












Jaguar XF 2.0d R-Sport Aut.*NL-Auto*BTW*Perfect Onderh.*Navi/Xenon/LED/Half Leder/Stoelverw./Camera/Cruise-Control/Climate-Control/Parkeersens.V+A/18 inch LM*
2016154.085 km
De Jaguar XF is de eerste Jaguar die met zijn uiterlijk afstand van neemt van de traditionele Britse lijnen. En hoe. Dit gestroomlijnde type toont op eigentijdse wijze stijl en elegantie. Bovendien garanderen de modernste technieken comfort en prima rijeigenschappen. Deze grote luxe Jaguar staat middenin de 21e eeuw. Het stijlvolle imago dat kenmerkend is voor dit merk blijft gelukkig desondanks behouden.
Na de introductie in 2007 verschijnt de eerste XF in 2008 in ons land. Als je erin gaat zitten beleef je al snel de sensatie die bij een Jaguar hoort; het interieur bevat lederen onderdelen en pas als je de climate control activeert komen de ventilatieroosters te voorschijn. Ga je vervolgens rijden, dan merk je hoe stevig de auto op de weg ligt, hoe stil het in het interieur blijft en hoe aangenaam deze auto zich laat sturen. Dit is een comfortabele reiswagen waarmee je goed kan opschieten.
Dat opschieten is afhankelijk van de motor die je kiest. De keuze is reuze. Een XF 4.2 V8 Supercharged SV8 uit 2008 of 2009 levert bijvoorbeeld 416 pk en rijdt in 5,4 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur. Een XF 3.0D V6 210 pk Premium Luxury uit 2010 of 2011 doet daar 2,7 seconden langer over. Na de upgrade van 2012 verschijnt de XF ook als stationwagon onder de naam Sportbrake.
De tweede generatie lijkt bij oppervlakkige beschouwing veel op de eerste. Toch is hij wezenlijk anders. De verschillen zitten vooral van binnen: Hij weegt aanzienlijk lichter, de luchtweerstand is een stukje minder en achterpassagiers hebben meer ruimte bij het hoofd en de voeten. Dat laatste was echt nodig. Daarbij is de elektronica weer bij de tijd, maar nog niet zo geavanceerd als die van Duitse concurrentie.
Na de upgrade van 2017 verschijnt ook weer een Sportbrake, ook nu in tal van uitvoeringen. Neem je bijvoorbeeld een XF Sportbrake 25T Premium Sport Edition uit 2018, 2019 of 2020, dan trek je met 250 pk in 7,1 seconden op van 0 naar 100 kilometer per uur.
De prijzen van de verschillende uitvoeringen van een nIeuwe Jaguar XF lopen enkele tienduizenden Euro’s uit elkaar, maar wijken ruw geschat niet sterk af van die van andere luxe auto’s. Tweedehands bestaat een ruim aanbod, vooral van diesels. Het zijn allemaal automaten. Het is goed om te weten dat Jaguar in kwalitatief opzicht grote stappen heeft gemaakt en dat het al jaren betrouwbare auto’s zijn. Let wel op elektronica als ramen, airco en navigatie.