

























Dacia Duster 1.3 TCe 130pk GPF 4x2 Serie Limitée Tech Road
201937.905 km
De Dacia Duster werd een lange tijd gezien als het lelijke eendje onder de SUV’s, maar dat is niet helemaal terecht. Deze auto biedt meer voordelen dan je in eerste instantie zou zeggen. Er zijn zelfs factoren waarbij de Dacia Duster zich uitstekend kan meten met de concurrentie. We kunnen dan ook gerust spreken van een onderschatte prijsbreker onder de SUV’s. Tijd voor een objectieve kennismaking.
De Dacia Duster is een compact SUV model die in 2010 op de markt is verschenen. Het concept van de auto is duidelijk: Dacia stelt je met de Duster in staat om op een voordelige manier een stoere auto te rijden. De prijs voor een Dacia Duster ligt dan ook aanmerkelijk lager dan de prijsstelling van andere fabrikanten van dit soort semi terreinauto’s.
Sinds de introductie van de Duster zijn er twee generaties uitgebracht. De eerste generatie was in productie tot 2018 en was een handgeschakelde auto met een benzine- of diesel motor.
De Dacia Duster die je in 2018 en 2019 in de showroom kon vinden kwamen uit de tweede generatie. Dit zijn handgeschakelde modellen waarbij je kunt kiezen voor een tweewiel- of vierwielaangedreven auto met een benzinemotor. Er zijn enkele bi-fuel (met een LPG/ benzine motor) modellen verkrijgbaar. Een Dacia Duster uit de tweede generatie is wat langer én hoger dan veel vergelijkbare SUV’s en biedt dus meer ruimte voor passagiers en hun bagage.
Als je overweegt om een Dacia Duster te kopen, moet je met een aantal zaken rekening houden. Als eerste is de Duster niet de snelste auto waarvoor je kunt kiezen. Als je in de zesde versnelling rijdt, heeft de motor weinig reserve om snel even iemand in te halen. Je moet dan even terugschakelen. De auto stuurt erg licht. Veel automobilisten vinden iets meer gevoel in de besturing wel wenselijk. Daarnaast zal de auto iets overhellen in de bochten. Ook daar moet je even aan wennen. Tot slot moet je er rekening mee houden dat de kofferbak geen vlakke ruimte is.
Opvallend is dat de grote hoeveelheid fans van Dacia niet de motor of de kofferbak aangegeven hebben als verbeterpunt voor de tweede generatie maar het comfort van de auto. Hier heeft het merk dan ook veel aandacht aan gegeven door de bedieningsknoppen en het infotainment scherm gebruiksvriendelijker te maken en de auto beter te isoleren tegen rijgeluiden. Daarnaast is de Duster de eerste Dacia met klimaatcontrole en een sleutelkaart.
De Dacia Duster heeft het imago van een “budget auto” maar een auto uit de tweede generatie straalt dit zeker niet meer zo erg uit. Tevens zijn er andere factoren die bewijzen waarom de prijs van een Dacia Duster niet alleen van doorslaggevend belang meer is bij het maken van je keuze. De auto is erg ergonomisch doordat je zowel de zitpositie als de stuurinstelling naar wens kunt aanpassen. Daarnaast is het rijgedrag van de auto zeker niet slecht en is het verbruik van ongeveer 1 op 15 zeer acceptabel.
Het bovenstaande is de reden dat we de Dacia Duster bestempelen als de onderschatte prijsbreker onder de SUV’s. Er zijn SUV’s die het er op sommige vlakken minder vanaf brengen. Het verbaast ons dan ook niet dat de Duster (vooral in onze omliggende landen) het boegbeeld is geworden van Dacia en niet alleen door het robuuste uiterlijk van de auto.