













Jaguar S-Type 3.0 V6 Executive * Airco * Leder * Nw-Type * Xenon * UNIEK! *
2007156.699 km
De Jaguar S-Type is een auto uit de middenklasse, die gebouwd werd tussen 1999 en 2008. De auto diende als een hommage aan de S-Type uit de jaren 60 en deelde ook enkele karakteristieke uiterlijke kenmerken met deze auto. De S-Type werd gezien als een concurrent van de BMW 5 Serie, de Mercedes E-klasse en de Audi A6, ook luxe sedans die veel als zakelijke auto werden gebruikt. De auto werd relatief goed ontvangen en kon de competitie met deze auto’s dan ook prima aan.
De S-Type bood de automobilisten die doorgaands voor de Duitse concurrentie kozen de mogelijkheid om een Jaguar te rijden. Het Britse merk staat bekend om zijn luxueuze sedans, die heerlijk rijden en een luxe uiterlijk hebben. De S-Type was hierin niet anders. De grille van de S-Type was er wel eentje die de mening verdeelde; deze was duidelijk geïnspireerd op de S-Type die in de jaren 60 uit de fabrieken van Jaguar rolde en dit viel niet altijd bij iedereen in de smaak. Het ornament, de springende jaguar, op de motorkap maakte hierin overigens veel goed. Dit ornament is te vergelijken met dat van Mercedes en Rolls-Royce en verbeeldt een katachtige die een sprong maakt.
Zoals het Jaguar betaamt, werd de S-Type geleverd met een aantal uitstekende motoren, die stuk voor stuk soepel en krachtig waren, zonder hier overmatig veel brandstof voor nodig te hebben. De S-Type werd aangeboden in een 2.5 liter V6, een 3.0 liter V6, een 4.0 liter V8, een 4.2 liter V8 en een 4.2 S V8. Er was ook een dieselmotor beschikbaar, in de vorm van een 2.7 liter V6. Ook kon je kiezen uit een handgeschakelde versnellingsbak met vijf versnellingen, of een automaat met zes versnellingen. Het topmodel in de lijn is de Jaguar S-Type R, of STR. Deze beschikt over een supercharged V8 motor, die een vermogen levert van maar liefst 400 pk. Deze versie kon ook prima meekomen met de BMW M5, Mercedes E55 AMG en de Audi RS6. De Jaguar S-Type kreeg in 2003 een nieuw uiterlijk, wat onder andere een nieuw dashboard, een nieuwe grille en - helemaal fraai - een autosleutel die openklapte. In 2005 volgde een minimale facelift, met wat kleine aanpassingen aan de buitenkant, opnieuw wat werk aan de grille en een aluminium motorkap om wat gewicht te besparen. Het interieur bleef volledig gelijk.
De Jaguar S-Type is over het algemeen minder hoog geprijsd dan zijn concurrenten, wat het tot een interessante aanschaf kan maken. Onder de 10.000 euro is er al veel keus, al kan een topmodel met V8 nog wel voor ruim over de 20.000 te koop staan. De prijs is afhankelijk van het jaar. In vergelijking met de concurrentie van Mercedes en BMW scheelt dat al gauw een paar duizend euro. Er zijn echter wel wat punten die je moet tackelen voordat je tot de aankoop overgaat. Allereerst is er de roest. Met name de oudere S-Types willen bij de vloerpanelen wel flink wat rot vertonen en een complete inspectie van alle ‘roestbare’ onderdelen is geen overbodige luxe. Verder is het zeer wenselijk dat de onderhoudshistorie, en dan met name het onderhoud van de motor, aanwezig en compleet is. Deze onderhoudshistorie is als het goed is gewoon bijgeleverd. De Jaguar S-Type 3.0 V6 en V8 zijn sterk en zeer betrouwbaar, maar alleen als deze goed zijn onderhouden. Daarmee bedoelen we: olie en filter op tijd en volgens de voorschriften verversen en vernieuwen. Tenslotte is het goed om bij de aanschaf gelijk een nieuwe accu te installeren, omdat oude accu’s vaak problemen geven met elektriciteit in de voorkant van de auto.