Maserati Quattroporte

De Maserati Quattroporte is een auto die je al decennialang kunt aanschaffen. De eerste Quattroporte rolde immers al in 1963 van de band. Het oorspronkelijke idee was om een snelle limousine te maken voor hoogwaardigheidsbekleders en vips. Er zijn inmiddels zes generaties van deze Maserati Quattroporte uitgebracht en nog altijd wordt de auto geroemd om zijn prachtige vormgeving, het heerlijke geluid en de uitzonderlijke prestaties.

Bekijk 38 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntTijdloze Italiaanse schoonheid
  • PluspuntVijfde generatie geroemd om motorgeluid
  • PluspuntWeelderig luxe interieur
  • PluspuntZeer sportieve rijeigenschappen
  • PluspuntOok als diesel
  • MinpuntBetrouwbaarheid laat te wensen over
  • MinpuntAutomaat vroege vijfde generatie is problematisch
  • MinpuntAfwerking is niet altijd top
  • MinpuntMisschien wel té snel en comfortabel
  • MinpuntBediening is niet erg logisch opgezet

De Maserati Quattroporte op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De Quattroporte heeft altijd gestaan voor indrukwekkende prestaties. Het is altijd een van de snelste zakensedans op de markt geweest. De meest recente generatie maakt rustig 100 rijden bijna onmogelijk door zijn moeiteloze acceleratie..
  • Uitrusting en comfort: Als toplimousine is de Quattroporte er niet alleen voor sportitiviteit, maar ook voor ultiem comfort. Mensen boven de 1.90 zitten niet altijd even goed, maar voor het gros van de kopers is het heerlijk toeven in de grote Maserati. Op het gebied van uitrusting loopt de auto achter op de Duitse en Aziatische concurrentie.
  • Betrouwbaarheid: Dit is niet een van de sterke punten van de Quattroporte. Met name de vroege exemplaren van de vijfde generatie kampen met de nodige problemen, voornamelijk met de automatische versnellingsbak. Ook komen elektronische euvels voor. Latere modellen en de zesde generatie zijn hierin verbeterd.
  • Kosten: Vanwege de twijfelachtige reputatie van vroege modellen van de vijfde generatie kun je al een Quattroporte op de oprit zetten vanaf 15.000 euro. De goedkoopste exemplaren van de zesde en laatste generatie moeten minimaal het dubbel opbrengen. Uiteraard zijn de vaste lasten niet mals.
Er is geen meer stijlvolle manier om op hoge snelheid lange afstanden af te leggen dan de Maserati Quattroporte. Met name late modellen van de vijfde generatie spreken nog altijd tot de verbeelding bij autoliefhebbers. Let alleen op het onderhoud!
Dylan
Automotive expert
Maserati Quattroporte (2004-2013)

Maserati Quattroporte (2004-2013)

De vijfde generatie van de Maserati Quattroporte was de eerste die in samenwerking met Ferrari ontwikkeld werd. Zo was de enige motoroptie een 4,2- tot 4,7-liter V8 afgeleid van het exemplaar in de Ferrari F430 supersportwagen. De motor leverde tussen de 400 en 450 pk, maar werd vooral geroemd om het goddelijke geluid.

Helaas werd de pret in eerste instantie gedrukt door de Duo Select, een semi-automatische versnellingsbak die hakerig schakelde en nerveus was bij lage snelheden. Bovendien was deze versnellingsbak zeer onbetrouwbaar. In 2007 werden die problemen opgelost met de introductie van een traditionele automaat (Automatica). Sportievelingen konden kiezen voor de scherpere Sport GT-uitvoering.

In 2008 volgde een ingrijpende facelift, waarbij het uiterlijk van de Quattroporte moderner en agressiever werd. Ook werd een Quattroporte S gepresenteerd, met een 430 pk sterke 4,7-liter motor. Deze werd een jaar later overtroffen door het absolute topmodel: de 450 pk sterke Sport GTS. De vijfde generatie van de Maserati Quattroporte hield het uiteindelijk maar liefst 9 jaar vol. Nieuwprijzen lagen tussen de €153.594 tot €236.424.

Maserati Quattroporte (2013-2024)

Maserati Quattroporte (2013-2024)

De zesde generatie van de Maserati Quattroporte werd meteen de grootste ooit. De auto was namelijk een dikke 20 centimeter langer dan zijn toch al forse voorganger. Die groei was nodig door de komst van de iets kleinere Ghibli.

Voor het eerst in de lange geschiedenis van het model was er de optie voor een dieselmotor. Deze 3,0-liter turbodiesel met 275 pk werd het basis model. Daarboven kwamen 3,0-liter en 3,8-liter benzinemotoren met 330 tot maar liefst 580 pk. Alle modellen waren voorzien van een automaat met 8 versnellingen. De 3,0-liter benzinemodellen konden besteld worden met vierwielaandrijving.

De Quattroporte VI was agressiever gelijnd dan zijn voorganger, en deelde veel techniek met de kleinere Ghibli. Het interieur kon opnieuw in typische Italiaanse stijl samengesteld worden, met een overvloed aan gekleurd leer. Op het gebied van infotainment en connectiviteit liep het model achter op de Duitse en Aziatische concurrentie, al werd een inhaalslag gemaakt bij de facelift van 2017. Na nog een opfrisbeurt in 2021 werd de Quattroporte in 2023 uit productie gehaald. Nieuwprijzen liepen uiteen van €116.715 tot €259.988.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit

Automotive expert

Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • automobile-catalog.com
  • autoweek.nl
  • maserati.com/nl
  • anwb.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op