
BMW X1 E84 (2009-2015) review
De BMW X1 is de meest compacte SUV van dit merk. Instappen gaat prettig dankzij de extra hoogte. Toch lijkt de X1 nog een beetje op een stationwagen. Vandaar dat BMW zelf liever spreekt van een Sports Activity Vehicle. De uitstraling van deze auto is stoer en sportief. Hij is vooral geliefd voor zakelijk verkeer en als gezinsauto. Dat vanwege zijn uitstekende rijeigenschappen, degelijke constructie en complete uitrusting. Maar laat je dat niet weerhouden om met deze auto sportief te rijden of om de verharde weg te verlaten, want deze allrounder kan dat allemaal met gemak aan.
Bekijk 113 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Alles voelt solide in deze auto dankzij de solide bouw.
- Vooral liefhebbers van sportief rijden waarderen de strakke wegligging.
- Van deze auto zijn veel uitvoeringen beschikbaar. Er valt genoeg te kiezen.
- Het brandstofverbruik is hoger dan van nieuwere exemplaren, met name bij zwaardere motoren.
- Sommige concurrerende modellen hebben een lagere nieuwprijs.
- De bagageruimte is niet de grootste in zijn klasse.

Modeleigenschappen BMW X1 (2009-2015)
De eerste generatie van de BMW X1 met modelcode E84 rijdt in ons land sinds 2009. Het model heeft dan nog prominent kunststofdelen op de bumpers. Dat verandert in 2012, tegelijk met een restyling van de lampen en een verfraaiing van het interieur; het materiaal aan de binnenkant voelt sindsdien nog prettiger aan. De rijbeleving ligt sindsdien aan tegen die van grotere modellen als de BMW X3. Met een lengte van minder dan 4,50 meter blijft de X1 wel dik anderhalve decimeter korter, hetgeen vooral merkbaar is in een kleinere bagageruimte.
Prestaties BMW X1 (2009-2015)
Als het gaat om prestaties heeft BMW een reputatie hoog te houden. Het merk biedt van oudsher een keur aan bijzonder sportieve diesel- en benzinemotoren. Zo komt de BMW X1 sDrive18i, een basisuitvoering, sneller uit de startblokken dan veel van de concurrerende SUV’s. Wie kiest voor vierwielaandrijving en extra paardenkrachten kan onder andere uitkomen bij de BMW X1 xDrive28i. Die biedt meer grip op de weg en meer snelheid. Houd voor deze uitvoering wel rekening met een hoger brandstofverbruik. De eerste generatie van de X1 gaat sowieso niet zo zuinig om met brandstof als generaties van na 2015.

Rijgedrag BMW X1 (2009-2015)
De extra hoogte waar een BMW X1 als SUV over beschikt brengt een hoger zwaartepunt met zich mee. Sommige SUV’s hellen daardoor iets over in de bochten. De BMW X1 heeft daar echter weinig tot geen last van; hij ligt dankzij de technisch geavanceerde techniek stabiel op de weg. Bijzonder aan de eerste generatie van de BMW X1 is de net iets stuggere vering.
Verschillende aandrijvingen BMW X1 (2009-2015)
Een BMW X1 is verkrijgbaar met vierwielaandrijving. In dat geval is het een xDrive. Het alternatief is een sDrive met aandrijving op twee wielen. Latere generaties van de BMW X1 sDrive hebben voorwielaandrijving in plaats van achterwielaandrijving en voelen daardoor eerder comfortabel dan sportief. Sommige liefhebbers hebben daarom een voorkeur voor de eerste generatie.

Comfort BMW X1 (2009-2015)
Comfort BMW X1 (2009-2015) Het sportieve karakter van de eerste generatie van de BMW X1 neemt niet weg dat hij zich bijzonder comfortabel laat inrichten. Wie kiest voor extra opties of een complete uitvoering als de Executive, de Business, de Business+ of de High Executive kan onder meer beschikken over cruise control, een elektrisch bedienbaar schuifdak, lederen bekleding en systemen die assisteren bij het inparkeren. Elektrische bediening van de zijruiten, airconditioning, getint glas en tal van andere functies vind je standaard in de BMW X1. Hetzelfde geldt voor veiligheidssystemen als ABS, meerdere airbags en traction control. Ook lichtmetalen velgen zijn standaard.
Betrouwbaarheid BMW X1 (2009-2015)
Op AutoTrack vind je een ruim aanbod van BMW X1 occasions. Veel daarvan zijn van de eerste generatie en dus al iets ouder. Technisch vertonen ze veel overeenkomsten met de BMW 3 Serie, die als bijzonder betrouwbaar te boek staat. Dat is te merken; ook de BMW X1 staat zelden langs de kant van de weg. Voorkomende euvels laten zich over het algemeen goed verhelpen zonder al te ingrijpende reparaties. Desalniettemin verdient het aanbeveling altijd goed te letten op de onderhoudshistorie, want zelfs een BMW kan na verloop van tijd minder betrouwbaar worden als er minder goed voor wordt gezorgd.

Kosten BMW X1 (2009-2015)
De degelijke bouw, de puike techniek en de hoogwaardige aankleding van de eerste generatie van de BMW X1 werken door op de aanschafwaarde van deze auto. Hetzelfde geldt voor eveneens uit Duitsland afkomstige concurrenten. Goedkopere alternatieven bestaan. De vraag is echter of die dezelfde kwaliteit, rijbeleving en betrouwbaarheid bieden. Misschien dat ze gunstig scoren op één van deze drie aspecten. Twee is ook mogelijk. Maar de kans dat ze op alledrie kunnen concurreren met de BMW X1 is klein. Vandaar dat je gerust kan stellen dat een BMW X1 iets meer kost, maar desondanks niet bijzonder duur is.
AutoTrack oordeel over de BMW X1 (2009-2015)
Er bestaan verschillende redenen om te kiezen voor BMW X1 van de eerste generatie. Het is een uitstekende keuze als je houdt van de sportieve rijeigenschappen van deze SUV, graag de keuze hebt uit verschillende benzine- en dieselmotoren en je je prettig voelt in een even fraaie als complete uitrusting. Maar ook als je gewoon een betrouwbare auto wilt om onbekommerd van A naar B te rijden, doe je met de vroegste versie van de BMW X1 een prima aankoop. En als dat allemaal nog niet genoeg is, helpt de uitstekende prijs-kwaliteitverhouding je misschien definitief over de streep.
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op





