BMW 7 Serie

De ultieme luxe sedan uit de stal van BMW is al jaren de 7 Serie. In deze (al dan niet verlengde) zakenauto kun je je goed laten rijden, maar ook zelf plezier achter het stuur beleven. Dat komt wel tegen een prijs. Lees er meer over.

Bekijk 145 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe BMW 7 Serie biedt een mooie mix van ultieme luxe en dynamisch rijgedrag.
  • PluspuntHet iDrive-systeem behoort tot de beste infotainmentsystemen op de markt.
  • PluspuntAls occasion kunnen oudere exemplaren relatief betaalbaar zijn.
  • MinpuntElke 7 Serie is duur in onderhoud en gebruik.
  • MinpuntSommige generaties hebben een behoorlijk smaakgevoelige vormgeving.
  • MinpuntIn de stad manoeuvreren kan met deze mastodont uitdagend zijn.

BMW 7 Serie op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De BMW 7 Serie is een luxe, grote sedan met een ongekend comfortabele rijbeleving. Ondanks de boterzachte vering (vooral op nieuwere modellen) is het ook een dynamische auto die de bestuurder plezier biedt. Op de 725tds (diesel) uit 1996-2000 na, zorgen alle motoren voor nette tot flitsende prestaties.
  • Verbruik: Voor zijn formaat springt deze grote sedan netjes met brandstof om. Het blijft natuurlijk een enorme auto, dus verwacht geen zuinigheidswonder.
  • Uitrusting en comfort: Comfort is het speerpunt van de BMW 7 Serie. Je baadt in luxe. Veel van die luxe moet de eerste eigenaar overigens nog apart aanvinken in de optielijst. Daardoor kan de prijs van de auto al heel snel heel hoog oplopen. Het absolute huzarenstukje is het enorme scherm (onderdeel van de optie Rear-Seat Entertainment Experience) waar de achterpassagiers van kunnen genieten.
  • Betrouwbaarheid: Van een auto op dit niveau mag je verwachten dat hij feilloos functioneert – zelfs als hij zo vol zit met elektronica. Dat doet de 7 Serie ook. Let wel op bij een occasion dat de vorige eigenaar hem netjes heeft behandeld, want sommige eigenaren besparen hier (te veel) op.
  • Kosten: Het woord ‘besparen’ viel hierboven al: dat moet je niet doen met een BMW, en al helemaal niet met deze. Onderhoud is prijzig, net als de aanschaf en het gebruik. Laag geprijsde occasions zijn over het algemeen geen buitenkansjes, maar auto’s waar nog een flink bedrag in gestoken moet worden. Deze auto rijd je niet om te beknibbelen.
De BMW 7 Serie is een auto die je overweldigt met luxe en comfortabel rijgenot. Een absoluut feest zolang je bereid bent de kosten ervoor te dragen. Bovendien moet je het niet erg vinden om een beetje op te vallen – zeker met de laatste generatie.
Marek
Automotive expert
BMW 7 Serie (1977-2022)

BMW 7 Serie (1977-2022)

In 1977 introduceert BMW de 7 Serie als antwoord op onder andere de Mercedes-Benz S-Klasse in het topsegment. De statige sedan krijgt de nieuwste elektronica en technologie mee. Zo waren inmiddels standaard zaken als een boordcomputer en automatische klimaatregeling destijds unieke opties waar de auto over beschikte, net als ABS en een bestuurdersairbag. De auto was gewild bij ministers in Nederland, waarvoor BMW een ‘instapversie’ in de prijslijst had die precies binnen het besteedbare budget viel. Ook in de generaties daarop bleef BMW innoveren met de 7 Serie en de concurrentie het hoofd bieden.

Pas in de derde generatie, in 1996, komt de eerste dieselvariant van de BMW 7 Serie: de 725tds. De motor van die uitvoering is eigenlijk niet geschikt om het vlaggenschip voort te stuwen. BMW beseft dit ook en komt al 2,5 jaar later met sterkere diesels. De daaropvolgende generatie gooit het merk het design over een andere boeg. Mooi of lelijk, iedereen heeft een mening over de auto. Pas 18 jaar later wordt weer zo uitgebreid over de 7 Serie gesproken als hij een enorme grille krijgt.

BMW 7 Serie (2022-nu)

BMW 7 Serie (2022-nu)

Minstens net zoveel tongen maakt de nieuwste generatie BMW 7 Serie los. Die wordt geïntroduceerd in 2022. Naast het veelbesproken uiterlijk verdient de techniek extra aandacht. Hybrides en een heuse elektrische variant (de BMW i7) komen op de markt. Liefhebbers nemen met pijn in het hart afscheid van de machtige V12-motor uit het topmodel. Die wordt om milieu-redenen niet meer gebruikt. Vanbinnen is de limousine weer helemaal bij de tijd en is er zelfs een bioscoopervaring voor de achterpassagiers mogelijk met een enorm 31,3”-scherm en surround sound. Wat wil een mens nog meer?

Zoek op je favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Marek Debicki

Automotive expert

“Wat voor auto moet ik rijden?” Die vraag wordt Marek al zeker 20 jaar met enige regelmaat gesteld en elke keer weer vindt hij het opnieuw leuk om mee te denken. Of het een welgestelde vriend is die een dikke sportauto zoekt of een collega die niet van auto’s houdt en zo min mogelijk wil uitgeven, elke zoektocht is een uitdaging.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoweek.nl
  • bmw.nl
  • wikipedia.org

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op