
Porsche 356
De Porsche 356 is een exclusieve sportwagen uit de beginjaren van Porsche zou worden. De 356 draagt al veel kenmerken van de 911, met onder andere de motor in het achteronder en een herkenbare vormgeving.
Bekijk 10 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- De Porsche 356 is een zeer exclusieve auto..
- Voor een auto van meer dan een halve eeuw oud rijdt de 356 fantastisch.
- De 356 oogt subliem, met een vormgeving die al die jaren later nog altijd tot de verbeelding spreekt.
- De Porsche 356 heeft zeer specialistisch onderhoud nodig
- De aanschafprijs van de Porsche 356 gaat door het dak
- Naar moderne maatstaven is de 356 vrij langzaam
De Porsche 356 op een rij
- Prestaties en rijgedrag: Achterwielaangedreven en met de motor achterin. De Porsche 356 heeft bakken met tractie vanaf de achterwielen en is een auto waarmee het heerlijk toeren is. Nee, de prestaties zijn tegenwoordig niet zo indrukwekkend, maar met zo’n auto ga je ook geen sprintjes trekken.
- Verbruik: Dit is een auto uit een andere tijd (bouwjaren 1948-1965) en dus is er geen aandacht geweest voor het verbruik van de 356. Vaak tanken en wegblijven bij E10. De goedkopere brandstoffen kunnen namelijk de nodige schade aanrichten.
- Uitrusting en comfort: Ook hierbij geldt: dit is een auto uit een andere tijd. Je hebt een stuur, een set pedalen en een handgeschakelde versnellingsbak. Voor comfort en luxe zoek je maar een Porsche Panamera. Is nog aanzienlijk goedkoper ook.
- Betrouwbaarheid: Een belangrijk onderdeel van het eigenaarschap van een Porsche 356, is het onderhoud. Het helpt als je zelf een beetje handig bent, maar een auto van dit statuur dient ook regelmatig door een expert bekeken te worden. De 356 is simpel, maar door de leeftijd en specifieke techniek heeft hij alle zorg en liefde nodig die hij maar kan krijgen.
- Kosten: Het eigenaarschap van een Porsche 356 is niet voor iedereen weggelegd. Ten eerste moet je er eentje zien te vinden, vervolgens moet je de aanschafprijs kunnen betalen en tenslotte moet je hem op de weg kunnen houden met alle kosten die daarbij komen kijken. Een auto voor de lucky few, om maar even een understatement te gebruiken.
Sublieme auto. Een stukje automobielhistorie, verpakt in een tijdloze carrosserievorm die nog altijd invloed heeft op de Porsches van nu. Elke eigenaar heeft de verantwoordelijkheid, de plicht om deze auto in topconditie te houden.
Automotive expert

Porsche 356 B (1959-1963)
De Porsche 356 kende in totaal vier generaties: de Pre-A (1948-1955), de A (1955-1959), de B (1959-1963 en de C (1963-1965). De laatste twee generaties waren zonder twijfel de meest verfijnde uitvoeringen van de 356, maar stuk voor stuk zijn het auto’s om door een ringetje te halen.
De B had verbeterde remmen ten opzichte van zijn voorganger en Porsche maakte het chassis stijver, zodat het bochtenwerk wat soepeler verliep. Naast de coupé, kwam deze 356 ook als Roadster, een tweezits cabriolet. Verder kende deze B enkele visuele wijzigingen, zoals grotere koplampen en hogere bumpers. Onder de kap vond je een 1,6- tot 2,0-liter benzinemotor met 60 tot 130 pk.
Andere modellen van Porsche

Porsche 356 C (1963-1965)
De Porsche 356 C, de laatste generatie van dit iconische model, was de meest verfijnde uitvoering. Deze Porsche zag de introductie van schijfremmen op alle wielen en kreeg maximaal 95 pk mee in het achteronder.
Qua uiterlijk is de C amper te onderscheiden van de B, maar onderhuids was dit het beste wat Porsche aan het begin van de jaren ‘60 in een auto kon stoppen. In 1965 kwam een einde aan de productie van de 356 en maakte deze auto plaats voor een model dat nog altijd van de band rolt in Stuttgart: de Porsche 911. Om het gat te vullen dat door de duurdere 911 ontstond kwam er ook een 912: in feite een 911 met de motor van de 356.
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Dit artikel is geschreven door

Ivo Pakvis
Automotive expert
Als jochie van vier jaar oud zat Ivo al bij zijn opa op de fiets, terwijl hij alle automerken en -modellen wist op te noemen. Inmiddels is die liefde onderdeel van zijn dagelijkse werkzaamheden en heeft Ivo een behoorlijke portfolio opgebouwd als het gaat om automotive artikelen. Of het nou om reviews gaat, of heldere teksten die meer vertellen over de geschiedenis van een bepaalde auto, je kunt Ivo er midden in de nacht voor wakker maken. Het is zijn doel om lezers te helpen met het vinden van bomen in het enorme autobos.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- www.autoweek.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op