
Ferrari 812
De Ferrari 812 was lange tijd het topmodel van het beroemde Italiaanse merk. Met zijn forse twaalfcilindermotor en minimaal 800 pk is de auto eigenlijk een klasse apart. Het basismodel luister dan ook naar de naam Superfast, een aanduiding die het model meer dan waar maakt. De 812 is er ook als cabriolet en de nog snellere Competizione. Als klassieke GT is de 812 perfect om op zeer hoge snelheid comfortabel lange afstanden af te leggen.
Bekijk 12 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Extreme prestaties
- Magistraal klinkende 6,5-liter V12
- Comfortabel voor lange reizen
- Geavanceerde veiligheidssystemen
- Ook thuis op het circuit
- Onderhoudskosten zijn relatief duur
- Elektronica kan gevoelig zijn
- Misschien wel té krachtig
- Beperkt aanbod en enorme prijzen
- Langere bestuurders komen hoofruimte tekort
De Ferrari 812 op een rij
- Prestaties en rijgedrag: Met 800 tot 830 pk kom je in de Ferrari 812 nooit iets tekort. De auto is zo krachtig en reageert zo scherp op je instructies dat het wijs is om de veiligheidssystemen ingeschakeld te houden.
- Verbruik: Het verbruik is volledig irrelevant bij een auto als deze. Toch geven we je de cijfers: de Ferrari 812 verbruikt gemiddeld op zijn minst 1 op 6,1.
- Uitrusting en comfort: De 812 is erop toegerust om lange reizen op hoge snelheid haalbaar te maken. Mits je niet al te lang bent zit je heerlijk in deze krachtpatser.
- Betrouwbaarheid: De 812 is relatief probleemloos. Bij weinig gebruik kun je echter last krijgen van problemen met de accu. Een druppellader gebruiken is aanbevolen.
- Kosten: Als absoluut topmodel van Ferrari is de 812 ook als occasion geen goedkope auto. Prijzen beginnen rond de 300.000 euro en lopen op tot ongeveer een half miljoen.
De Ferrari 812 GTS is een weergaloze supersportwagen met bijzonder weinig directe concurrenten. Vrijwel geen enkele andere auto kan tippen aan de combinatie van brute kracht, messcherp weggedrag, klassieke looks en verrassend comfort.
Automotive expert

Ferrari 812 (2017 - 2024)
De Ferrari 812 volgde in 2017 de F12berlinetta op. De auto was grotendeels gebaseerd op zijn voorganger, maar op alle vlakken aangescherpt. Zo werd de V12 vergroot van 6,3- naar 6,5-liter en steeg het vermogen van 740 naar een ronde 800 pk. Daarbij werd de koets een stuk agressiever vormgegeven. De coupé kreeg de naam Superfast mee, een verwijzing naar de Ferrari 500 Superfast uit de jaren ‘60.
De Superfast kreeg in 2020 gezelschap van een open variant: de 812 GTS. Twee jaar later werden beide modellen opgewaardeerd en tot Competizione (coupe) en Competizione A (cabrio) gebombardeerd. De Competizione-modellen zijn op alle vlakken scherper dan de standaardmodellen en hebben een tot 830 pk opgestuwde motor. In 2024 werd de 812 opgevolgd door de Ferrari 12Cilindri.
Andere modellen van Ferrari
Zoek op je favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit
Automotive expert
Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- automobile-catalog.com
- autoweek.nl
- ferrari.com
- autoblog.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op












