
Ferrari 488
De Ferrari 488 is een ingrijpende update van de 458. De belangrijkste verandering vind je achter de voorstoelen, waar een nieuwe twin turbo V8-motor gemonteerd is. Dankzij die motor won de 488 maar liefst 100 pk vergeleken met zijn voorganger. Net als voorheen was de auto er als coupe en als open Spider. Onder de naam ‘Pista’ werd een nog snellere en lichtere versie aangeboden. Net als de 458 was de 488 tijdens zijn productieperiode de maatstaf in supercarland.
Bekijk 23 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Extreem snel
- Krachtige motor
- Geavanceerde techniek
- Pista is laatste hardcore model met V8
- Nog scherper dan zijn voorganger
- Turbo’s dempen het motorgeluid
- Minder puur ontwerp dan 458
- Ongewone bediening vraagt gewenning
- Elektronisch niet bepaald storingsvrij
De Ferrari 488 op een rij
- Prestaties en rijgedrag: Het leek onmogelijk, maar de 488 is nog sneller en nog scherper dan zijn geroemde voorganger. Als Pista schopt de auto het tot maar liefst 710 pk. Ook het onderstel is nog verder aangescherpt voor de ultieme rijervaring.
- Verbruik: Bij een auto als de 488 is het verbruik volledig irrelevant. Toch geven we je nog even de officiële cijfers: alle modellen verbruiken gemiddeld 1 op 8,8.
- Uitrusting en comfort: De 488 is uitgerust met een verbeterd infotainmentsysteem ten opzichte van de 458. De ongewone bediening met alle knoppen op het stuur is echter gebleven.
- Betrouwbaarheid: De 488 is naar Ferrari-maatstaven zeer betrouwbaar. De enige aandachtspunten zijn de electronica en olielekkages rond de versnellingsbak.
- Kosten: De 488 is nog altijd een prijzige auto. De goedkoopste exemplaren leveren ongeveer 2 ton op. Voor Pista-modellen moet je vaak het dubbele neertellen.
De 488 heeft nog niet de mythische status van zijn voorganger bereikt, maar het is alsnog een haast onverslaanbaar sterke supercar. Als Pista is het bovendien de laatste hardcore Ferrari met V8-middenmotor.
Automotive expert

Ferrari 488 (2015 - 2020)
Na vijf jaar 458 vond Ferrari het tijd voor een grondige update. De auto werd voorzien van een fonkelnieuwe twin turbo-motor, een herziene versnellingsbak en een aangescherpt onderstel. Daarnaast werd de styling opgefrist. De 488 is te herkennen aan grote luchtinlaten in de flanken, die nodig zijn om de nieuwe motor van koele lucht te voorzien.
De 3,9-liter V8 leverde in basisvorm 670 pk, 100 meer dan de 458. Bovendien was er veel meer koppel aanwezig. Ferrari begrensde dit echter om de motor meer aan te laten voelen als de oude normaal ademende 4,5-liter. In 2019 verscheen een lichtere, nog scherpere en sterkere versie onder de naam Pista. Beide versies waren er als coupe en open Spider. In 2020 werd de 488 opgevolgd door de F8 Tributo. Nieuwprijzen voor de Ferrari 488 liepen uiteen van €298.091 tot €389.635.
Andere modellen van Ferrari
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit
Automotive expert
Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- automobile-catalog.com
- autoweek.nl
- ferrari.com autoblog.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op