
BMW X1 F84 (2015-2022) review
De BMW X1 van de tweede generatie met modelcode F48 oogt stoer en robuust als een terreinwagen. Desalniettemin is het een gewone compacte SUV, waarmee de meeste eigenaren keurig op de verharde weg blijven. Hij is praktisch, comfortabel en degelijk. Desgewenst kun je hem van alle gemakken en veiligheidssystemen voorzien. Ook optisch is veel mogelijk. En ook al voldoet hij uitstekend voor forensisch verkeer en familietrips, je kunt er zeker in de versie met vierwielaandrijving de gebaande paden mee verlaten; hij heeft meer dan voldoende kracht en grip. Deze BMW biedt dus veel meer dan alleen een representatief voorkomen.
Bekijk 530 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Deze generatie is ruimer dan veel concurrerende modellen.
- Alles voelt stevig in deze auto dankzij de solide bouw.
- Het infotainmentsysteem is bijzonder intuïtief.
- Van deze generatie bestaan minder beschikbare uitvoeringen dan zijn voorganger
- Er bestaan goedkopere compacte SUV’s, ook in de basisuitvoering.
- De deuropeningen zijn relatief klein, waardoor instappen niet voor iedereen eenvoudig is.

Modeleigenschappen BMW X1 (2015-2022)
De tweede editie van de BMW X1 is korter, breder en hoger dan zijn voorganger. Desalniettemin beschikt hij over wezenlijk meer binnenruimte. Vooral de achterpassagiers profiteren daarvan, want zij hebben veel bewegingsvrijheid rond hun hoofd en hun knieën. De bagageruimte is nagenoeg net zo als die van de BMW X3, die dik twee en een halve decimeter meer lengte heeft. Op verschillende plekken tref je handige opbergvakken aan. De materialen waar de binnenruimte mee is bekleed voelen prettig aan en zien er goed uit.
Prestaties BMW X1 (2015-2022)
Voor een BMW X1 kun je onder andere kiezen uit verschillende sportieve diesel- en benzinemotoren. In de basisuitvoering is hij al sneller dan de meest eenvoudige concurrerende SUV’s. De zwaarste benzinemotor is alleen verkrijgbaar in een model met vierwielaandrijving; de BMW X1 xDrive 25i. Je kan er bijzonder snel mee optrekken, maar houd wel rekening met een iets hoger brandstofverbruik. Wie liever minder brandstof verbruikt kan kiezen voor de BMW X1 xDrive 25e. De prestaties van deze hybride met stekker naderen die van 25i, maar om die te behalen gebruikt hij deels elektriciteit.

Rijgedrag BMW X1 (2015-2022)
Sommige SUV’s hellen door hun hoogte iets over in de bochten. De BMW X1 heeft daar geen last van. Dat is grotendeels te danken aan de verfijnde techniek en de stevige bouw. De tweede generatie is iets minder straf geveerd dan de eerste, maar heeft desondanks zijn sportieve karakter behouden; als bestuurder voel je nog steeds het contact met de weg. Daarnaast reageert de auto lekker direct op stuur- en schakelhandelingen. Van speling is geen enkele sprake. Vooral de vierwielaangedreven exemplaren – herkenbaar aan de aanduiding xDrive – bieden goede tractie op de weg, ook onder winterse omstandigheden.
Comfort BMW X1 (2015-2022)
Het sportieve karakter van de BMW X1 gaat niet ten koste van het comfort. Alle vier inzittenden krijgen op hun plaatsen de steun en ruimte die ook voor lange ritten voldoet. Alleen de vijfde persoon krijgt het wat moeilijker op het midden van de achterbank, want die plek is minder ruim. Een enkeling kan moeite hebben om de zitplaats te bereiken vanwege de krappe deuropening. Eenmaal binnen hoef je echter niets tekort te komen; climate control en elektrisch bedienbare ramen zijn standaard. Getint glas, opklaptafeltjes achterin, stoelverwarming en lederen bekleding zijn mogelijk, maar komen wel van de optielijst.

Betrouwbaarheid BMW X1 (2015-2022)
De BMW X1 heeft veel goede eigenschappen en zijn betrouwbaarheid is daar één van. Wat dat betreft kun je dus gerust op AutoTrack kijken naar het ruime aanbod van BMW X1 occasions. Enkele exemplaren vertonen na verloop van tijd kleine problemen met de remmen of de elektronica. Meestal laten die zich eenvoudig verhelpen. Let desondanks altijd goed op deze aspecten tijdens de proefrit en kijk ook naar de onderhoudshistorie; zelfs een BMW heeft regelmatig onderhoud nodig en gaat bij het uitblijven daarvan na verloop van tijd kuren vertonen.
Kosten BMW X1 (2015-2022)
Een BMW X1 kost nieuw meer dan de compacte SUV’s die niet uit Duitsland komen. Daar staat tegenover dat hij ook meer biedt op het vlak van prestaties, design, techniek, comfort en ruimte. Tweedehands blijft dat prijsverschil doorwerken, zij het in iets mindere mate dan bij nieuwe exemplaren. Daarbij geldt dat de prijs doorgaans meer afneemt naarmate het bouwjaar verder weg ligt en de stand van de kilometerteller hoger is. Wegenbelasting en brandstofverbruik liggen aanzienlijk lager dan bij de grotere SUV’s van BMW.

AutoTrack oordeel over de BMW X1 (2015-2022)
Een BMW X1 is een ideale auto voor veel toepassingen, bijvoorbeeld als je regelmatig met je gezin op pad gaat of voor je werk veel kilometers moet maken. Bovendien vind je in het ruime aanbod altijd wel één die wat betreft de motor, het uitrustingsniveau, de kleur en de opties helemaal naar je zin is. Kwalitatief valt er weinig tot niets aan te merken op de BMW X1. Bovendien is hij veilig en rijdt hij buitengewoon aangenaam. Valt er dan helemaal niets te mopperen op de BMW X1? Nou…Het enige nadeel is de prijs die sommige potentiële eigenaren afschrikt.
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op





