Dacia Duster

De Dacia Duster is een ruime en betaalbare SUV die onder meer vierwielaangedreven is. De Duster is ruim van binnen en biedt een hoge zitpositie. Zuinig rijden met de Duster is mogelijk dankzij de aanwezigheid van een bi-fuel motor en een stekkerloze full hybrid.

Bekijk 559 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntVierwielaandrijving
  • PluspuntBi-fuel lust naast benzine ook lpg
  • PluspuntRuim interieur
  • PluspuntHoge instap en zit
  • PluspuntPrima caravantrekker
  • MinpuntHard kunststof in interieur
  • MinpuntAantal kleinere technische euvels bekend
  • MinpuntLaag trekgewicht hybride
  • MinpuntStuurt niet zo precies

De Dacia Duster op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De Duster rijdt comfortabel, maar de koets is soms wat beweeglijk. De SUV stuurt licht en niet heel precies. De 140 pk sterke Hybrid gaat soepel met het verkeer mee.
  • Verbruik: Met een verbruik van ongeveer 1 op 12 tot 1 op 18 is de Duster gemiddeld zuinig te noemen. De hybride springt er positief uit met een gemiddeld verbruik van 1 op 20.
  • Uitrusting en comfort: De Dacia Duster is voor een SUV van zijn formaat standaard niet extreem rijk uitgerust. Pas bij de hogere uitrustingsniveaus zijn er meer luxezaken aan boord. Ook wordt er best wat hard plastic in het interieur gebruikt.
  • Betrouwbaarheid: Dacia leent zijn techniek bij Renault en Nissan en staat bekend als betrouwbaar merk. De Wegenwacht kent wel wat kleinere euvels, onder meer bij de diesels.
  • Kosten: De Dacia Duster heeft een goede prijs-kwaliteitsverhouding. Je koopt een goede, ruime auto voor een scherpe prijs. Ook bij onderhoud en reparatie betaal je bij Dacia niet de hoofdprijs.
De Dacia Dokker is een slimme keuze als je voor een ruime en praktische SUV gaat die ook nog eens betaalbaar is. Met vierwielaandrijving is de Dokker bovendien een prima caravantrekker. De basisuitrusting is beperkt, maar dat valt te overzien.
Jens
Automotive expert
Dacia Duster (2017 - 2024)

Dacia Duster (2017 - 2024)

De tweede generatie Dacia Duster is een betaalbare SUV die veel binnen- en bagageruimte koppelt aan een hoge instap en zit. Hoewel de Duster vooral praktisch is in het dagelijkse gebruik, is het model ook geschikt voor offroad-uitstapjes. Zo is er een vierwielaangedreven variant die beschikt over een afdaalhulp. De Duster stuurt licht, biedt een comfortabele wegligging en is als 150 pk sterke TCE een goede caravantrekker. Het maximaal trekgewicht is 1.500 kilo.

De Dacia Duster van de tweede generatie is er met onder meer een 130 en 150 pk sterke benzinemotor. Er is ook een bi-fuel die eerst 115 pk levert en later 100 pk. Die bi-fuel versie rijdt zowel op benzine als op lpg. Nieuwprijzen lopen uiteen van €16.490 tot €34.280.

Dacia Duster (2024 - heden)

Dacia Duster (2024 - heden)

De Dacia Duster oogt in de derde generatie modern. De Duster is ook te koop als een stekkerloze full-hybrid. De beenruimte achterin neemt in de nieuwe Duster weer wat toe, terwijl de bagageruimte ook groter wordt. Het moderne interieur voorziet in een 10-inch infotainmentscherm. De vierwielaangedreven versie kent diverse rij-instellingen: van

‘Sneeuw’ tot ‘Off-Road’.

De basisversie van de Duster is de 100 pk sterke ECO-G. Dat is een bi-fuel motor. Een treetje hoger staat de 1,2-liter driecilinder benzinekrachtbron met 130 pk. Topuitvoering is de full hybrid met 140 pk.Nieuwprijzen voor de derde generatie lopen uiteen van €25.900 tot €35.700.

Zoek op je favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Jens Holierhoek

Automotive expert

Sinds 2007 schrijft Jens over auto’s en alles wat daarbij komt kijken. Wat begint bij regionale autokranten groeit al snel uit tot het werken voor een internationale uitgeverij gespecialiseerd in automotive. Daar test hij als (hoofd)redacteur wekelijks uiteenlopende modellen, van compacte stadsauto's tot luxe sportwagens en zo bouwt hij een brede autokennis op. Later start hij als freelance redacteur en richt hij zich - onder meer voor AutoTrack - op aankoopadviezen, zoals lijstjes met de beste gezinsauto’s of de meest aantrekkelijke elektrische modellen. Daarnaast verdiept Jens zich in bredere mobiliteitsthema’s: van autodelen en duurzaamheid tot fleetmanagement en autorecycling.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoweek.nl
  • anwb.nl
  • ad.nl
  • dacia.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op