
Citroën C2
De Citroën C2 is een compacte driedeurs hatchback met een behoorlijk sportief rijgedrag. Bijzonder zijn de stoelen achterin: die zijn verschuif- of uitneembaar.
Bekijk 18 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Zeer wendbaar.
- Sportief rijgedrag.
- Achterstoelen zijn verschuif- en uitneembaar.
- Tweedelige achterklep.
- Driedeurs: geen eigen portieren voor achterpassagiers.
- Beperkte bagageruimte.
- Technisch zijn er wat euvels bekend.
- Achterbanden maken veel geluid.
Citroën C2 op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De C2 is er met diverse benzinemotoren die je mag verwachten bij een stadsauto als deze. Zo is er een 60 pk sterke 1,1 en een 1,4 met 73 pk. Sportievere versies zijn er echter ook, want de VTR is voorzien van een 1,6 met 110 pk, terwijl de VTR 125 pk levert. In combinatie met de stevige vering en demping van de Citroën C2 heb je een sportief model te pakken. Dieselen kan onder meer met een HDiF met 110 pk.
- Verbruik: De lichte C2 is geen brandstofslurper. Met de benzineversie is een verbruik van 1 op 15 realistisch. De diesels moeten 1 op 20 kunnen halen.
- Uitrusting en comfort: De C2 is een compact model. Op de achterbank is er onvoldoende plek voor volwassenen. Hogere uitrustingsniveaus bieden echter wel twee achterstoelen die verschuif- en uitneembaar zijn.
- Betrouwbaarheid: De Citroën C2 is een behoorlijk betrouwbare auto, die wel wat aandachtspunten kent. Olielekkage komt bijvoorbeeld voor.
- Kosten: De C2 is zuinig met brandstof en betaalbaar in onderhoud. Ook de wegenbelasting is laag dankzij een gewicht minder dan 1.000 kg.
De Citroën C2 is als pittige compacte hatchback een gewild model bij beginnende bestuurders, zeker als sportievere VTS en VTR. Met zijn deelbare achterklep en uitneembare achterstoelen is de C2 bovendien praktisch zat.
Automotive expert

Citroën C2 (2003-2010)
Citroën heeft verschillende ruimtewonders in het aanbod en daar is de Citroën C2 er geen van. De compacte driedeurs hatchback richt zich meer op sportiviteit. Het typische Franse veercomfort heeft de C2 ingeruild voor een behoorlijk stevige vering en demping en samen met de best krachtige motoren, is de C2 een auto voor het betere gooi- en smijtwerk. Wat harder de bocht door is geen probleem.
De Citroën C2 heeft meer pluspunten. De deelbare achterklep maakt in- en uitladen een stuk makkelijker, ook op krappe parkeerplekken. Vanaf de luxere uitvoeringen is de achterbank vervangen door twee individuele stoelen die verschuifbaar zijn. Je kunt zo iets meer been- of bagageruimte creëren. Die achterstoelen kunnen bovendien ook geheel uit de auto gehaald worden.
De Citroën C2 is te vinden met een groot aanbod aan benzinemotoren. De basisversie levert 60 pk, maar de krachtige VTR schopt het tot 125 pk. De sterkste diesel levert 110 pk. Nieuwprijzen van de Citroën C2 startten bij €10.990 en liepen door tot €19.790.
Andere modellen van Citroën
Zoek op je favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Jens Holierhoek
Automotive expert
Sinds 2007 schrijft Jens over auto’s en alles wat daarbij komt kijken. Wat begint bij regionale autokranten groeit al snel uit tot het werken voor een internationale uitgeverij gespecialiseerd in automotive. Daar test hij als (hoofd)redacteur wekelijks uiteenlopende modellen, van compacte stadsauto's tot luxe sportwagens en zo bouwt hij een brede autokennis op. Later start hij als freelance redacteur en richt hij zich - onder meer voor AutoTrack - op aankoopadviezen, zoals lijstjes met de beste gezinsauto’s of de meest aantrekkelijke elektrische modellen. Daarnaast verdiept Jens zich in bredere mobiliteitsthema’s: van autodelen en duurzaamheid tot fleetmanagement en autorecycling.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- autoweek.nl
- autorai.nl
- anwb.nl
- citroen-forum.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op
































