Ferrari FF

De Ferrari FF is letterlijk een klasse apart. Geen enkel ander merk heeft een driedeurs, vierzits stationwagen met intelligente vierwielaandrijving en een enorme, beresterke V12 geproduceerd. Deze zeer gedurfde opvolger van de conservatieve 612 Scaglietti is dan ook een zeer polariserend model. Los van de opvallende vormgeving is het de enige top-Ferrari voor alledag. Met een beetje lef zou je er zelfs mee op wintersport kunnen.

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntVerbazend veel bagageruimte
  • PluspuntPraktische vierwielaandrijving
  • PluspuntZeer geschikt voor lange reizen
  • PluspuntKrachtige V12-motor
  • PluspuntRazendsnel ondanks gewicht en formaat
  • MinpuntUnieke uiterlijk verdeelt de meningen
  • MinpuntVierwielaandrijving schakelt uit vanaf de vijfde versnelling
  • MinpuntZeer complexe aandrijflijn
  • MinpuntAandrijving naar de voorwielen kan falen
  • MinpuntKoppeling is bovengemiddeld slijtagegevoelig

De Ferrari FF op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De Ferrari FF zorgt ervoor dat je supercar prestaties onder vrijwel alle omstandigheden in kan zetten. De geavanceerde vierwielaandrijving zorgt ervoor dat de 660 pk van de 6,3-liter V12 altijd goed overgebracht wordt op de weg.
  • Verbruik: De FF is bedoeld voor lange roadtrips, waardoor het verbruik belangrijker is dan bij andere Ferrari-modellen. Vanwege de forse V12 ligt dat cijfer laag: gemiddeld verbruikt de auto 1 op 6,5.
  • Uitrusting en comfort: Als vierzits shooting brake is de FF volledig gericht op het comfort van de inzittenden. Die lange rit naar Saint Tropez moet immers in alle rust gedaan kunnen worden. Daarnaast beschikt het model over tal van geavanceerde systemen.
  • Betrouwbaarheid: Het bijzondere vierwielaandrijvingssysteem van de FF heeft zijn voordelen, maar is ook relatief kwetsbaar en onderhoudsgevoelig. Daarnaast behoren overmatige slijtage aan de koppeling en elektronische euvels tot de aandachtspunten.
  • Kosten: Vanwege zijn unieke uiterlijk en positie op de markt is de FF een veelal onbegrepen auto. Dat betekent dat de prijzen vrij laag liggen voor een auto zoals deze. Al vanafd 140.000 euro staat de ultieme vierzitter bij je op de oprit.
De Ferrari FF biedt een unieke combinatie van ruimte, snelheid, comfort en praktisch gebruiksgemak. Wil je iets dat zeer speciaal is, maar toch dagelijks ingezet kan worden? Dan is de FF een van de beste keuzes.
Dylan
Automotive expert
Ferrari FF (2011 - 2016)

Ferrari FF (2011 - 2016)

Het doorgaans vrij conservatieve Ferrari ging in 2011 helemaal los met de opvolger voor de 612 Scaglietti. In plaats van een traditionele vierzits coupé werd de auto een heuse ‘shooting brake’, een sierlijk gelijnde stationwagen met drie deuren. Dat leverde zomaar 450 tot 800 liter bagageruimte op.

Naast de unieke koets was er nog een primeur voor de FF. De afkorting stond voor ‘Ferrari Four’, de naam voor Ferrari’s eerste vierwielaandrijvingssysteem. Via een extra versnellingsbak werden de voorwielen aangedreven. Vanaf de vijfde versnelling (bij 220 kilometer per uur) worden de voorwielen afgekoppeld. Hierdoor werd de FF zomaar een wintersport-waardige supercar. In 2016 werd de auto opgefrist en kreeg hij een nieuwe naam: GTC4Lusso.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit

Automotive expert

Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • automobile-catalog.com
  • autoweek.nl
  • ferrari.com
  • autoblog.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op