


































Ferrari Roma 3.9 V8 HELE l British Racing l Carbon l Daytona seats
20218.500 km
De Ferrari Roma is een erg krachtige en stijlvolle coupé die in 2020 is gepresenteerd door Ferrari. De auto is technisch gezien een 2+2 model (twee voorstoelen met een kleine achterbank) en heeft twee deuren en heeft een fraaie aflopende daklijn. De Roma is een zeer sportieve grand tourer, wat betekent dat hij niet alleen fantastische rijkwaliteiten heeft maar ook nog eens zeer comfortabel is en een overvloed aan luxe voorzieningen heeft. Bovendien is de Roma verrassend praktisch voor een Ferrari.
Ferrari maakt al enkele decennia sportieve grand tourers, maar in meer recente jaren heeft het Italiaanse sportwagenmerk weinig modellen op de markt gebracht die het rijgedrag hebben van een échte Ferrari. De Ferrari Roma brengt daar verandering in, door de wat ingetogen Ferrari Portofino op dit gebied ruim achter zich te laten. De Roma is mateloos comfortabel en voorzien van allerhande luxe voorzieningen, maar heeft tegelijkertijd het rijgedrag van meer sportieve modellen zoals de Ferrari 488. In veel opzichten is de Ferrari Roma het beste van beide werelden. De Roma heeft daarbij een prachtig en vloeiend ontwerp. Binnenin is de Roma grotendeels gedigitaliseerd, wat betekent dat er eigenlijk geen knoppen zijn, maar touchscreens met haptische feedback (zachte tikjes voor het gevoel) die verdeeld worden over de twee ‘cockpits’ voorin. Ook is er een kleine, geïntegreerde achterbank, al is deze feitelijk te klein voor volwassenen om plaats te nemen. Het maakt de Roma wel erg praktisch, zeker aangezien ook de kofferbak van pakweg 300 liter niet bepaald klein genoemd mag worden voor een volwaardige sportauto.
Ferrari levert de Roma maar in één uitvoering. Hoewel de Roma natuurlijk met allerlei opties leuker en duurder te maken is, blijven de technische specificaties hetzelfde. De Ferrari Roma is voorzien van een 620 pk sterke 3.9 liter V8-turbomotor die graag een lekker deuntje zingt. De motor is al jaren een vaste kracht binnen de catalogus van Ferrari en wel met goede reden: het motorblok is dankzij de geweldige prestaties die het produceert al meerdere keren bekroond, bijvoorbeeld met de prestigieuze ‘Engine of the Year’-prijs. Als gevolg kan de Roma in 3,4 seconden naar de 100 km/u en in minder dan 10 seconden naar de 200 km/u. De topsnelheid van de Roma ligt op 320 km/u. Ook beschikt de Ferrari Roma over Formule 1-techniek, zoals een achttraps automatische versnellingsbak. Daarnaast is de Roma voorzien van allerlei slimme elektronische systemen om het rijden gemakkelijker dan wel veiliger te maken. Denk hierbij aan slipcontrole en stabiliteitscontrole, evenals launch control om een snelle acceleratie-sprint in een mum van tijd te realiseren. Met de opvallende Manettino-knop is de Roma in vijf verschillende rijmodi te zetten, van ‘Comfort’ tot ‘Race’.
De Ferrari Roma is een geweldige grand tourer die de competitie het vuur aan de schenen legt. Natuurlijk is hij niet zo ruim als een vierzits Porsche Panamera, technisch wat minder verfijnd als een Mercedes-AMG GT en wellicht wat minder stijlvol dan een Aston Martin DB11, gekeken naar het totaalplaatje komen weinig auto’s in de buurt van Roma. Qua luxe en comfort is de Roma haarfijn en het rijgedrag is om een puntje aan te zuigen. Daarbij komt de onmeetbare allure van een Ferrari – een van de meest iconische automerken ter wereld. De Roma is echter wel duur in onderhoud en ook de prijs is niet mals: deze begint in Nederland rond de 250.000 euro en kan door het jaar en toevoegen van opties nog flink oplopen. Het mag dan ook geen verrassing heten dat tweedehands Roma’s voor nog meer geld te koop staan: denk aan prijzen tussen de 280.000 en 330.000 euro.