























Mercedes-Benz SL 300 SL AMG - hardtop - 6 cilinder - automaat - nette auto.
1993156.125 km
Hij is comfortabel als een oude schoen, maar gaat als de brandweer: het is de Mercedes SL. Deze iconische bolide verovert al sinds begin jaren 50 harten over de hele wereld en met een goede reden: weinig andere auto’s zijn zo stijlvol, chic, snel en sportief als de SL. Dat je er een wil hebben, hoef je dan ook aan niemand uit te leggen.
De Mercedes SL is een merkwaardige maar minstens zo bijzondere auto. De SL zag het levenslicht in de jaren 50 en kwam ter wereld als een van de eerste supercars ooit. De iconische 300sl was (en is) een van de meest herkenbare en prachtige auto’s ooit gemaakt.
Het kon voor Mercedes-Benz daarom eigenlijk alleen maar bergafwaarts na de 300sl. Want hoe volg je zo’n auto op zonder teleur te stellen? Maar Mercedes vond een manier, door niet eens te proberen het origineel te overtreffen. Met de tweede generatie (W113), die uitkwam in 1963, sloeg het een heel andere richting in. Wat begon als een superlichte, gesloten sportauto, veranderde in een zeer luxe, enigszins sportieve cabriolet. En dat is het nog steeds.
Door de jaren bleef Mercedes de SL verbeteren. Met iedere nieuwe generatie ging het design flink op de schop. Een SL Mercedes uitzoeken is dan ook een enorm subjectieve opgave, want de versie uit 1971 lijkt in bijna niets op de SL van 2020. Maar één ding staat vast: welke SL je ook kiest, je zult in de watten worden gelegd. De SL is altijd een technisch hoogstandje geweest met sterke, soms adembenemend sterke, motoren, gehuld in een fraai jasje. En dit alles kun je ervaren in de open lucht. Wat wil je nog meer?
De Mercedes SL is een merkwaardige maar minstens zo bijzondere auto. De SL zag het levenslicht in de jaren 50 en kwam ter wereld als een van de eerste supercars ooit. De iconische 300SL was (en is) een van de meest herkenbare en prachtige auto’s ooit gemaakt.
Het kon voor Mercedes-Benz daarom eigenlijk alleen maar bergafwaarts na de 300SL. Want hoe volg je zo’n auto op zonder teleur te stellen? Maar Mercedes vond een manier, door niet eens te proberen het origineel te overtreffen. Met de tweede generatie (W113), die uitkwam in 1963, SLoeg het een heel andere richting in. Wat begon als een superlichte, geSLoten sportauto, veranderde in een zeer luxe, enigszins sportieve cabriolet. En dat is het nog steeds.
Door de jaren bleef Mercedes de SL verbeteren. Met iedere nieuwe generatie ging het design flink op de schop. Een SL Mercedes uitzoeken is dan ook een enorm subjectieve opgave, want de versie uit 1971 lijkt in bijna niets op de SL van 2020. Maar één ding staat vast: welke SL je ook kiest, je zult in de watten worden gelegd. De SL is altijd een technisch hoogstandje geweest met sterke, soms adembenemend sterke, motoren, gehuld in een fraai jasje. En dit alles kun je ervaren in de open lucht. Wat wil je nog meer?
Mercedes keerde met de huidige SL (R231) in zekere zin terug naar de basis. Het ‘superlichte’ karakter werd nieuw leven ingeblazen door de SL voor het eerst bijna geheel van aluminium te maken. Daarnaast is de auto nooit méér ‘premium’ geweest dan nu. Het vermogen van de motoren begint boven de 300 pk. Alle technische snufjes maken de auto een genot om te rijden. Ook was de SL nooit veiliger. Mercedes neemt zelfs het sturen voor je over!
De Mercedes SL van 2012-2020 is meer ‘grand tourer’ dan ooit tevoren. Dankzij zijn behendigheid en krachtige motoren laat je menig sportwagen in je stof, maar tegelijkertijd is hij ook ongelooflijk comfortabel. Reken daarbij een design om door een ringetje te halen en je hebt een fantastische auto.