
Porsche Taycan Cross Turismo
De Porsche Taycan Cross Turismo is een elektrische stationwagen op basis van de gewone Porsche Taycan onverhard terrein te rijden.
Bekijk 61 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- De Porsche Taycan Cross Turismo is een – voor Porsche-begrippen – praktische auto. Geen ruimtewonder, maar wel een breed inzetbare stationwagen.
- De elektrische aandrijving in de Porsche Taycan Cross Turismo is buitengewoon krachtig en levert dan ook indrukwekkende prestaties.
- Technisch is de Porsche Taycan Cross Turismo uit te rusten met allerlei extra’s, die het rijden aanzienlijk veiliger en luxer maken.
- Wie echt de ruimte nodig heeft, zal de Porsche Taycan Cross Turismo een tikje krap vinden. Met name de kofferbak is niet heel indrukwekkend als je bijvoorbeeld Volvo’s gewend bent.
- De Porsche Taycan Cross Turismo daalt erg snel in waarde, niet ideaal voor wie in het verleden de indrukwekkende nieuwprijs heeft betaald.
- De Porsche Taycan Cross Turismo is vrij zwaar, wat gevolgen heeft voor het rijgedrag en het verbruik.
De Porsche Taycan Cross Turismo op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De Porsche Taycan Cross Turismo is bijzonder krachtig en komt dan ook overtuigend van zijn plek. Het bochtenwerk is iets minder spectaculair, mede dankzij de hogere bodemvrijheid en het hoge gewicht.
- Verbruik: De actieradius van de Porsche Taycan Cross Turismo is per uitvoering verschillend, maar zit in de meeste gevallen rond de 600 kilometer.
- Uitrusting en comfort: De Porsche Taycan Cross Turismo is in de regel prima uitgerust, met een lange reeks extra’s op het gebied van luxe en comfort. Die opties zijn overigens niet goedkoop; eerste eigenaren moeten flink bijbetalen om de Taycan Cross Turismo zo compleet mogelijk uit te rusten.
- Betrouwbaarheid: De Porsche Taycan Cross Turismo kende, net als de gewone Porsche Taycan, de nodige softwareproblemen in zijn jonge jaren. Porsche moest de auto meerdere keren terugroepen, maar na meerdere updates werd de meeste problemen wel verholpen. Hou er rekening mee dat de software nog af en toe kan haperen.
- Kosten: De nieuwprijs van een Porsche Taycan Cross Turismo is behoorlijk indrukwekkend, maar als gebruikte auto is deze stationwagen veel beter te betalen. De waardedaling van de Porsche Taycan Cross Turismo is flink en dat is niet voor iedereen even aantrekkelijk. Wie slechts een handvol jaren eerder de nieuwprijs betaalde, zal soms meer dan de helft van die prijs zien verdampen.
De Porsche Taycan Cross Turismo is een kwalitatief hoogwaardige en uiterst krachtige stationwagen met vierwielaandrijving. Een volwaardige terreinwagen? Neen. Praktische Porsche met vierwielaandrijving en een beuker van een elektromotor? Absoluut.
Automotive expert

Porsche Taycan Cross Turismo (2021-heden)
"De Porsche Taycan was al het elektrische broertje van de Porsche Panamera. Vergelijkbare vormgeving, vergelijkbare ruimte en een interieur waarin je in groot comfort naar verre oorden kunt blazen. De Porsche Taycan Cross Turismo is met zijn vierwielaandrijving en hoge bodemvrijheid een bijzondere telg in de familie van deze elektrische lijn. Qua ruimte en interieur is hij gelijk aan de Porsche Taycan Sport Turismo, maar in tegenstelling tot de gewone stationwagen kan de Cross Turismo prima uit de voeten op onverhard terrein. Deze Porsche komt met verschillende aandrijflijnen, variërend van 476 pk tot 761 pk voor de sterke Turbo S.
Nieuwprijzen van de Porsche Taycan Cross Turismo van vóór de facelift liepen uiteen van €107.150 tot €205.250. Dat waren de basisprijzen; opties maakten het model vele malen duurder.
Net als de overige uitvoeringen van de Taycan, kreeg de Porsche Taycan Cross Turismo een uitgebreide facelift in 2024. Het uiterlijk werd ietsje onder handen genomen, het interieur kreeg een beurt, maar het was vooral de techniek die aanzienlijk werd vernieuwd. De Taycan Cross Turismo werd sterker en kreeg een grotere actieradius. Het vermogen steeg tot maximaal 952 pk, goed voor een 0 naar 100 in 2,5 seconden. De Cross Turismo in zijn nieuwere vorm werd tegelijk ietsje prijziger; voor een nieuw basismodel betaal je nu €118.247 en het topmodel gaat voor minimaal €219.247 van de hand."
Andere modellen van Porsche
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Ivo Pakvis
Automotive expert
Als jochie van vier jaar oud zat Ivo al bij zijn opa op de fiets, terwijl hij alle automerken en -modellen wist op te noemen. Inmiddels is die liefde onderdeel van zijn dagelijkse werkzaamheden en heeft Ivo een behoorlijke portfolio opgebouwd als het gaat om automotive artikelen. Of het nou om reviews gaat, of heldere teksten die meer vertellen over de geschiedenis van een bepaalde auto, je kunt Ivo er midden in de nacht voor wakker maken. Het is zijn doel om lezers te helpen met het vinden van bomen in het enorme autobos.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- www.porsche.nl
- www.autoweek.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op
























