
BMW 1 Serie
BMW’s kleinste, de 1 Serie, begon zijn leven als een kwajongen in zijn segment. Inmiddels is hij uitgegroeid tot een verstandige auto die hoogwaardiger aanvoelt dan de meeste concurrenten. Wat moet je weten over de BMW 1 Serie? Lees het hier.
Bekijk 1.017 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Je rijdt in een compacte en toch volwaardige BMW.
- Er is ruime keuze voor ieder budget.
- In zijn segment rijdt geen auto beter.
- De opties lopen gauw in de papieren.
- Sinds 2019 is het niet meer een ‘pure’ BMW.
- Als occasion zijn ze gewild en dus relatief prijzig.
BMW 1 Serie op een rij
- Prestaties en rijgedrag: Vooral de eerste 2 generaties (tot 2019) zijn altijd de lekkerst sturende auto’s in hun segment geweest, mede dankzij de achterwielaandrijving. Die had ook een nadeel, want de achterkant kan op nat of glad wegdek daardoor gaan glijden. De kleinste motoriseringen (114, 116, 118) bieden geen spektakel. Met name de (M)135(i) en M140i zijn een feest.
- Verbruik: Zeker de nieuwere modellen springen efficiënt met hun brandstof om. Ga je voor een sportief model, dan moet je rekenen op een hoger verbruik – maar dat is niet slechts aan de BMW 1 Serie voorbehouden.
- Uitrusting en comfort: Het is en blijft een BMW, dus de basisuitrusting is verre van overdadig en opties lopen flink in de papieren.
- Betrouwbaarheid: Over het algemeen is een BMW 1 Serie die tijdig zijn onderhoud heeft gehad een betrouwbare auto. De tweede generatie (2011-2019) kende wel enige euvels, waarbij met name problemen met de THP-motor uit de 114i en 116i genoemd worden.
- Kosten: De 1 Serie is duurder in onderhoud dan bijvoorbeeld een Volkswagen Golf. De kosten liggen eerder in lijn met die van de Audi A3 en Mercedes-Benz A-Klasse.
Met de vroegere 1 Serie had BMW echt iets bijzonders in dit hatchback- segment: een achterwielaangedreven auto met onevenaarbare rijkwaliteiten. Latere versies hebben dit niet, maar spreken daardoor een groter publiek aan. .
Automotive expert

BMW 1 Serie (2004-2024)
Na een weinig succesvolle poging om met een ‘afgehakte’ (en later iets gewijzigde en ingekorte) 3 Serie de aanval op de Volkswagen Golf te openen, werd de BMW 1 Serie in 2004 gelanceerd. De auto werd van de grond af ontworpen en daardoor ontstond een veel beter gebalanceerde hatchback met échte BMW-genen. Zoals het een BMW betaamt, was de 1 Serie de best sturende auto in zijn klasse – met dank aan de sportieve achterwielaandrijving. Op praktisch vlak was de kleine Beier zeker niet de koploper in zijn segment, maar op het gebied van prestige en rijplezier was hij ongeslagen.
De auto sloeg in als een bom. Met de BMW 1 Serie werd BMW-rijden voor een groter publiek bereikbaar. Hij was leverbaar met vrijwel alle motoren uit de BMW 3 Serie, maar dan in een compact jasje. Er kwamen ook een 1 Serie Coupé en Cabrio – die later 2 Serie gingen heten. In 2011 kwam er een opvolger met aanvankelijk een minder sterk design. Na de zeer ingrijpende facelift van 2015 was de Einser weer helemaal terug.
Andere modellen van BMW

BMW 1 Serie (2024-nu)
In 2019 gooide BMW het roer om met de BMW 1 Serie. Vanaf deze generatie verschoof de aandrijving van de achter- naar de voorwielen. Wel bleven, net als voorheen, bepaalde modellen met vierwielaandrijving leverbaar. Ook verviel de driedeurs, waardoor de 1 Serie nu altijd een vijfdeurs hatchback is. De 2 Serie Cabrio verdween en een 2 Serie Gran Coupé (een sportief ogende vierdeurs) deed zijn intrede. In 2024 werd op deze basis voortgeborduurd met een nog scherper ogende 1 Serie. Het motorenaanbod werd flink uitgekleed, waarbij de gepeperde M135 gelukkig behouden bleef en vooral veel ‘tussenvarianten’ vervielen.
Zoek op je favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Marek Debicki
Automotive expert
“Wat voor auto moet ik rijden?” Die vraag wordt Marek al zeker 20 jaar met enige regelmaat gesteld en elke keer weer vindt hij het opnieuw leuk om mee te denken. Of het een welgestelde vriend is die een dikke sportauto zoekt of een collega die niet van auto’s houdt en zo min mogelijk wil uitgeven, elke zoektocht is een uitdaging.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- autoweek.nl
- wikipedia.org
- bmw.nl
- autoreview.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op










































