Dacia Duster HM review (2018+)

De Dacia Duster uit 2018 en daarna is een vijfdeurs SUV van het Roemeense Dacia . Het is een uitstekende gezinswagen, die zich onderscheidt van andere SUV’s dankzij een zeer basic uitrusting. Dat betekent dat er in deze auto weinig tot geen plaats is voor luxe extra’s en dat het motorenaanbod vooral gericht is op betrouwbaarheid in plaats van vermogen.

Bekijk 474 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntHet is een simpele en doeltreffende auto.
  • PluspuntDe HM-generatie is een duidelijke verbetering ten opzichte van zijn voorganger.
  • PluspuntEen Duster is spotgoedkoop.
  • MinpuntHet comfort laat soms het nodige te wensen over.
  • MinpuntDe motoren kunnen wel wat extra vermogen gebruiken.
  • MinpuntAan boord moet je niet verwachten te baden in luxe.
Modeleigenschappen Dacia Duster (2018+)

Modeleigenschappen Dacia Duster (2018+)

Van de buitenkant is de Dacia Duster een SUV zoals je die zo vaak aantreft: vijf deuren, hoog op de wielen en duidelijk ruim genoeg voor een gemiddeld gezin. Onderhuids en binnenin tref je echter bepaalde karaktereigenschappen aan die je vrijwel nergens anders ziet. Al het overbodige is afwezig, wat betekent dat je het moet stellen zonder overdadig comfort en zonder luxe, technische hulpmiddelen. Wat je wel hebt is een no-nonsense SUV die alles biedt wat je nodig hebt en beschikt over beproefde en betrouwbare techniek.

Verfijnder, maar toch simpel

De Dacia Duster uit de HM-generatie is de opvolger van de Duster die tussen 2010 en 2018 gebouwd werd. Deze nieuwere Duster is weliswaar verfijnder en moderner, de opzet is gelijk gebleven. Zo is het dashboard voorzien van een touchscreen en kan je je telefoon erop aansluiten, maar tref je geen luxe extra’s aan die je in duurdere SUV’s in overvloed hebt. Zaken als stoelverwarming en een dodehoekmelder zitten niet in deze auto. Wie zonder deze attributen kan leven, heeft met de Duster een ongenaakbare prijsvechter op de oprit.

Afmetingen Dacia Duster (2018+)

Afmetingen Dacia Duster (2018+)

De Dacia Duster uit bouwjaar 2018 en later heeft afmetingen die hem geschikt maken voor dagelijks gebruik door gezinnen. Er is plaats genoeg voor vijf personen en de kofferbak biedt voldoende ruimte voor bagage. En ga je op vakantie met de Duster, dan passen de koffers prima achterin. De auto is compact genoeg om probleemloos door druk stadsverkeer te rijden en parkeren is eveneens een fluitje van een cent.

Vierwielaandrijving voor meer zekerheid

Net zoals bij de vorige Duster, tref je deze Dacia met voor- en vierwielaandrijving aan. Vierwielaandrijving zorgt ten eerste voor een betere tractie op glad of nat wegdek en het stelt de bestuurder eveneens in staat om onverharde wegen te verkennen. Het is geen volwaardige terreinwagen, maar onderschat de Duster niet: het aandrijvingssysteem is buitengewoon doeltreffend en opent deuren die voor voorwielaangedreven auto’s gesloten blijven.

Prestaties en rijgedrag Dacia Duster (2018+)

Prestaties en rijgedrag Dacia Duster (2018+)

Wie zoekt naar een SUV die sportief kan rijden, moet verder kijken dan de Duster. Dit is geen auto die gemaakt is voor snelle sprintjes of een hoge topsnelheid. De motoren – afkomstig van Renault – zijn betrouwbaar en robuust, maar niet meer dan dat. Sterker nog, in de zesde versnelling is weinig vermogen meer beschikbaar voor een tussensprint, mocht je iemand willen inhalen. Terugschakelen is dan een betere optie. Het rijgedrag is in orde, niet meer dan dat. De auto helt wat meer dan de concurrenten over in de bochten en stuurt vrij licht, wat niet naar ieders wens zal zijn.

