Dacia Logan MCV

De Dacia Logan MCV is een ruime stationwagon met tot zeven zitplaatsen. De Logan MCV zet in op betaalbaarheid: zowel in aanschaf, onderhoud als in brandstofkosten.

Bekijk 124 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntBetaalbare zevenzits stationwagon
  • PluspuntOok als bi-fuel
  • PluspuntBetrouwbare techniek
  • PluspuntVeel interieurruimte
  • PluspuntHandige achterdeuren in eerste generatie
  • MinpuntSlechts trekgewicht van 1.100 kg
  • MinpuntAlleen eerste generatie is zevenzitter
  • MinpuntBasisuitrusting is karig
  • MinpuntVeel plastic in het interieur

De Dacia Logan MCV op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De Logan MCV is comfortabel geveerd maar stuurt niet heel scherp. De basisversie is een 90 pk sterke driecilinder benzinemotor waarmee de Logan MCV soepel met het dagelijkse verkeer meegaat. De 100 pk versie geeft net wat extra pit. De diesel is vlot genoeg, maar geen krachtpatser. Zo bedraagt het maximum trekgewicht maximaal 1.100 kg, hooguit genoeg voor een compacte caravan.
  • Verbruik: Hoewel de fabriek iets beter belooft, is de Logan MCV met benzinemotor in de praktijk goed voor een gemiddeld praktijkverbruik van 1 op 15. Dat is een nette score voor een grote stationwagon. De diesel is iets zuiniger.
  • Uitrusting en comfort: De Dacia Logan MCV is gebouwd als budgetauto. In het interieur kom je veel plastic tegen en ook de basisuitrusting is best karig. De Logan MCV is echter heel ruim en de eerste generatie is er ook als zevenzitter.
  • Betrouwbaarheid: De Dacia Logan MCV beschikt over bewezen Renault-techniek en staat als betrouwbaar bekend. De Wegenwacht kent een paar kleinere problemen die vaker terugkeren bij de Dacia Logan MCV.
  • Kosten: De Dacia Logan MCV is een budgetmodel. In aanschaf, gebruik én onderhoud betaal je niet de hoofdprijs. Bij regulier onderhoud is de kans op grote problemen klein, gezien zijn betrouwbare karakter.
De Dacia Logan MCV is een ruime stationwagon voor gezinnen die niet kiezen voor imago, maar voor een degelijk model dat er bovendien als zevenzitter is. De basisuitrusting van de Logan MCV is wel wat karig en er is veel plastic aan boord.
Jens
Automotive expert
Dacia Logan MCV (2006-2013)

Dacia Logan MCV (2006-2013)

De eerste generatie van de Dacia Logan MCV zet volop in op praktisch nut. De stationwagon is namelijk zeer ruim, heeft tot zeven zitplekken en handige achterdeurtjes. Ten opzichte van de vierdeurs sedan, die kortweg Logan heet, is de Logan MCV immers een stuk langer. De Logan MCV rijdt op z’n Frans: heel comfortabel en de beschikbare motoren zijn voldoende krachtig om prima mee te rijden met het overige verkeer. De speciale bi-fuel motor lust zowel benzine als lpg en daarmee kunnen de brandstofkosten per kilometer laag blijven.

De eerste generatie tref je aan met een 1,4- of 1,6-liter benzinemotor of 1,5-liter diesel. De sterkste benzineversie heeft 87 pk, de diesel biedt 70 pk. Nieuwprijzen voor de Dacia Logan liepen uiteen van €9.990 tot €17.355.

Dacia Logan MCV (2013-2020)

Dacia Logan MCV (2013-2020)

De tweede generatie van de Dacia Logan MCV is nog altijd ruim, maar geen zevenzitter meer. En in plaats van de klapdeuren heb je via een achterklep toegang tot de kofferbak. De stoelen van de Logan MCV zitten prettig, al is het interieur fraai rechttoe-rechtaan vormgegeven. Ook kom je het nodige harde plastic tegen. Het trekgewicht van de Logan MCV is maximaal 1.100 kilo en dat is voor een grote caravan onvoldoende.

De Dacia Logan MCV is voorzien van een driecilinder benzinemotor (al dan niet als geschikt voor bi-fuel) met 90 of 100 pk. De diesel levert 90 pk. Nieuwprijzen voor de Dacia Logan bedroegen tussen de €11.590 en €18.790.

Zoek op je favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Jens Holierhoek

Automotive expert

Sinds 2007 schrijft Jens over auto’s en alles wat daarbij komt kijken. Wat begint bij regionale autokranten groeit al snel uit tot het werken voor een internationale uitgeverij gespecialiseerd in automotive. Daar test hij als (hoofd)redacteur wekelijks uiteenlopende modellen, van compacte stadsauto's tot luxe sportwagens en zo bouwt hij een brede autokennis op. Later start hij als freelance redacteur en richt hij zich - onder meer voor AutoTrack - op aankoopadviezen, zoals lijstjes met de beste gezinsauto’s of de meest aantrekkelijke elektrische modellen. Daarnaast verdiept Jens zich in bredere mobiliteitsthema’s: van autodelen en duurzaamheid tot fleetmanagement en autorecycling.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoweek.nl
  • anwb.nl
  • autozine.nl
  • group.renault.com
  • daciast.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op