Maserati GranTurismo

De Maserati GranTurismo is een elegante, supersnelle maar ook zeer comfortabele coupé. Het model is ontworpen om op zeer hoge snelheden enorme afstanden af te leggen. Met een weelderig luxe en comfortabel interieur, een soepel schakelende automaat en een heerlijk klinkende motor brengt het Italiaanse raspaard je in stijl naar je bestemming

Bekijk 20 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntMagistraal geluid V8-modellen
  • PluspuntSierlijk uiterlijk
  • PluspuntComfortabele kilometervreter
  • PluspuntVeel techniek gedeeld met Ferrari
  • PluspuntOok als volledig elektrische Folgore
  • MinpuntBetrouwbaarheid kan te wensen over laten
  • MinpuntVanaf 2023 niet meer met befaamde V8-motor
  • MinpuntActieradius van Folgore EV valt in de praktijk fors tegen
  • MinpuntRelatief zwaar
  • MinpuntV6-motor tweede generatie klinkt teleurstellend

De Maserati GranTurismo op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De Maserati GranTurismo voelt zich het beste thuis in een rechte lijn op hoge snelheden. Met vermogens van 405 tot 762 pk en een strak maar soepel onderstel is het de koning van de autoroute. Een echte circuittijger is het eigenlijk niet.
  • Verbruik: Voor zuinigheid en efficiëntie kun je beter een Fiat Panda aanschaffen. De zuinigste versie van de GranTurismo redt onder ideale omstandigheden op een haar na de 1 op 10. In de praktijk kun je rekenen op een veel hoger verbruik. Ook de volledig elektrische Folgore is niet bepaald efficiënt.
  • Uitrusting en comfort: De GranTurismo is voornamelijk een luxe reisauto. Dat merk je aan de prachtige materialen en afwerking. Op het gebied van opties blijven de oudere modellen duidelijk achter, maar de tweede generatie is weer helemaal bij de tijd met moderne infotainment, connectiviteit en rijassistentie.
  • Betrouwbaarheid: Wat betrouwbaarheid betreft is de GranTurismo een wisselvallig auto. Sommige exemplaren zijn probleemloos, anderen vragen veel en duur onderhoud. Een potente auto als deze kan een zwaar leven gehad hebben. Controleer daarom de onderhoudshistorie goed.
  • Kosten: Vroege exemplaren van de GranTurismo vind je nu voor zo’n 40.000 euro. Nog altijd een forse prijs, maar een schijntje vergeleken met de nieuwprijs van bijna twee ton. Let wel: het onderhoud en de vaste lasten zijn niet mals.
De Maserati GranTurismo is een magistrale reisauto voor zeer snelle ritten naar de Franse RIviera. Zeker met de goddelijk klinkende 4,7-liter V8 is het een heerlijke metgezel.
Dylan
Automotive expert
Maserati GranTurismo (2007-2021)

Maserati GranTurismo (2007-2021)

De GranTurismo verscheen in 2007 als opvolger van de Maserati Coupé. Net als zijn voorganger was de auto geen pure sportwagen, maar een supersnelle reisauto. Met het model richtte het merk de pijlen op concurrenten als Jaguar en Aston Martin.

Het hart van de auto was een in samenwerking met Ferrari ontwikkelde 4,2-liter V8-motor met 405 pk. Het comfortabele karakter werd onderstreept met het feit dat de enige beschikbare versnellingsbak een zestraps automaat was. Binnenin was het een weelde van prachtig afgewerkt leer. De reguliere GranTurismo kreeg in 2008 gezelschap van de 4,7-liter GranTurismo S met 440 pk. Een cabriolet werd aangeboden onder de passende naam GranCabrio.

In 2011 werd de topper van de familie gepresenteerd: de MC Stradale. Deze uitgeklede, supersportieve variant had een semi-automatische versnellingsbak, een keihard onderstel en een scherper afgestelde motor met 450 pk. Het karakter van de GranTurismo als sportieve reisauto ging bij de transformatie compleet verloren.

Na de facelift van 2018 werd de MC Stradale hernoemd naar simpelweg MC. Daaronder werd een GranTurismo Sport geplaatst. Beide kregen een opgefriste motor met 460 pk onder de kap. Nieuwprijzen voor de eerste generatie van de Maserati GranTurismo liepen uiteen van €190.427 en €243.774.

Maserati GranTurismo (2023-heden)

Maserati GranTurismo (2023-heden)

Na een jaartje afwezigheid kwam Maserati terug met een splinternieuwe GranTurismo. Liefhebbers van het geluid van het origineel kwamen helaas bedrogen uit: de nieuweling was er alleen met een V6 turbomotor of als volledig elektrische Folgore. In beide gevallen stelde het geluid iets teleur, maar werd dat gemis goedgemaakt met sterk verbeterde prestaties.

De benzineversie van de GranTurismo werd in twee varianten aangeboden: Modena (490 pk) en Trofeo (550 pk). De automaat kende voortaan geen 6, maar 8 versnellingen. De twin turbo V6 motor is nauw verwant aan die van de MC20 supercar en is ontwikkeld met F1-technologie van Ferrari.

Het absolute topmodel werd echter de Folgore, Italiaanse voor ‘bliksemschicht’. Deze volledig elektrische supersporter leverde 762 pk uit drie elektromotoren, waardoor de 0-100 sprint verkort werd tot 2,7 seconden, bijna een seconde sneller dan de Trofeo. Nog indrukwekkender was de topsnelheid van 320 kilometer per uur. Nieuwprijzen voor de tweede generatie van de Maserati GranTurismo lagen tussen de €199.300 en €278.295.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit

Automotive expert

Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • automobile-catalog.com
  • autoweek.nl
  • maserati.com/nl
  • anwb.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op