Comfort Dacia Duster (2018+)

Ten opzichte van de vroegere Duster is het comfort van de Dacia Duster uit de HM-generatie aanzienlijk verbeterd. Allereerst is het infotainmentsysteem verbeterd en toegankelijker gemaakt en verder zijn de bedieningsknoppen verbeterd. Je hebt in de Duster minder last van rijwind dan in zijn voorganger en – nieuw voor Dacia in 2018 – het model beschikt over climate control en heeft een sleutelkaart. Dit betekent dat je als bestuurder of passagier duidelijk iets meer luxe tot je beschikking hebt dan in de vorige Duster.

Betrouwbaarheid Dacia Duster (2018+)

Betrouwbaarheid Dacia Duster (2018+)

Iets wat niet gewijzigd is ten opzichte van zijn voorganger – en dat is maar goed ook – is de betrouwbaarheid. Een Dacia Duster uit 2018 en daarna is een uiterst robuuste auto, die beschikt over beproefde en betrouwbare techniek. De beschikbare benzine- en dieselmotoren kunnen tegen een stootje en laten je zelden in de steek. Het is niet voor niets dat Dacia elk jaar weer hoog scoort op de lijstjes met klanttevredenheidsonderzoeken. De gevolgen van slijtage kunnen, net zoals bij elke verbrandingsmotor, met goed en regelmatig onderhoud tot een minimum beperkt blijven.

Kosten Dacia Duster (2018+)

De aanschafprijs van een Duster is zijn voornaamste verkooppunt. Die is namelijk bijzonder laag, zeker in vergelijking met SUV’s van dezelfde grootte. De basic inrichting van deze auto, gecombineerd met de eenvoudige motor en de minimale uitrusting, betekent dat het Roemeense merk er een zeer serieuze prijsvechter van heeft kunnen maken. Tel daar de betrouwbaarheid bij op en de onderhoudskosten zullen net zo minimaal zijn als de prijs die je betaalt voor de aanschaf.

Bi-Fuel geeft opties

Een Dacia Duster uit de HM-generatie is onder andere te krijgen met zogenaamde Bi-Fuel technologie, wat betekent dat je modellen vindt die op LPG en benzine rijden. Dit kan behoorlijk schelen. Of LPG voor jou goedkoper is, hangt af van je situatie. Bereken daarom de kosten eerst door voordat je voor deze brandstof kiest.

AutoTrack oordeel Dacia Duster (2018+)

AutoTrack oordeel Dacia Duster (2018+)

Wil je zo veel mogelijk auto voor zo weinig mogelijk geld, dan is de Duster moeilijk te verslaan. Het is een echte upgrade ten opzichte van zijn voorganger en hij beschikt over genoeg uitrusting aan boord om comfortabel onderweg te zijn. Het is een dijk van een gezinswagen en de betrouwbaarheid is van grote klasse. Kan je leven met het relatieve gebrek aan luxevoorzieningen en een motor die je hart niet sneller zal doen kloppen, dan zal je je geen buil vallen aan de Dacia Duster.

Dit artikel is geschreven door

Ivo Pakvis

Automotive expert

Als jochie van vier jaar oud zat Ivo al bij zijn opa op de fiets, terwijl hij alle automerken en -modellen wist op te noemen. Inmiddels is die liefde onderdeel van zijn dagelijkse werkzaamheden en heeft Ivo een behoorlijke portfolio opgebouwd als het gaat om automotive artikelen. Of het nou om reviews gaat, of heldere teksten die meer vertellen over de geschiedenis van een bepaalde auto, je kunt Ivo er midden in de nacht voor wakker maken. Het is zijn doel om lezers te helpen met het vinden van bomen in het enorme autobos.

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op