
SEAT Arosa
Als compact niet compact genoeg is, kun je uitwijken naar de Seat Arosa. Met een lengte van net iets meer dan drie en een halve meter is hij dik vier decimeter korter dan een [Seat Ibiza](https://www.autotrack.nl/auto/seat/ibiza) uit dezelfde periode.
Bekijk 15 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Met een Seat Arosa ben je wendbaar binnen de bebouwde kom.
- Voor aanschaf en onderhoud hoef je niet veel geld kwijt te zijn.
- In technisch opzicht is het een betrouwbare auto.
- De Seat Arosa biedt weinig ruimte voor bagage en passagiers.
- Met de 1.0-liter benzinemotor kom je niet snel vooruit.
- De aankleding van het interieur is beperkt.
De Seat Arosa op een rij
Prestaties en rijgedrag: De Seat Arosa is klein, maar dapper. De vering is stug en de besturing kent geen speling. Doordat de aandrijving na het intrappen van het gaspedaal al snel hoog in de toeren zit, maakt het geheel binnen de bebouwde kom een dynamische indruk. Daarbuiten vallen de kleine krachtbronnen een beetje door de mand. Het kost namelijk veel tijd om van nul naar honderd kilometer per uur te komen, met name als de aandrijving wordt verzorgd door de 1.0-liter benzinemotor. Desalniettemin voelt het geheel ook op de snelweg volwassen genoeg aan om de Arosa op iets langere afstanden in te zetten.
Verbruik: Vergeleken met andere auto’s uit dezelfde bouwperiode is de Seat Arosa een toonbeeld van efficiënt brandstofverbruik. Dat heeft alles te maken met het lichte gewicht van de auto zelf en de beschikbare motoren.
Uitrusting en comfort: Voorin zit je als een prins in de Seat Arosa. Er is ruimte genoeg en de stoelen bieden veel comfort. Achterin is dat anders, hetgeen gezien de afmetingen van deze auto weinig verwonderlijk is. Hoofdruimte is er genoeg, maar beenruimte is beperkt. Daarbij is het een driedeurs auto, hetgeen de toegankelijkheid van de tweede zitrij niet ten goede komt. Ook de bagageruimte is met een inhoud van 130 liter beperkt. Als je in een rode Seat Arosa rijdt, zie je de rode lak ook aan de binnenkant van portieren. Hetzelfde geldt voor andere kleuren.
Betrouwbaarheid: De Seat Arosa is geen probleemloze auto. Kleine mankementjes kunnen voorkomen. Over het algemeen geldt dat goed onderhoud veel storingen voorkomt. Controleer daarom altijd de onderhoudshistorie op volledigheid.
Kosten: De bijdrage voor de wegenbelasting is laag bij een Seat Arosa en het brandstofverbruik is relatief bescheiden. Ook voor regelmatig onderhoud hoef je niet veel te betalen. Voor de prijs hoef je het ook niet te laten. De Seat Arosa is in alle opzichten een goedkope auto.
Als je niet hangt aan luxe of niet veel geld wilt besteden, biedt de Seat Arosa een uitstekende mobiliteitsoplossing. Het is een compacte wendbare auto die je overal brengt waar je wezen wilt.
Automotive expert

Seat Arosa (1997 tot 2004)
De Seat Arosa stamt uit een tijd dat compacte stadsauto’s populair waren vanwege het beperkte brandstofverbruik en de lage aanschafwaarde. Seat kon niet achterblijven en ontwikkelde samen met Volkswagen de Arosa. De Duitse wederhelft is de Volkswagen Lupo. Deze bleef tot 2005 in productie, terwijl de Arosa toen al een jaar uit de productie was. Wil je een nieuwere compacte Seat? Kijk dan bij de Seat Mii (2012-2017) en de Seat Mii Electric (2019-2022) die ongeveer dezelfde afmetingen hebben.
Een Seat Arosa met dieselmotor zie je zelden op AutoTrack. Ze hebben een aandrijving met een maximaal vermogen van 60 of 75 paardenkrachten. De 1.0- en 1.4-liter motoren leveren 50, 60 of 100 paardenkrachten. In het laatste geval betreft het een Seat Arosa 1.4 16V Sport die in tien seconden vanuit stilstand naar honderd kilometer per uur kan optrekken. De nieuwprijs daarvan was al snel € 15.000. Het instapmodel kostte pakweg € 10.000. Je zat dan wel opgescheept met de kleinste motor die zeventien seconden nodig had om de auto op dezelfde snelheid te brengen.
Andere modellen van SEAT

Update in 2001
Heb je grote achterlichten op je Seat Arosa? Dan betreft het een exemplaar van na de update uit 2001. Over de gehele linie ziet dit model er van binnen en van buiten iets eigentijdser uit. De aandrijvingen zijn onveranderd. De nieuwprijs was wel veranderd, want die lag gemiddeld zo’n € 1.000 hoger.
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit
Automotive expert
Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- automobile-catalog.com
- autoweek.nl
- seat.nl
- autoblog.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op