













































Porsche Panamera 4S Alle Optie's
2012240.196 km
De Porsche 918 Spyder is een supersportauto van Porsche die van 2013 tot en met 2015 werd geproduceerd. De 918 Spyder is een zeer exclusief model: in totaal maakte Porsche slechts 918 stuks van deze baanbrekende tweezitter. De 918 Spyder is niet alleen bijzonder krachtig, maar voor een supercar ook milieuvriendelijk: dankzij zijn hybride aandrijflijn kan de Porsche namelijk erg zuinig rijden. Bovendien kan de 918 Spyder voor een beperkt aantal kilometers zelfs volledig elektrisch rijden. Het totaalpakket maakt de Porsche 918 Spyder zeer gewild en daarom heel duur. Prijzen liggen al gauw boven die miljoen euro.
Als sportwagenfabrikant zijn de auto’s die Porsche maakt altijd van de bovenste plank, maar af en toe komt er een model voorbij dat alle andere overtreft. Na het succes van de ronduit krankzinnige Porsche Carrera GT (2003-2007) wordt dat model de Porsche 918 Spyder. De spirituele opvolger van de Carrera GT is minder rauw en analoog dan zijn voorganger, maar de 918 Spyder maakt dit dubbel en dwars goed met zijn zeer krachtige, complexe aandrijflijn en buitenaardse prestaties. De tweezits cabriolet (Spyder, ofwel roadster) neemt het op tegen twee gladiatoren van zijn tijd: de Ferrari LaFerrari en de McLaren P1. Op papier doet de Porsche ietsje onder voor zijn directe concurrentie, maar in werkelijkheid is de 918 misschien wel de beste keuze. Dankzij een uitmuntende wegligging en fantastische prestaties is de Porsche op de weg (en het circuit) de snelste van de drie; zo was de 918 Spyder de eerste straatlegale auto die de iconische Nürburgring Nordschleife in minder dan 7 minuten de 21 kilometer lange baan aflegde.
Het staat voorop dat een ‘hypercar’ als de 918 Spyder waanzinnige prestatiecijfers heeft en daardoor zeer snel is, maar de Porsche is meer dan alleen een snelheidskanon. De autofabrikant uit Zuffenhausen heeft de 918 namelijk zo gemaakt dat deze ook voor alledaags gebruik ingezet kan worden. Voor een supersportauto is de Porsche 918 verbluffend praktisch. De hybride aandrijflijn is hiervan een goed voorbeeld; deze bestaat uit een 4.6 liter V8-benzinemotor die 608 pk sterk produceert en gekoppeld is aan twee elektromotoren verdeeld over de voor- en achteras van de Porsche. Daarmee komt het totale vermogen van de 918 Spyder uit op liefst 890 pk. De krachtbron maakt onvoorstelbare prestaties mogelijk: zo kan de 918 in 2,6 seconden van 0 naar 100 km/u en heeft hij een topsnelheid van 350 km/u. Maar tegelijkertijd heeft de 918 ook een zachtaardig karakter. De Porsche kan namelijk 20 kilometer volledig elektrisch rijden dankzij zijn elektromotoren. Op deze manier kun je zonder ook maar iets uit te stoten je boodschappen doen. Mede daardoor heeft de Porsche 918 een wel heel opmerkelijk verbruik van 1 op 32, ofwel 3,1 liter per 100 kilometer.
Als je in de markt bent voor een Porsche 918 Spyder dan is vereiste nummer één dat je een dikke portemonnee hebt. De prijs van een Porsche 918 Spyder was met ruim 700.000 euro al niet bepaald mals. Was je nu niet een van de gelukkige kopers van een nieuw exemplaar, dan wordt het er tweedehands niet veel beter op. Tegenwoordig gaat de gemiddelde 918 Spyder namelijk al van de hand voor een miljoen euro, of nog meer dan dat. Dit heeft te maken met de beperkte oplage (918 stuks) waarin de Porsche werd gebouwd en de hypercomplexe techniek waarover de supersportauto beschikt om zijn krankzinnige prestatiecijfers mogelijk te maken. Daarbij is de 918 Spyder zonder meer een verzamelaarsobject, waardoor gebruikte exemplaren zelden op de markt verschijnen. Gebeurt dit wel, dan is er vaak snel een koper gevonden of zul je voldoende geld moeten hebben om een veiling te winnen. In Nederland zijn er overigens al helemaal weinig exemplaren te vinden: er staan er slechts 14 op kenteken, dus de kans dat er een te koop wordt aangeboden, is erg klein.