Mercedes-Benz EQB

De Mercedes-Benz EQB is een ruime volledig elektrische SUV met tot zeven zitplaatsen. De EQB combineert veel rijcomfort met een hoogwaardig interieur. De vierwielaangedreven versies zijn bovendien prima caravantrekkers.

Bekijk 226 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntAls vijf- of zevenzitter
  • PluspuntComfortabele vering
  • PluspuntHigh-tech en luxe interieur
  • PluspuntTot 530 kilometer aan actieradius
  • PluspuntPrima vierwielaangedreven caravantrekker
  • MinpuntTrekgewicht van basisversie is 750 kg
  • MinpuntLederen dashboard-afwerking spiegelt flink in de voorruit
  • Minpunt100 kW laadsnelheid is niet zo hoog
  • MinpuntRijhulpsystemen grijpen wel erg stevig in

De Mercedes-Benz EQB op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De Mercedes-Benz EQB is bijzonder comfortabel geveerd. Oneffenheden in de weg voel je nauwelijks. De elektrische aandrijflijn is krachtig en stil. Prettig is de mogelijkheid tot ‘one pedal driving’: door de regeneratiestand van de elektromotor op maximaal te zetten win je veel remenergie terug en verhoog je het actieradius. Het rijbereik komt trouwens uit op 530 kilometer. De EQB mag ook een caravan trekken van 1.700 kg, mits je voor de krachtigste vierwielaangedreven ‘4Matic’ gaat.
  • Verbruik: Met de Mercedes-Benz EQB 250+ moet het volgens de fabriek haalbaar zijn om een stroomverbruik van 15,4 kWh/100km te halen. Dat is voor dit formaat SUV zuinig te noemen.
  • Uitrusting en comfort: De stoelen van de EQB bieden zeer veel comfort en bieden veel steun. De positie achter het stuur is aangenaam en het met hoogwaardige materialen afgewerkte dashboard doet premium aan. Het MBUX-multimediasysteem werkt snel en feilloos. De Mercedes-Benz EQB is er zowel als vijf- als zevenzitter. In de zevenzitter is er een derde zitrij aanwezig die plek biedt aan twee kinderen.
  • Betrouwbaarheid: De Mercedes-Benz EQB is een betrouwbaar model, net als alle modellen van het bekende Duitse merk. De bouwkwaliteit van de EQB is hoog.
  • Kosten: De Mercedes-Benz EQB is zuinig met stroom en dat drukt de kosten. De onderhoudsarme aandrijflijn zorgt ervoor dat je evenmin te veel betaalt bij de periodieke grote beurt. De Mercedes-Benz EQB is in de aanschaf wel aan de prijs, maar daar krijg je dan wel een premium auto voor terug.
De Mercedes-Benz EQB is een comfortabele elektrische zevenzitter met voldoende actieradius voor ook wat langere reizen. De EQB is een prima caravantrekker, maar zou nog net wat sneller mogen laden.
Jens
Automotive expert
Mercedes-Benz EQB (2021 - heden)

Mercedes-Benz EQB (2021 - heden)

De Mercedes-Benz EQB is in feite de Mercedes-Benz GLB, maar dan op stroom. Een belangrijke reden om voor de EQB te kiezen is het ruimteaanbod. De EQB biedt veel plek aan bagage én aan inzittenden. Zo is de elektrische Duitser ook te vinden als zevenzitter. Die derde zitrij is echter bedoeld voor twee kinderen.

De Mercedes-Benz EQB rijdt heel comfortabel dankzij de vering die alle obstakels in de weg gladstrijkt. In het op luxe afgestemde interieur is het stil, wat bijdraagt aan het hoge comfortniveau. Het high-tech MBOX-multimediasysteem oogt fraai en werkt snel. Hoewel de basisversie een trekgewicht heeft van 750 kg, mag de vierwielaangedreven topversie met een caravan van 1.700 kg aan de haal.

Update in 2023

Update in 2023

In 2023 krijgt de EQB een facelift, waardoor het uiterlijk van de auto meer in lijn is met overige elektrische modellen van het merk. Verlichting en bumpers krijgen een upgrade, terwijl in het interieur onder meer het stuurwiel en MBUX-systeem worden vernieuwd.

Zoek op je favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Jens Holierhoek

Automotive expert

Sinds 2007 schrijft Jens over auto’s en alles wat daarbij komt kijken. Wat begint bij regionale autokranten groeit al snel uit tot het werken voor een internationale uitgeverij gespecialiseerd in automotive. Daar test hij als (hoofd)redacteur wekelijks uiteenlopende modellen, van compacte stadsauto's tot luxe sportwagens en zo bouwt hij een brede autokennis op. Later start hij als freelance redacteur en richt hij zich - onder meer voor AutoTrack - op aankoopadviezen, zoals lijstjes met de beste gezinsauto’s of de meest aantrekkelijke elektrische modellen. Daarnaast verdiept Jens zich in bredere mobiliteitsthema’s: van autodelen en duurzaamheid tot fleetmanagement en autorecycling.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • ad.nl anwb.nl
  • autoweek.nl
  • mercedes-benz.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op