Ford C-Max review 2003-2010

De Ford C-Max laat zich voor bijna alles inzetten. Je kunt bijvoorbeeld drie kinderen op de achterbank plaatsen. Of het middendeel van de bank verwijderen en twee bijzonder ruime zitplaatsen creëren voor opa en oma. Of alle stoelen uitnemen en zo een laadvloer creëren die niet onderdoet voor die van een kleine bedrijfswagen. Ideaal voor kleine verhuizingen en bezoekjes aan de milieustraat. En gewoon lekker sportief rijden kan ook. Zo haal je alles uit die scherpe besturing wat erin zit. Weinig auto’s maken namelijk met zoveel reden aanspraak op het label Multi Purpose Vehicle (MPV) als de Ford C-Max.

Bekijk 105 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe Ford C-Max heeft een bijzonder praktische indeling.
  • PluspuntDe rijeigenschappen zijn uitstekend.
  • PluspuntDeze auto beschikt over een complete uitrusting.
  • MinpuntIn de bochten helt de Ford C-Max iets over.
  • MinpuntHet uiterlijk en de inrichting kan saai overkomen.
  • MinpuntAanvankelijk is de C-Max niet verkrijgbaar met derde zitrij.
Modeleigenschappen Ford C-Max (2003-2010)

Modeleigenschappen Ford C-Max (2003-2010)

Bij zijn introductie in 2003 heet de Ford C-Max nog voluit Ford Focus C-Max. Dat geeft aan dat hij technisch nauw verwant is aan de populaire Ford Focus, die als hatchback, stationwagen en sedan verkrijgbaar is. Het grote verschil zit in de carrosserievorm, want de C-Max is is langer, hoger en breder. Is de C-Max desondanks nog niet groot genoeg? Kijk dan bij de Ford S-Max. Die is dik vier decimeter langer en biedt wél plek voor zeven personen. Na de upgrade in 2007 is de C-Max een zelfstandig model zonder verwijzing naar de Focus.

Prestaties Ford C-Max (2003-2010)

Een MPV als de Ford C-Max die comfortabele plekken biedt aan kinderen en ouden van dagen, lijkt niet gemaakt om aansprekende sportieve prestaties neer te zetten. Dat is vooral te merken in de exemplaren die zijn uitgerust met een kleine diesel- of benzinemotor. Toch kan de Ford C-Max – mede dankzij zijn technische verwantschap met de Focus – in dat opzicht verrassen. Wie bijvoorbeeld kiest voor de Ford Focus C-Max 2.0 16V Sport, merkt dat er nog aardig wat pit in deze gezinsauto zit. De C-Max van de eerste generatie is niet opvallend zuinig.

Rijgedrag Ford C-Max (2003-2010)

Rijgedrag Ford C-Max (2003-2010)

Ford heeft een reputatie hoog te houden als het gaat om de stuurinrichting en dat is te merken aan de Ford C-Max. Deze MPV stuurt net zo aangenaam direct als de Focus en gaat ondanks zijn hoogte net zo gretig de bochten in. Daar helt hij dan wel iets over, maar dat is amper merkbaar en gezien zijn vorm ook amper verwijtbaar. De vering en de schokdempers staan garant voor een uitstekende balans. Het resultaat is een comfortabele rijbeleving.

Comfort Ford C-Max (2003-2010)

Als je van comfort houdt, is een Ford C-Max echt iets voor jou. Dit niet alleen vanwege de comfortabele wegligging, maar ook omdat de gulle binnenruimte bijzonder veel comfort biedt. Voor vier personen kun je de auto zo inrichten dat iedereen breeduit kan zitten en meer dan genoeg bewegingsvrijheid heeft rond hoofd en knieën. De prettige stoelen geven steun waar je het nodig hebt en dat maakt dat ze ook voor lange ritten zeer geschikt zijn. Dankzij de handige opbergvakken die zich rondom in de auto bevinden, is er overal plaats voor flessen water, snoetenpoetsers, speelgoed en snacks.

Uitrusting Ford C-Max (2003-2010)

De Ford C-Max kent verschillende uitrustingsniveaus. Achtereenvolgens zijn dat Ambiente, Trend, Titanium en Ghia. In combinatie met de verschillende opties kunnen die leiden tot buitengewoon compleet ingerichte auto’s met onder andere een lederen stuur, parkeersensoren, getint glas, navigatie, voorruitverwarming, stoelverwarming, lederen bekleding, koplampsproeiers, alarm en een elektrisch bedienbaar schuifdak.

Betrouwbaarheid Ford C-Max (2003-2010)

Betrouwbaarheid Ford C-Max (2003-2010)

De Ford C-Max staat bekend als een betrouwbare auto. Kleine storingen komen sporadisch voor, maar blijken doorgaans eenvoudig te verhelpen. Let wel op de onderhoudshistorie van de Ford C-Max occasions die je via AutoTrack vindt, want regelmatig onderhoud is essentieel om de auto in goede conditie te houden.

Kosten Ford C-Max (2003-2010)

Een Ford C-Max is niet duur. De nieuwprijs is altijd laag geweest ten opzichte van andere Europese MPV’s en ook tweedehands betaal je voor een C-Max net iets minder dan voor de meeste concurrenten. Op zich is dat best bijzonder, want kwalitatief valt er niets af te dingen op deze auto. Mogelijk heeft het te maken met de behoudende vormgeving die zowel aan de buitenkant als van binnen weinig uitgesproken is. Aan de andere kant komt het ingetogen design ten goede van de overzichtelijkheid van het dashboard.

AutoTrack oordeel Ford C-Max (2003-2010)

AutoTrack oordeel Ford C-Max (2003-2010)

De Ford C-Max is niet de duurste en meest voorkomende Europese MPV, maar misschien wel de beste. Als jij op zoek bent naar een multifunctionele gezinsauto die je ook goed kunt inzetten voor klussen of kamperen, is het verstandig om een proefrit te maken in dit degelijk gebouwde en tweedehands relatief voordelige model. Mogelijk nog wel de sterkste kant van deze auto ligt in de uitstekende rijeigenschappen. Daardoor kun je hem ook perfect gebruiken voor woon-werkverkeer over langere afstanden. Eigenlijk is het een auto die aan bijna alle eisen op alle gebieden tegemoet komt. Een mooie aanbieding dus!

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op