
Maserati Ghibli
In zijn laatste - en meest populaire - gedaante is de Maserati Ghibli een exclusieve zakensedan. Het model is een maatje kleiner dan de bekende Quattroporte en werd daarmee in het vaarwater van auto’s als de BMW 5 Serie, Mercedes-Benz E-Klasse en Jaguar XF gezet. De prestige van de badge en een sportievere insteek moesten de Ghibli een aantrekkelijk alternatief maken. Inmiddels kun je voor een relatief laag bedrag een echte Maserati in huis halen.
Bekijk 27 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Sportief rijgedrag
- Krachtige motoren met Ferrari-dna
- Keuze uit benzine, diesel en hybride
- Relatief betaalbaar als occasion
- Optioneel met vierwielaandrijving
- Veel techniek gedeeld met Chrysler-modellen
- Betrouwbaarheid laat te wensen over
- Afwerking en materiaalgebruik is hier en daar matig
- Vrij luidruchtig voor een luxe zakensedan
- Comfort valt wat tegen
De Maserati Ghibli op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De Ghibli is een echte Maserati. Elke variant is voorzien van een krachtige aandrijflijn. Met 275 tot 580 pk kom je nooit iets tekort. Bovendien is de rijdynamiek bovengemiddeld goed voor een forse zakensedan.
- Verbruik: Efficiëntie is niet iets waar Maserati veel bij heeft stilgestaan bij het ontwerpen van de Ghibli. Zo komen de benzinemodellen op papier tot zo’n 1 op 8 gemiddeld. De mild-hybride doet het iets beter met 1 op 12,8. Volgens de Italianen moet de dieselversie het echter tot 1 op 16,9 kunnen schoppen, al zal dat in de praktijk ongetwijfeld tegenvallen.
- Uitrusting en comfort: De Ghibli werd regelmatig gemoderniseerd, maar de oudere modellen zijn inmiddels echt achterhaald op het gebied van connectiviteit, infotainment en rijassistentie. Het interieur is verder rijk aangekleed en biedt het typische Maserati-comfort.
- Betrouwbaarheid: Dit is helaas een bekend zwak punt van de Ghibli. Met name op elektronisch vlak kunnen er enige problemen ontstaan. Ook kan de automatische versnellingsbak haperen. De motoren zijn over het algemeen echter solide.
- Kosten: Een echte Maserati kun je al voor minder dan 20.000 euro op de kop tikken. Dan heb je te maken met een vroege Ghibli diesel. De benzineversie is zo’n 10.000 euro duurder. Wat vaste lasten betreft is de Ghibli uiteraard geen voordelige auto.
De Maserati Ghibli is een exclusief buitenbeentje in zijn segment. Als je een zeer sportieve zakensedan zoekt is er geen betere, maar een allrounder is het niet. Op het gebied van comfort, verfijning en afwerking laat Maserati toch steken vallen.
Automotive expert

Maserati Ghibli (2013-2024)
De naam Ghibli werd twee keer eerder ingezet voor sportieve coupe’s van Maserati. De derde versie brak met die traditie: vanaf 2013 was de Ghibli namelijk een forse zakensedan. Het model ging de strijd aan met auto’s als de BMW 5 Serie, Jaguar XF en Mercedes-Benz E-Klasse. Maserati nam die taak zo serieus dat er voor het eerst in de geschiedenis van het merk een dieselmotor aangeboden werd. Deze 3,0-liter werd gedeeld met modellen van Jeep en Chrysler.
Voor de traditionele koper was er de 3,0-liter benzinemotor, die gebouwd werd door Chrysler maar ontworpen was met hulp van Ferrari. Vanaf 2021 was er een 3,8-liter Trofeo met maar liefst 580 pk. Aan de andere kant van de schaal verving een 330 pk sterke 2,0-liter mild hybride de dieselmotor. De 410 pk sterke Ghibli S was er ook met vierwielaandrijving als Q4. Na meer dan 10 jaar werd de Ghibli in de loop van 2024 uit het aanbod gehaald. Nu Maserati zich gericht heeft op een volledig elektrische toekomst komt er geen directe opvolger. Nieuwprijzen voor de Maserati Ghibli liepen uiteen van €84.279 tot €269.306.
Andere modellen van Maserati
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit
Automotive expert
Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- automobile-catalog.com
- autoweek.nl
- maserati.com/nl
- anwb.nl
- autoblog.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op