
Jeep Cherokee
De Jeep Cherokee gaat terug naar het midden van de jaren ‘70. De vijfde en laatste generatie verdween in ons land in 2020 van de radar. De SUV is enerzijds een comfortabele reisauto en caravantrekker en anderzijds een behoorlijk capabele offroader, mits je de versie met vierwielaandrijving kiest.
Bekijk 38 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Comfortabele reisauto
- Prima caravantrekker
- Staat offroad zijn mannetje
- Ruim interieur
- Betrouwbaar model
- Afwerking interieur zou beter mogen
- Opvallende voorlichten vroege bouwjaren vijfde generatie
- Uiterlijk van sommige versies is controversieel
De Jeep Cherokee op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De Jeep Cherokee is er met twee- en vierwielaandrijving. De vierwielaangedreven versies zijn naast goede caravantrekkers prima offroaders, zeker als je Cherokee is voorzien van specifieke offroad-techniek, zoals de Trailhawk versie. Vooral de vijfde generatie is een prettige reisauto. Soepel geveerd en wat harder gedempt.
- Verbruik: De Cherokee 2.2 CRD 4x4 heeft een net verbruik van ongeveer 1 op 17. De voorwielaangedreven 140 pk sterke 2,0-liter diesel doet het met bijna 1 op 19 op papier nog wat beter. De vierwielaangedreven 3,2-liter V6 is met een verbruik van 1 op 10 een stuk minder zuinig.
- Uitrusting en comfort: De Cherokee heeft een ruim interieur dat in de vierde generatie solide aanvoelt, maar door de vierkante vormgeving wat minder modern oogt. De vijfde generatie is vooral na de 2018-facelift voorzien van een net binnenste. Een digitaal instrumentarium gaat samen met een hoogwaardiger afwerking. Zaken als lederen bekleding en stoelverwarming zijn in de luxere uitvoeringen aan boord.
- Betrouwbaarheid: De Jeep Cherokee is een betrouwbare auto volgens de Wegenwacht. Het kent bij de vijfde generatie immers geen problemen die ze vaker dan één maal tegenkomen. De vierde generatie krijgt soms te maken met een defecte krukassensor.
- Kosten: Een vierwielaangedreven SUV die ook echt wat kan offroad is vaak een prijzig model en wat dat betreft is de Jeep Cherokee goed te betalen. Een goedkope auto in aanschaf en verbruik is de Cherokee niet, maar voor wat je krijgt betaal je niet de hoofdprijs. De V6-benzinemotor lust echter wel flink wat brandstof.
De Jeep Cherokee is een SUV die offroad-rijden nog niet verleerd is. Tegelijkertijd is het een voldoende comfortabele en fijne reisauto die je ook gewoon met tweewielaandrijving kunt krijgen. De Cherokee is ruim en bovendien een goede caravantrekker.
Automotive expert

Jeep Cherokee (2008 - 2013)
De vierde generatie van de Jeep Cherokee is een hoekige en stoer uitziende SUV. Ten opzichte van zijn voorganger is de Cherokee een stuk langer en daarmee ruimer geworden. Ook het interieur oogt hoekig, maar doet tegelijkertijd degelijk aan. Het SkySlider open dak maakt de Cherokee een halve cabrio.
Van huis uit is de Jeep Cherokee achterwielaangedreven. Vierwielaandrijving schakelt zich automatisch in als de omstandigheden daar om vragen. Op het asfalt is de Cherokee behoorlijk comfortabel, waarbij oneffenheden soms wat stoterig worden doorgegeven. Dat is het offroad-dna van de Cherokee. In het terrein zorgt Selec-Trac II altijd voor voldoende grip. Je SUV beschikt bovendien over een terreinversnelling en afdaalassistent. Twee motoren zijn er om uit te kiezen. Naast een viercilinder 177 pk sterke 2,8-liter diesel is er een 3,7-liter grote V6 met 205 pk aan vermogen. In beide gevallen mag er een aanhanger van liefst 2.800 kg aan de trekhaak.
Nieuwprijzen voor de Jeep Cherokee liepen uiteen van €43.990 tot €56.990.
Andere modellen van Jeep

Jeep Cherokee (2014 - 2020)
De Jeep Cherokee lijkt in zijn vijfde generatie in weinig meer op zijn voorganger. De ronde koplampen zijn ingeruild door slanke lichtunits en het design van de auto is een stuk ronder. Met de 2018-facelift worden de opvallende voorlichten ingeruild voor rechthoekige exemplaren.
De rijeigenschappen van de Cherokee zijn verder verbeterd. De SUV is voortaan comfortabel geveerd en stevig gedempt. Dat maakt de Cherokee een fijne reisauto die snel overhelt in bochten. De Cherokee is zowel leverbaar met voor- als vierwielaandrijving, waarbij de 3.2 V6 4WD Trailhawk de topversie vormt. De combinatie van 272 pk aan vermogen en een lage gearing en een differentieel op de achteras zorgen voor prima offroadprestaties. Hoewel de trekkracht afnam, blijft de Jeep Cherokee een prima caravantrekker. De 2.2 CRD diesel mag 2.370 kg aan de trekhaak.
De Jeep Cherokee kostte nieuw tussen de €48.265 en €84.665.
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Jens Holierhoek
Automotive expert
Sinds 2007 schrijft Jens over auto’s en alles wat daarbij komt kijken. Wat begint bij regionale autokranten groeit al snel uit tot het werken voor een internationale uitgeverij gespecialiseerd in automotive. Daar test hij als (hoofd)redacteur wekelijks uiteenlopende modellen, van compacte stadsauto's tot luxe sportwagens en zo bouwt hij een brede autokennis op. Later start hij als freelance redacteur en richt hij zich - onder meer voor AutoTrack - op aankoopadviezen, zoals lijstjes met de beste gezinsauto’s of de meest aantrekkelijke elektrische modellen. Daarnaast verdiept Jens zich in bredere mobiliteitsthema’s: van autodelen en duurzaamheid tot fleetmanagement en autorecycling.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- anwb.nl
- stellantis.com
- autoblog.nl
- autoweek.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op