en comfort.

Prestaties en rijgedrag Toyota Aygo (2012-2014)
Zoals al even aangegeven mankeert er weinig aan het vermogen van de AB30-variant van de Toyota Aygo. Niet omdat de benzinemotor barst van de kracht, maar juist omdat de auto zo licht is. Dat betekent dat de motor veel minder massa in beweging hoeft te brengen en dus verloopt het rijden lekker vlot. Tegelijk is het geen stuurmansauto. Neem je een bocht iets te enthousiast, dan begint de Aygo al snel over de voorwielen te glijden. Wees niet bang: dit betekent niet dat je de controle verliest, maar simpelweg dat de Aygo niet houdt van sportief sturen.
Comfort Toyota Aygo (2012-2014)
Voor korte ritten is de Toyota Aygo prima, maar wie ermee naar Zuid-Frankrijk wil zal voelen dat het comfort soms te wensen overlaat. De stoelen zijn in orde, maar bieden weinig steun aan de zijkanten of voor de onderrug. Daar heb je weinig last van als je korte afstanden rijdt, maar het wordt merkbaar als je enkele uren onderweg bent. Tegelijk is het onderstel netjes afgesteld en worden oneffenheden in het wegdek keurig weggewerkt. Drempels worden probleemloos en zonder gestuiter genomen.

Betrouwbaarheid Toyota Aygo (2012-2014)
De betrouwbaarheid van de AB-30 generatie Toyota Aygo is prima in orde. Net zoals zijn voorgangers beschikt deze Aygo over robuuste en eenvoudige techniek. Let wel op slijtage van onderdelen als de koppeling of de airconditioning. Die gaan geen eeuwigheid mee en het is verstandig om een blik te werpen op het onderhoud van een occasion als je gaat shoppen. Wees echter niet bevreesd voor een lange lijst aan problemen, want Toyota houdt de eer hoog als het om betrouwbaarheid gaat.
Kosten Toyota Aygo (2012-2014)
Een zeer belangrijke eigenschap van de Toyota Aygo uit de periode 2012 tot 2014 heeft te maken met de opvallend lage kosten. De aanschafprijs is bijzonder laag en om hem op de weg te houden ben je evenmin een fortuin kwijt. De wegenbelasting is laag, het onderhoud is in de regel goedkoop en de benzine wordt slechts in kleine slokjes verbruikt. Ga maar eens een model vinden dat minder kost om draaiende te houden.

AutoTrack oordeel over de Toyota Aygo (2012-2014)
Deze generatie van de Toyota Aygo was in zijn tijd al duidelijk aan vernieuwing toe, maar deed tegelijk wat de Aygo het beste doet: praktisch, betrouwbaar en goedkoop zijn. Je valt je nooit een buil aan een Aygo en de AB30-generatie is hierop zeker geen uitzondering. Wie voorbij de gebrekkige luxe en het basale comfort kan zien en vooral een auto zoekt voor dagelijkse ritjes, heeft met deze Aygo een topmodel in handen.
Dit artikel is geschreven door

Ivo Pakvis
Automotive expert
Als jochie van vier jaar oud zat Ivo al bij zijn opa op de fiets, terwijl hij alle automerken en -modellen wist op te noemen. Inmiddels is die liefde onderdeel van zijn dagelijkse werkzaamheden en heeft Ivo een behoorlijke portfolio opgebouwd als het gaat om automotive artikelen. Of het nou om reviews gaat, of heldere teksten die meer vertellen over de geschiedenis van een bepaalde auto, je kunt Ivo er midden in de nacht voor wakker maken. Het is zijn doel om lezers te helpen met het vinden van bomen in het enorme autobos.
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op





