Ferrari F430

De Ferrari F430 was vijf jaar lang het belangrijkste model van het merk uit Maranello. Het model was gebaseerd op voorganger 360, maar met een agressiever design, aangescherpt onderstel en een krachtige, volledig nieuwe motor pakte de F430 alsnog de kroon in supercarland. Met name de relatief zeldzame handgeschakelde modellen en de exotische Scuderia-straatracers zijn nog altijd zeer begeerlijke machines.

Bekijk 11 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntKrijsende, natuurlijke ademende V8
  • PluspuntScherp onderstel, zeker als Scuderia
  • PluspuntLaatste middenmotor Ferrari met handbak
  • PluspuntMede ontwikkeld door Michael Schumacher
  • PluspuntGlazen paneel boven de motor
  • MinpuntUitlaat kan scheuren
  • MinpuntModellen met handbak zeer zeldzaam en kostbaar
  • MinpuntScuderia-modellen nog altijd zeer prijzig
  • MinpuntMotorsteunen kunnen falen
  • MinpuntSemi-automatische versnellingsbak is niet erg verfijnd

De Ferrari F430 op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: Met 490 tot 510 pk kom je in de F430 niets tekort. Het model was in zijn tijd een van de beste opties in zijn klasse. Concurrenten met meer vermogen werden op het vlak van rijgedrag dubbel en dwars verslagen.
  • Verbruik: Efficiëntie is niet iets waar aan gedacht is bij het tekenen van de F430, maar we geven je toch even de cijfers. Het gemiddeld verbruik ligt officieel rond de 1 op 6.
  • Uitrusting en comfort: De F430 is een model van de oude stempel, zonder de enorme hoeveelheid knoppen en schakelaars van zijn opvolgers. Desondanks is de auto opvallend comfortabel voor zo’n pure supersporter. De afwerking is bovendien van topniveau.
  • Betrouwbaarheid: De F430 kent als echt raspaard de nodige aandachtspunten. Zo kunnen de uitlaatspruitstukken scheuren, de motorsteunen inzakken en kun je bij weinig gebruik elektronische kuren verwachten. Bij regelmatig gebruik én onderhoud is de auto vrij betrouwbaar.
  • Kosten: In Ferrari-termen is de F430 nog relatief betaalbaar. Prijzen beginnen bij zo’n 100.000 euro voor een coupe met de F1-versnellingsbak. De exotische Scuderia-modellen kosten minimaal het drievoudige. Opvallend kostbaar zijn de modellen met de zeldzame handgeschakelde zesbak. Ook deze beginnen bij €300.000.
De Ferrari F430 is eigenlijk een koopje in supercarland. Voor ongeveer een ton haal je een machine in huis die het moderne supercars nog knap lastig kan maken. Bovendien is de klank van de krijsende V8 onverslaanbaar.
Dylan
Automotive expert
Ferrari F430 (2004 - 2010)

Ferrari F430 (2004 - 2010)

De Ferrari F430 verscheen in 2004 als een doorontwikkeling van de 360. Vergeleken met zijn voorganger was de auto krachtiger en zowel op het gebied van styling als weggedrag flink aangescherpt. De 4,3-liter V8 motor met minimaal 490 pk was volledig nieuw, net als de opvallende _manettino _rijmodi-schakelaar op het stuur.

Net als de 360 was de F430 er als coupe en open Spider. Schakelen kon met de door Ferrari hevig gepromote F1 zestraps semi-automaat of een traditionele handgeschakelde versnellingsbak. De handbak werd maar zelden besteld. In 2007 verscheen de 430 Scuderia: een lichtere, 510 pk sterke en nog scherpere straatracer. Ter viering van de Formule 1 constructeurstitel van 2008 werd een open versie van de Scudderia geproduceerd: de Scuderia Spider 16M. Hiervan werden slechts 499 exemplaren gebouwd. In 2010 werd de F430 vervangen door de 458.

Zoek op je favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit

Automotive expert

Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • automobile-catalog.com
  • autoweek.nl
  • ferrari.com
  • autoblog.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op