
BMW 1 Serie review F40 (2019+)
De derde generatie van de BMW 1 Serie heeft een kortere neus dan zijn voorgangers. Dat maakt hem minder karakteristiek. De oorzaak ligt onder andere in een ingrijpende technische wijziging die daaronder heeft plaatsgevonden. Dit is namelijk de eerste editie met voorwiel- in plaats van achterwielaandrijving. Een ander gevolg daarvan is de toegenomen binnenruimte. De grote vraag is of daarmee ook de unieke, welgewaardeerde rijeigenschappen van deze auto zijn veranderd. Het antwoord is dat dit niet het geval is. Sterker nog; het lijkt wel of deze editie nog fijner rijdt.
Bekijk 471 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Deze generatie van de BMW 1 Serie is de ruimste ooit.
- Ondanks de ingrijpende technische wijzigingen behoudt hij zijn bijzondere rijeigenschappen.
- Deze generatie van de BMW 1 Serie is bijzonder betrouwbaar.
- Vuil en stof hechten eenvoudig aan de achteruitrijcamera.
- De kortere motorkap maakt de contouren van deze generatie minder onderscheidend.
- Het aantal carrosserievormen is teruggebracht tot één.

Modeleigenschappen BMW 1 Serie (2019+)
De compacte BMW 1 Serie heeft alle kenmerken die je van een BMW mag verwachten; sportieve rijeigenschappen, een doordachte ergonomische binnenruimte, hoogwaardige materialen en dito afwerking en een karakteristiek design. Hij is alleen verkrijgbaar met een verbrandingsmotor. Wie wil stekkeren kan onder andere terecht bij de BMW 2 Serie of de BMW 3 Serie.
Carrosserievormen BMW 1 Serie (2019+)
Voorgaande edities van de BMW 1 Serie kenden meerdere carrosserievormen met onder andere een cabriolet. Sinds 2019 bestaat er binnen deze serie enkel nog een hatchback met vijf deuren. Voor een kleine coupé kan je nog terecht bij de 2 Serie. Voor een compacte SUV van hetzelfde merk kom je uit bij de BMW X1. Laatstgenoemde modellen vertonen onderhuids veel overeenkomsten met de 1 Serie.
Prestaties BMW 1 Serie (2019+)
De meest ingetogen uitvoering van de BMW 1 Serie is de BMW 116i. Die volstaat om mee te komen in het dagelijkse verkeer in Nederland. Wie meer wil dan dat en de voorkeur geeft aan een pittige rijstijl kan uitwijken naar de BMW 118i. Naarmate het nummer oploopt, kan de auto sneller optrekken. De meest prestigieuze versie is de vierwielaangedreven BMW M135i xDrive, wat een auto voor liefhebbers is. Voor veel automobilisten biedt deze auto te veel van het goede/ Hij verbruikt ook veel meer brandstof dan de goedkopere modellen met kleinere motoren.

Rijgedrag BMW 1 Serie (2019+)
Een kleine groep liefhebbers betreurt de hierboven genoemde overgang van achterwiel- naar voorwielaandrijving. Voor het gros van de bestuurders van een BMW 1 Serie geldt echter dat het zich niet bezighoudt met dergelijke technische aspecten. Deze derde generatie lijkt beide groepen te steunen, want de sportieve rijeigenschappen zijn niet afgenomen. Het stuur en de versnellingen bewegen glad en soepel, terwijl alles prettig direct reageert en de vering is stug zonder dat het ten koste gaat van het comfort.
Comfort BMW 1 Serie (2019+)
In de kofferbak van de derde generatie van een BMW 1 Serie kun je maar liefst vijftig pakken melk meer kwijt dan in een exemplaar van de eerste generatie, terwijl hij nog geen decimeter langer is. De totale inhoud is nu 380 liter. De passagiers achterin hebben aanzienlijk meer bewegingsvrijheid rond hoofd en knieën. Die extra ruimte biedt extra comfort. Wie nog meer comfort wil, kan overgaan tot de aanschaf van een van de talrijke uitrustingspakketten of losse opties die voor een relatief hoog bedrag beschikbaar zijn.

Betrouwbaarheid BMW 1 Serie (2019+)
Het is altijd verstandig om goed te letten op de onderhoudshistorie als je kijkt naar BMW 1 Serie occasions. Let daarnaast ook goed op of de auto niet is opgevoerd. Dat kan de betrouwbaarheid namelijk nadelig beïnvloeden. Verder geldt dat de derde generatie van de BMW 1 Serie nog meer dan zijn voorgangers een uitstekende reputatie heeft. Tekenend is dat pechhulpdiensten zelden of nooit in actie hoeven komen voor deze derde generatie, tenzij er achteraf een alarmsysteem is ingebouwd dat niet van BMW zelf is. In dat laatste geval kan er incidenteel iets misgaan.
Kosten BMW 1 Serie (2019+)
De BMW 1 Serie van de derde generatie is een kwalitatief hoogstaande auto die uitblinkt in rijgedrag, design, comfort en praktische inzetbaarheid. Je kan hem tot in het uiterste personaliseren met tal van opties op het gebied van design, aankleding, veiligheid, sportiviteit en elektronica. Nadelen zijn er wel, maar die hangen voor een flink deel af van persoonlijke voorkeuren op het gebied van smaak. Tja, de achteruitrijcamera steekt wat ver uit waardoor hij snel vies wordt. Verder is alles meer dan dik in orde en daar betaal je voor. De prijs ligt hoog, zowel nieuw als tweedehands.
AutoTrack oordeel BMW 1 Serie (2019+)
De BMW 1 Serie is sinds 2019 niet meer de uitgesproken sportauto die hij bij zijn introductie in 2004 was. In plaats daarvan heeft hij nu een ruime achterbank die na het neerklappen een bijna vlakke laadvloer biedt en vind je in de brede portieren handige opbergvakken waar je met gemak een fles water in kwijt kunt. Daarmee is de auto bijzonder geschikt geworden voor skivakanties en bezoekjes aan een woonwarenhuis. Onderhuids vind je nog hetzelfde sport-DNA, alhoewel dat aan de buitenkant minder zichtbaar is. Daarmee is deze auto in staat om het bijna iedere bezitter naar de zin te maken.
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op






