
BMW i3 review (2013-2022)
De BMW i3 uit 2013 tot 2022 is een vijfdeurs hatchback, die te vinden is als volledig elektrisch model of als plug-inhybride. De laatstgenoemde variant wordt de REX genoemd, wat slaat op de ‘range extender’, een kleine benzinemotor die de i3 een grotere actieradius geeft. De BMW i3 was in 2013 de eerste ‘zero emission’-auto van BMW en heeft sindsdien behoorlijk wat navolging gekregen van concurrerende merken. Het is een relatief hoge auto met ruimte voor vier personen en de nodige bagage. De bijzondere vormgeving en keurige afwerking onderscheiden hem van de concurrentie.
Bekijk 91 occasions

Modeleigenschappen BMW i3 (2013-2022)
De BMW i3 met bouwjaren 2013 tot 2022 is sinds zijn eerste verschijning grotendeels gelijk gebleven. Deze opvallende hatchback was een voorloper in zijn vroege dagen en blijft een zeer nette auto die uitstekend geschikt is voor de meeste dagelijkse ritten. Het is een ideale auto voor woon- en werkverkeer en biedt de luxe die je mag verwachten van een BMW. Een bijzonder stijlelement vind je in de deuren, waarbij de achterdeuren achterwaarts openen. Dit kan handig zijn, maar zorgt soms net zo makkelijk voor onvoorziene momenten, waarbij in- of uitstappen opeens lastiger is dan nodig.
Afmetingen
Een BMW i3 uit 2013 tot 2022 is een slagje groter dan de standaard stadsauto, maar blijft klein genoeg om soepel en gemakkelijk door het stadsverkeer te glippen. De bagageruimte is groot genoeg voor de dagelijkse boodschappen en biedt zelfs plek voor een lang weekend weg. Het model vervoert vier personen zonder problemen, waarbij de hoofd- en beenruimte voor de passagiers op de achterbank volledig adequaat is.

Prestaties BMW i3 (2013-2022)
Prestaties BMW i3 (2013-2022)
Een BMW i3 uit 2013 tot 2022 is geen bijzonder snelle auto, maar juist een elektrische auto voor alledag en voor een zo breed mogelijk publiek. Het accupakket laat de i3 makkelijk meekomen in het verkeer, maar biedt niet de soms angstaanjagende sprintjes die je van veel andere elektrische auto’s krijgt. Dit levert een keurige actieradius op, waarmee je binnen Nederland uitstekend uit de voeten kunt. Wil je toch iets meer pit, dan is de s-variant een goede optie. Dit is evenmin een sportwagen, maar het extra vermogen zorgt voor net even dat beetje meer pit.
Range Extender uitgelegd
Wie kiest voor een BMW i3 met Range Extender, kiest voor een model dat beschikt over een kleine benzinemotor, die bijzonder weinig brandstof vraagt en tegelijk de auto verder laat komen. Deze variant is een plug-inhybride en is verder qua uiterlijk niet te onderscheiden van het volledig elektrische model. Binnenin is de ruimte identiek en kan je dus net zoveel bagage en passagiers vervoeren als in de variant zonder Range Extender.
Comfort BMW i3 (2013-2022)
De stoelen van een BMW i3 zitten uitstekend en het interieur is van alle gemakken voorzien. De technische extra’s maken het rijden veiliger en eenvoudiger en dat betekent dat langere afstanden geen enkel probleem zijn. Wel wordt het rijcomfort van dit model enigszins getemperd door een vrij schokkerige rit. Het onderstel is aan de stijve kant, wat betekent dat hobbels en bobbels fermer doorkomen dan in andere modellen van BMW. Dit is echter een relatief klein minpuntje, want de bouwkwaliteit en de luxe die inzittenden ervaren, zullen de hobbels snel doen vergeten.

Meerdere uitvoeringen
Naast de eerder genoemde Range Extender, zijn er meer variaties van de i3 te vinden. Zo is er de i3s, die beschikt over een krachtiger motor en zodoende betere prestaties levert. Verder is er onderscheid te maken in het interieur, waarbij de luxe oploopt naarmate het model hoger in de prijs zit. Met toevoegingen als Business, Corporate en Executive geeft BMW de mate van luxe en comfort aan. Denk hierbij aan meer technische snufjes en het gebruik van meer hoogwaardige materialen.
Relatief snel opladen
Echt supersnel laden lukt met een BMW i3 niet, maar vind je een goed laadpunt, dan kan je het accupakket relatief rap vol krijgen. Het zal je nog altijd zo’n drie kwartier tot een uur kosten, maar gelukkig is de i3 een efficiënte auto en rij je de accu niet zomaar leeg.

Betrouwbaarheid BMW i3 (2013-2022)
De i3 behoort tot de meest betrouwbare elektrische auto’s op de markt. Vroege modellen hadden sporadisch enkele problemen met het GPS-systeem en in het interieur werden soms enkele kinderziektes aangetroffen, maar dat is inmiddels allemaal verholpen. Er zijn geen grote problemen bekend met de BMW i3 uit de periode 2013 tot 2022, wat betekent dat je er met een gerust hart mee op pad kunt. De onderhoudskosten zijn in de regel laag en met acht jaar of 160.000 kilometer garantie op het accupakket zal je niet snel tegen kostbare problemen aanlopen.
Kosten BMW i3 (2013-2022)
Een BMW i3 is wel een relatief prijzige hatchback, maar die prijs is volledig gerechtvaardigd. De kwaliteit van deze auto is dermate hoog, dat een stevig prijskaartje geen verrassing mag zijn. En waar de aanschafprijs stevig is, valt dat met het onderhoud bijzonder mee. Dit drukt de kosten aanzienlijk. Dus waar je in eerste instantie een redelijk bedrag mag neerleggen, zijn de kosten om deze auto op de weg te houden laag.

AutoTrack oordeel over de BMW i3 (2013-2022)
De BMW i3 uit de generatie 2013 tot 2022 heeft negen jaar lang zijn eigen koers gevaren, met een zeer opvallende styling en uiterst hoogwaardige kwaliteit. Hij behoort tot de beste elektrische hatchbacks die je kunt krijgen en dus is diens populariteit volledig te verklaren. Hoewel het stijve onderstel soms zorgt voor iets meer gestuiter, vormt dit in het grote geheel geen enkel probleem. Daarvoor is de auto veel te goed.
Dit artikel is geschreven door
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op






