Maserati Grecale

De Grecale is de tweede SUV van Maserati. Het model schaart zich onder de grote Levante en is qua formaat vergelijkbaar met de Porsche Macan en BMW X3. De Grecale deelt zijn basis met de Alfa Romeo Stelvio en de Jeep Grand Cherokee, maar heeft een eigen karakter en bijbehorende prestaties. De Grecale is door zijn formaat en binnenruimte de meest praktische Maserati op de markt.

Bekijk 11 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntIndrukwekkende aandrijflijnen
  • PluspuntOok als volledig elektrische Grecale Folgore
  • PluspuntStandaard vierwielaandrijving
  • PluspuntLuxe, modern interieur
  • PluspuntVerrassend comfortabel door luchtvering
  • MinpuntVeel techniek gedeeld met Alfa Romeo en Jeep
  • MinpuntViercilindermodellen hebben nep motorgeluid
  • MinpuntKan kampen met elektronische problemen
  • MinpuntSommige functies kunnen haperen
  • MinpuntBehoorlijk aan de prijs

De Maserati Grecale op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De Grecale heeft met 300 tot 550 pk altijd meer dan voldoende vermogen. Daarnaast is het een verrassend strak sturende machine voor zo’n zware SUV.
  • Verbruik: Efficiënt zal de Grecale helaas nooit worden. Ook de zogeheten ‘Hybrid’ haalt maar net de 1 op 11 gemiddeld. Ook de volledig elektrische Folgore is niet erg zuinig met zijn stroom.
  • Uitrusting en comfort: Als luxe SUV is de Grecale van alle denkbare luxe en functies voorzien. Vanwege de standaard luchtvering is hij bovendien verrassend comfortabel.
  • Betrouwbaarheid: Maserati staat niet bekend om ijzersterke betrouwbaarheid. Helaas heeft ook de Grecale daar onder te lijden. Op elektronisch vlak is de auto vrij zwak. Daarbij kunnen sommige functies af en toe dienst weigeren.
  • Kosten: Zoals je van een Maserati mag verwachten is de Grecale geen goedkope auto. Het basismodel is nieuw al zo’n 40.000 euro duurder dan een vergelijkbare Alfa Romeo Stelvio. Op de occasionmarkt beginnen de prijzen bij zo’n 80.000 euro. Tenzij je voor de volledige elektrische Folgore gaat zijn de vaste lasten ook aardig hoog.
De Maserati Grecale de nieuwe ‘instapper’ van het roemruchte Italiaanse merk. De SUV biedt veel comfort, luxe en puike prestaties, maar is kwalitatief helaas nog altijd niet erg sterk.
Dylan
Automotive expert
Maserati Grecale (2022-heden)

Maserati Grecale (2022-heden)

Na het succes van de grote Levante SUV breidde Maserati het aanbod uit met de kleinere Grecale. Deze middelgrote SUV ging de strijd aan met de Mercedes-Benz GLE, Audi Q5 en Jaguar F-Pace. De Grecale deelde zijn basis met de Alfa Romeo Stelvio, maar bood meer luxe, beter materiaalgebruik en afwerking en een sportiever karakter.

Het basismodel (GT) was uitgerust met een 2,0-liter mild hybride benzinemotor die 300 pk leverde. Een tot 330 pk opgepepte variant werd verkocht als de Modena. Daarboven stond de Trofeo, die beschikte over een 3,0-liter met 530 pk. Vanaf 2023 werd een volledig elektrische versie leverbaar: de Grecale Folgore. Deze was voorzien van vier motoren die een gecombineerd vermogen van 550 pk leverden.

De Grecale is uitgerust met alle denkbare opties op het gebied van connectiviteit, infotainment en rijassistentie. Deze systemen kunnen echter af en toe dienst weigeren. Helaas is de elektronica niet van hetzelfde niveau als de gebruikte materialen en de afwerking. Nieuwprijzen voor de Maserati Grecale liepen uiteen van €121.162 tot €193.086.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit

Automotive expert

Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • automobile-catalog.com
  • autoweek.nl
  • maserati.com/nl
  • anwb.nl
  • autoblog.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op