









































Honda E Advance 17" Adaptive cruise, 360* camera, Stuurverwarming,
202015.655 km
De Honda E (of Honda e, gestileerd) is Honda’s eerste volledig elektrische auto. En dat mag de wereld weten, want waar veel merken het op veilig spelen, heeft de Honda E een gedurfd en onwijs schattig design aan de binnen- en buitenkant. De E werd bij zijn introductie in 2019 dan ook met open armen ontvangen. De kleine stadsauto biedt ondanks zijn formaat plaats aan vier personen en heeft voor het gemak evenveel deuren, als je de kofferklep niet meerekent. De Honda E is beschikbaar in twee smaken.
Het internet ontploft wanneer in 2019 het doek getrokken wordt van de Honda E, de eerste elektrische auto van het Japanse automerk. Honda is eigenwijs geweest en zet een vriendelijk en zeer aantrekkelijke stadsauto neer die talloze harten weet te veroveren. Het is een frisse wind in de wereld van elektrische auto’s, die er veelal erg futuristisch of juist vrij suf uitzien. De Honda E is naar alle begrippen gewoon heel erg leuk. Wel duidelijk is dat de E specifiek is ontworpen voor stads omgevingen. Hoewel het sportieve rijgedrag niet misstaat op de betere buitenwegen, komt hij in nauwe binnensteden helemaal tot zijn recht. De minuscule draaicirkel van 4,3 meter onderstreept dit, zo ook de relatief kleine actieradius van 220 kilometer. De Honda E mag dan bedoeld zijn voor de korte autoritten, met het comfort zit het wel snor. Honda heeft namelijk een sfeervol en rustgevend interieur gecreëerd waar je je helemaal thuis kunt voelen. De vele schermen binnenin, inclusief die voor de achteruitkijkspiegels, geven daarnaast alle informatie die je nodig kunt hebben en verminderen het aantal knoppen.
De Honda E is beschikbaar in twee smaken: het basismodel en de snellere Advance-uitvoering. Beide versies beschikken over een 35,5 kWh-accupakket waarmee het rijbereik maximaal 220 kilometer bedraagt. De enkele elektromotor in de E stuurt de achterwielen aan, dit om de bijzonder kleine draaicirkel van 4,3 meter te kunnen waarmaken. De voorwielen kunnen zo onder een hoek van 45 graden worden gezet. De motor produceert 136 pk in de standaarduitvoering en 154 pk in de Advance-variant. Laatstgenoemde versie heeft ook betere voorzieningen, zoals een achteruitrijcamera, adaptieve cruise control en climate control. Ook de velgen zijn een maatje groter en zien er anders uit. De Honda E is in de basis een zeer veilige auto, wat erg fijn is in de stad. Hij beschikt namelijk over allerlei hulpsystemen die kunnen ingrijpen om botsingen e.d. te voorkomen. Met een 50 kW snellader is de Honda E voor 80 procent op te laden in 30 minuten, na een klein uur zit deze vol. Gebruik je de normale oplaadkabel thuis, dan duurt het zo’n negen uur.
Honda maakt doorgaans zeer betrouwbare auto’s en de E lijkt op dit gebied niet af te wijken van de norm. Maar er zijn wel een paar dingen om rekening mee te houden als je een Honda E kopen wil. De prijs van de E is bijvoorbeeld relatief hoog: prijzen beginnen bij 35.000 euro en kunnen oplopen tot 40.000 euro. Dat is behoorlijk veel geld voor een kleine elektrische auto, al moet gezegd worden dat hij standaard erg compleet is uitgerust – al is de ruimte in de kofferbak beperkt. Ook is de actieradius aan de lage kant in vergelijking met concurrerende modellen als de Renault Zoe en de Hyundai e-Niro. Aan de andere kant is de Honda E specifiek gemaakt met het oog op de stad en in dit opzicht zijn er weinig auto’s die daar beter presteren en fijner rijden. De E is wendbaar als geen ander.