








































Mercedes-Benz GLA 200 Edition 1
2014105.895 km
De Mercedes-Benz GLA is een compacte crossover-SUV van Mercedes, waarbij de nadruk ligt op een bovengemiddeld luxe ontwerp en goede uitrusting. Hier lees je alles wat je moet weten over dit model uit Duitsland.
De GLA is een crossover-SUV die technisch zeer nauw verwant is aan een hatchback in de compacte middenklasse (ook wel C-segment genoemd), namelijk de Mercedes-Benz A-Klasse. Het belangrijkste verschil is de extra hoogte tussen de bodem van de auto en de grond, evenals de stoerdere uiterlijk van de GLA, waarmee je kunt zeggen dat dit een ‘opgeruigde’ versie van de A-Klasse is. Ook de keuze uit diverse motoren is zeer vergelijkbaar.
Voor 2020 introduceerde Mercedes-Benz de tweede generatie van de GLA, die iets korter en hoger is dan de voorganger die vanaf 2014 geleverd is. Deze eerste generatie werd in 2017 vernieuwd middels een zogenoemde facelift, met als resultaat een iets ander front, led-verlichting en een nieuw infotainmentscherm.
De GLA onderscheidt zich in z’n klasse met luxe materialen en comfortabele stoelen, al is de ruimte achterin voor volwassen passagiers enigszins beperkt. Afhankelijk van het bouwjaar en de uitvoering behoren diverse zaken tot de standaarduitrusting, waaronder assistentie bij het remmen, lederen bekleding en airco.
De info die geldt voor de A-Klasse, is grotendeels ook van toepassing voor de GLA. Als instapper met een benzinemotor is er vanaf 2020 de GLA 200 met 163 pk; de eerste generatie van dit model begon als GLA 180 met 122 pk. Wie op diesel wil rijden, begint met kijken naar de 180 D met 116 pk; in het geval van de eerste generatie beschikt die over 109 pk. Ook is er een relatief krachtige én extra zuinige plug-in hybride versie, de GLA 250 e. Bij de eerste generatie GLA is het goed om te controleren of het onderhoud volgens de voorschriften is uitgevoerd, gezien meldingen van motorproblemen door de jaren heen.
Bepaalde modellen zijn met vierwielaandrijving uitgerust voor extra grip, in dit geval is ook een automaat standaard. Standaard beschikken voorwiel aangedreven exemplaren over een handgeschakelde zesbak. Het stuurgedrag van de GLA is niet zo opwindend en gevoelig als vergelijkbare auto’s van andere merken, terwijl ook de ophanging op ruwe wegen wat minder comfortabel kan zijn. Goede alternatieven om te overwegen zijn de Audi Q3 en de BMW X1.