BMW 1 Serie review E81/E82/E87/E88 (2004-2011)

De BMW 1 Serie is de ideale auto voor iedereen die een compacte hatchback nodig heeft, maar eigenlijk liever een sportauto heeft. Het gros van de modellen biedt een handige vijfde (of derde) deur waar je van alles achter kwijt kunt; van boodschappen en sporttassen tot kinderbuggy's en tuinafval. Tegelijkertijd bedient het ontwerp liefhebbers van sportief rijden met een soepele besturing, een uitstekende wegligging en een motorenaanbod dat in ruime mate voldoet om snel op te trekken en op snelheid te blijven. Daarbovenop krijg je het comfort en de techniek die je van een BMW mag verwachten.

Bekijk 205 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDit is een degelijk gebouwde auto.
  • PluspuntWeinig hatchbacks bieden zoveel sportief rijplezier.
  • PluspuntDe variatie in het aanbod is enorm.
  • MinpuntHet interieur bevat aanvankelijk harde plastic delen die niet iedereen mooi vindt.
  • MinpuntDe vering is stugger dan sommige inzittenden prettig vinden.
  • MinpuntAchterin zitten passagiers dikwijls niet comfortabel.
Modeleigenschappen BMW 1 Serie (2004-2011)

Modeleigenschappen BMW 1 Serie (2004-2011)

De BMW 1 Serie heeft tijdens zijn introductie in 2004 een lengte van 4,23 meter, een breedte van 1,75 meter en een hoogte van 1,43 meter. Daarmee is hij de kortste BMW van dat moment. Zelfs de BMW 3 Serie is in zijn meest compacte vorm (de BMW 3 Serie Compact) drie centimeter langer. Het reguliere model van de 3 Serie is zelfs nog dik twee decimeter langer.

Carrosserievormen BMW 1 Serie (2004-2011)

Aanvankelijk is iedere BMW uit de 1 Serie een hatchback met vijf deuren. Vanaf 2007 verschijnen er andere varianten; een driedeurs uitvoering, een coupé en een cabrio. De twee laatstgenoemde beschikken niet over een derde of vijfde deur. In plaats daarvan hebben ze twee deuren en een bagageklep. Een uitvoering als SUV bestaat niet, want de BMW X1 die sinds 2009 in Nederland rijdt, deelt dan nog zijn techniek met de 3 Serie. Daardoor is die ook langer.

Prestaties BMW 1 Serie (2004-2011)

De techniek van een BMW 1 Serie maakt dat hij in veel opzichten rijdt als een sportauto. Dat neemt niet weg dat de BMW 116i – het model met de kleinste motor – gemiddelde prestaties levert. Invoegen, inhalen en rijden op de snelweg gaat er probleemloos mee, maar als je prijs stelt op dat kleine beetje extra pit, kun je beter verder kijken, bijvoorbeeld bij de 120i. Het gaat je zonder meer lukken om in het ruime aanbod een model te vinden dat tegemoetkomt aan al je sportieve ambities. Als die ver reiken, kom je bijvoorbeeld uit bij de BMW 135i Coupé.

Rijgedrag BMW 1 Serie (2004-2011)

Rijgedrag BMW 1 Serie (2004-2011)

Dat de BMW 1 Serie rijdt als een sportwagen komt door een aantal keuzes die de ingenieurs van BMW hebben genomen tijdens het ontwerp. Een daarvan is dat de aandrijving is geplaatst op de achterwielen. Dit heeft tot gevolg dat de techniek rond de voorwielen hoofdzakelijk is gericht op het sturen. Dat merk je als je een bocht aansnijdt, want je voelt contact met de auto en de weg. Daarbij heb je als automobilist de gewaarwording dat de auto door bochten wordt geduwd in plaats van getrokken. Geen enkele andere auto in dit segment levert deze specifieke rijsensatie.

Comfort BMW 1 Serie (2004-2011)

De technische keuze voor een sportieve rijbeleving is van invloed op het comfort dat de BMW 1 Serie biedt. Zo bevindt zich voor de middelste plek op de achterbank een grote middentunnel, die de toch al beperkte ruimte met name bij de voeten nog verder inperkt. Vooral de coupés, cabrio's en driedeursuitvoeringen zijn hierdoor minder geschikt als gezinsauto. Ook de stugge vering die sportieve rijders zo waarderen, werkt voor sommige inzittenden beperkend op de comfortbeleving in de BMW 1 Serie.

Aankleding BMW 1 Serie (2004-2011)

Alle sportieve eigenschappen van de BMW 1 Serie ten spijt, kun je niet stellen dat het geen comfortabele auto is. Integendeel! Voorin zit je uitstekend. Het interieur van de eerste modellen kan hier en daar nog uit minder fraai plastic bestaan, maar na 2007 maakt dat plaats voor steeds prettiger materiaal. Het hele interieur is sowieso solide en ergonomisch goed doordacht. Alle denkbare opties zijn leverbaar en als je kiest voor een hoog uitrustingsniveau als High Executive, waan je je haast in een van de grote luxe modellen van hetzelfde merk.

Betrouwbaarheid BMW 1 Serie (2004-2011)

Betrouwbaarheid BMW 1 Serie (2004-2011)

De degelijke bouw en de puike techniek van een BMW 1 Serie maken dat het in principe een bijzonder betrouwbare auto is waar de pechhulpdiensten zelden voor in actie hoeven te komen. Toch zit er een addertje onder het gras, want zorgvuldige behandeling en regelmatig onderhoud zijn noodzakelijk om die betrouwbaarheid in stand te houden. Let dus goed op als je op AutoTrack een kijkje neemt bij de BMW 1 Serie occasions. Kijk of de onderhoudshistorie compleet is en – voor zover mogelijk – of vorige eigenaren de sportieve eigenschappen niet tot het uiterste hebben uitgeprobeerd.

Kosten BMW 1 Serie (2004-2011)

Oudere exemplaren van een BMW 1 Serie met een bescheiden motor en een dito uitrusting kunnen een bijzonder aangename vraagprijs hebben. Zodra het aantal opties en de kracht van de motor oplopen, merk je dat in de prijs. Met name voor fraaie coupés en cabrio’s die in goede staat verkeren, kom je al snel terecht in een prijscategorie waarbinnen je ook een nieuwe auto van een ander merk kunt kopen. Maar ja, dan heb je niet de sportieve eyecatcher die je met deze topmodellen wel in je bezit hebt.

AutoTrack oordeel BMW 1 Serie (2004-2011)

Liefhebbers zijn gek op de eerste generatie van de BMW 1 Serie! Met reden, want het is een solide auto met specifieke rijeigenschappen die op veel gezichten regelmatig een glimlach tovert. Als je echt van sturen en autorijden houdt en het tegelijkertijd nog een beetje compact en praktisch wilt houden, is dit een auto waar je zeker een proefrit in moet maken. Ben je daarentegen op zoek naar een functioneel vervoermiddel dat je tegen minimale kosten van A naar B brengt? Vraag jezelf dan serieus af of dit een auto voor jou is.

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op