Ferrari Portofino

De tweede grote update van de Ferrari California kreeg een nieuwe naam mee: Portofino. De naam verwijst naar het pittoresk Italiaanse havenstadje dat populair is bij de wereldwijde jetset. En dat is precies de groep waar de Portofino voor bedoeld is. Met zijn stalen klapdak en tot 620 pk sterke twin turbo V8 is de auto immers perfect voor ritjes langs de Riviera.

Bekijk 13 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntZeer krachtige twin turbo V8-motor
  • PluspuntPraktisch stalen cabriodak
  • PluspuntComfortabel en geschikt voor lange reizen
  • PluspuntVeel lichter dan voorganger
  • PluspuntMeer beenruimte achterin dan California
  • MinpuntAccu’s kunnen falen
  • MinpuntBeeldschermen in het interieur zijn fragiel
  • MinpuntDakmechanisme is gevoelig voor storingen
  • MinpuntBediening vraagt gewenning
  • MinpuntMinder bagageruimte dan California (292 liter)

De Ferrari Portofino op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: Met de Portofino heeft Ferrari alle kritiek op de ‘te softe’ en zware California geprobeerd weg te poetsen. De auto is zo’n 200 kilo lichter, minimaal 40 pk krachtiger, veel stijver en scherper afgesteld.
  • Verbruik: De Portofino zal geen zuinigheidsrecords gaan vestigen, maar voor een auto die bedoeld is voor lange afstanden is het verbruik toch relevant. De Portofino verbruikt gemiddeld 1 op 8,8 tot 1 op 9,5.
  • Uitrusting en comfort: Na kritiek op de California werd het interieur en het infotainmentsysteem van de Portofino volledig herzien. Daarbij werd een extra scherm geplaatst voor de passagier. De ongewone layout met alle knoppen op het stuur werd behouden.
  • Betrouwbaarheid: De Portofino is naar Ferrari-begrippen een betrouwbare auto, maar kent ook enkele bekende Ferrari-problemen. Met name de accu is een aandachtspunt. Zelfs met een druppellader kan de accu falen.
  • Kosten: De Portofino is nog een vrij recent model, waardoor de prijzen op de occasionmarkt nog relatief hoog liggen. Voor een van de eerste modellen moet je minimaal zo’n 200.000 euro neertellen. De Portofino M is nog een ton duurder.
Ferrari is al sinds 2008 een het schaven aan het concept van een supersportieve cabrio met stalen dak. De Portofino is het verfijnde en aangescherpte eindresultaat van al dat ontwikkelingswerk. Binnen zijn klasse is er simpelweg geen betere machine.
Dylan
Automotive expert
Ferrari Portofino (2018 - 2023)

Ferrari Portofino (2018 - 2023)

Na de California T kwam Ferrari met nog een revisie van de super-cabrio met stalen dak. Onder de naam Portofino werd een nog verder verfijnde, nog snellere en veel lichtere evolutie gepresenteerd. De 3,9-liter twin turbo V8 leverde 600 pk, 40 meer dan voorheen. Naast de aangescherpte prestaties en rijgedrag werden het interieur en het infotainment flink verbeterd.

In 2021 volgde nog een revisie en werd de auto hernoemd naar Portofino M (Modificata, Italiaans voor ‘gewijzigd’). De belangrijkste verbeterpunten waren een hoger vermogen (620 pk) en een fonkelnieuwe achttraps automaat met dubbele koppeling. Ook het uiterlijk werd iets opgefrist. Tegelijkertijd kreeg de auto een coupe-broertje in de vorm van de klassiek vormgegeven Roma. In 2023 werd een open Roma Spider uitgebracht als vervanger van de Portofino.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit

Automotive expert

Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • automobile-catalog.com
  • autoweek.nl
  • ferrari.com
  • autoblog.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op