
Mercedes-Benz M-Klasse
De Mercedes-Benz M-Klasse is een grote en krachtige SUV met terreincapaciteiten die tussen 1998 en 2015 in drie generaties gebouwd werd. De vierwielaangedreven M-Klasse - ook wel aangeduid als ‘ML’ vanwege een meningsverschil met BMW - is bovendien een uitstekende trekauto met een hoog comfortniveau. De 525 pk sterke ML 63 AMG is de absolute topversie.
Bekijk 97 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Volbloed offroader
- Comfortabel op het asfalt
- Uitstekende caravantrekker
- Prettig zittende stoelen
- Veilig model
- Hoog brandstofverbruik
- Kostbaar in aanschaf en onderhoud
- Inparkeren kan een uitdaging zijn
De Mercedes-Benz M-Klasse op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De Mercedes-Benz M-Klasse is een potente terreinauto, fijne trekauto en comfortabele reisauto in één. Vierwielaandrijving, krachtige benzine- en dieselmotoren en luchtvering vormen de basis. Als 525 pk sterke ML 63 AMG blijkt de M-Klasse ook nog eens behoorlijk sportief.
- Verbruik: De grote Mercedes-Benz M-Klasse is door zijn hoge gewicht in basis geen zuinige auto. De ML 250 BlueTech-diesel belooft echter een verbruik van 1 op 17. In de praktijk is die motor echter wat minder zuinig. De ML 63 AMG haalt een verbruik van 1 op 8,5, mits je het gaspedaal heel bescheiden intrapt.
- Uitrusting en comfort: De M-Klasse biedt een ruim en comfortabel interieur. De stoelen zitten uitstekend en in het interieur zijn hoogwaardige materialen gebruikt, zoals leder en hout. Afhankelijk van de uitvoering zitten er ook zaken als nachtzichtassistent, meedraaiende koplampen, een radargestuurde cruise control en een actieve parkeerassistent op de Mercedes-Benz ML.
- Betrouwbaarheid: De Mercedes-Benz M-Klasse is een betrouwbare auto van solide bouwkwaliteit. Er zijn een paar aandachtspunten. Zo komen bij de CDI-diesels soms problemen met de nokkenas-sensor voor. Dat is een onderdeel van de motor. Luchtvering kan met de jaren kwetsbaar worden.
- Kosten: De Mercedes-Benz M-Klasse is een prijzige auto in aanschaf, onderhoud en gezien het gewicht ook in wegenbelasting. Ook zijn de brandstofkosten aan de hoge kant.
De Mercedes-Benz M-Klasse is een zeer comfortabele SUV die offroad écht wat kan. De luxe ML is zowel een ideale reis- als trekauto. De machtige M-Klasse is echter geen goedkope auto in aanschaf en bezit.
Automotive expert

Mercedes-Benz M-Klasse (2005 - 2011)
De tweede generatie van de Mercedes-Benz M-Klasse is 15 centimeter langer dan zijn voorganger. Ondertussen oogt de M-Klasse, in de praktijk ML genoemd, slanker. De immer vierwielaangedreven M-Klasse voelt zich net zo goed thuis op als naast het asfalt.
Op verharde ondergrond is het een comfortabel reisauto waar met gemak een grote caravan of andere aanhanger achter kan, offroad laat de M-Klasse zich niet snel stuiten. Zeker niet als je SUV beschikt over het Offroad-Pro pakket. De 7G-Tronic is dan voorzien van een lage gearing, terwijl ook een tweetraps luchtvering aan boord is. Met die techniek kun je de auto ophogen voor extra bodemvrijheid.
De M-Klasse is voorzien van krachtige motoren. Zo biedt de basis benzineversie met 272 pk al veel pit, maar boven deze ML 350 staan nog de ML 500 en ML 63 AMG. Laatstgenoemde heeft een vermogen van liefst 510 pk. Sterkste diesel is de 450 CDI met 306 pk. Nieuwprijzen van de Mercedes-Benz ML varieerden van €76.483 tot €171.050.
Andere modellen van Mercedes-Benz

Mercedes-Benz M-Klasse (2011 – 2015)
De Mercedes-Benz M-Klasse is in de derde (en laatste) generatie een fractie langer dan de generatie die het aflost. Nieuwe motortechniek maakt de M-Klasse echter een kwart zuiniger dan zijn voorganger. Met de komst van de ML 250 is er voor het eerst een viercilinder dieselmotor verkrijgbaar. Elke ML is voorzien van een automaat.
Ook beschikt de M-Klasse over technologie die de demping en stuurbekrachtiging automatisch aanpast aan de ondergrond. De 4x4-techniek is verder verbeterd, waardoor de M-Klasse zich nog meer _offroader _mag noemen. De ruimte binnenin is overweldigend. Volwassen passagiers zitten riant op de achterbank en ook voor de bagage is meer dan voldoende plek.
De 350 ML met 306 pk is voortaan de basisversie, de ML 63 AMG levert als topversie 525 pk. Twee BlueTech-diesels zijn er: met 204 en 258 pk. Volgens de fabriek ligt het verbruik van de basisdiesel op ongeveer 1 op 17. Nieuwprijzen van de Mercedes-Benz M-Klasse liepen uiteen van €72.950 tot €166.100.
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Jens Holierhoek
Automotive expert
Sinds 2007 schrijft Jens over auto’s en alles wat daarbij komt kijken. Wat begint bij regionale autokranten groeit al snel uit tot het werken voor een internationale uitgeverij gespecialiseerd in automotive. Daar test hij als (hoofd)redacteur wekelijks uiteenlopende modellen, van compacte stadsauto's tot luxe sportwagens en zo bouwt hij een brede autokennis op. Later start hij als freelance redacteur en richt hij zich - onder meer voor AutoTrack - op aankoopadviezen, zoals lijstjes met de beste gezinsauto’s of de meest aantrekkelijke elektrische modellen. Daarnaast verdiept Jens zich in bredere mobiliteitsthema’s: van autodelen en duurzaamheid tot fleetmanagement en autorecycling.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- ad.nl
- autoweek.nl
- mercedes-benz.nl
- anwb.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op