
Ford Focus C307 review (2004-2011)
Een Ford Focus uit de periode 2004 tot 2011 is de tweede generatie van de Focus. Het is de opvolger van eerste generatie en hij draagt veel van diens DNA met zich mee. De styling is ietsje aangepast, de motoren hebben een update gekregen, het interieur is vernieuwd en toch blijft het onmiskenbaar een Focus. Het model is gemaakt als drie- en vijfdeurs hatchback, sedan, cabriolet en stationwagen. Hij doet het uitstekend als gezinswagen, maar net zo goed als auto voor woon-werkverkeer. De techniek is robuust en betrouwbaar, wat betekent dat deze Focus nog altijd veel aanwezig is.
Bekijk 179 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- De Ford Focus is een zeer soepel sturende auto.
- Binnenin is genoeg ruimte voor een gemiddeld gezin.
- De betrouwbare techniek is nog altijd van hoge kwaliteit.
- Deze generatie van de Focus is inmiddels enigszins gedateerd.
- Gebruikssporen zijn onvermijdelijk in auto’s van deze leeftijd.
- Motorisch is hij niet heel spannend.

Modeleigenschappen Ford Focus (2004-2011)
De Ford Focus is zo’n iconische auto, dat hij voor vrijwel iedereen bekend is. Dit heeft hij te danken aan een bijzonder eenvoudige formule: neem een middelgrote auto, geef hem toegankelijke techniek en zorg dat er altijd genoeg ruimte is voor vier personen en bagage. De Focus heeft dat allemaal, plus uitstekende rijeigenschappen en een onderscheidende styling. Dit alles heeft ervoor gezorgd dat de tweede generatie Focus opnieuw een verkoopsucces werd en ze in de miljoenen de weg op zijn gegaan. Of het nou een zakenauto, een gezinsauto of een plezierauto is, de Focus past elke jas.
Ideaal voor alledag
Als je een auto elke dag wilt gebruiken, moet hij betrouwbaar en makkelijk te gebruiken zijn. Dat geldt zeker voor de Ford Focus met bouwjaren 2004 tot 2011. De techniek is onberispelijk en de simpele indeling van het dashboard maakt hem tot een uiterst bruikbaar model. Natuurlijk is het inmiddels een oudere auto en dat betekent dat je geen van de moderne technische hulpmiddelen krijgt. Geen parkeercamera’s, geen dodehoekmelder, geen infotainmentsysteem. Wel krijg je een doelgerichte auto die – mits hij goed onderhouden is – een trouwe metgezel wordt voor elke dag.

Afmetingen Ford Focus (2004-2011)
De afmetingen van de Ford Focus zijn altijd min of meer gelijk gebleven. Dat betekent dat er binnenin ruimte is voor vier personen en hun bagage. Tegelijk kan je de auto overal parkeren. Achterin is de been- en hoofdruimte dik in orde, ook voor langere mensen. Met name de stationwagen heeft een ruime kofferbak en dit is dan ook de variant die het meeste gebruikt wordt door gezinnen. De cabriolet is de minst praktische – dit is een Focus die is gemaakt voor het plezier.
Styling blijft netjes
Zo wereldschokkend als bij de eerste generatie van de Focus is de styling van de Ford Focus uit de C307-generatie niet, maar het is nog altijd een zeer net vormgegeven model. In het huidige verkeer misstaat hij zeker niet, ook al beginnen de jaren inmiddels behoorlijk te tellen. Binnenin is het eveneens strak vormgegeven met mooie vormen en alle knoppen op de juiste plek. Hij mag dan in enorme aantallen verkocht zijn, de Focus voelt geen moment als een onderdeel van de grijze massa.

Prestaties en rijgedrag Ford Focus (2004-2011)
De Ford Focus staat bekend om zijn aangename rijgedrag, wat zich vertaalt naar een soepel sturende auto en een comfortabel onderstel. Het is een visitekaartje van deze auto, want de Focus-generaties van ervoor en erna hebben allemaal dit grote pluspunt. De prestaties die de auto levert zijn wat je van een middenklasser als deze mag verwachten. De benzine- en dieselmotoren zijn robuust, redelijk vlot, maar niets bijzonders. Dat wil zeggen: behalve de RS-variant. Dit is een sportwagen in een Focus-jas en zodoende verreweg de meest geliefde, zeldzame en dus dure variant.
Comfort Ford Focus (2004-2011)
Zoals al even aangegeven is het onderstel van de Focus uit de C307-generatie prima afgesteld en heb je in de regel weinig last van overdreven gehobbel of gestuiter. De stoelen zijn eveneens van keurige kwaliteit en dus is een lange rit geen enkel probleem. Het comfort is dus prima, maar niet van een opmerkelijk hoge kwaliteit. Auto’s uit een hoger segment bieden meer luxe en comfort, maar hebben tegelijk een aanzienlijk hogere aanschafprijs. In zijn klasse scoort de Focus een dikke voldoende.

Betrouwbaarheid Ford Focus (2004-2011)
Met de betrouwbaarheid van deze Ford Focus zit het wel snor. De motoren zijn gemaakt om tegen een stootje te kunnen en dat betekent dat ze vele tonnen mee kunnen gaan. De overige techniek zit eveneens keurig in elkaar en speelt zelden op. Zoals bij elke auto op leeftijd gaan de jaren na verloop van tijd wel tellen, dus zorg wel voor degelijk en regelmatig onderhoud. Doe je dit goed, dan is er geen reden waarom de Focus niet nog een paar jaar mee kan als daily drive.
Kosten Ford Focus (2004-2011)
Zowel in de aanschaf als in het onderhoud is de Ford Focus met het bouwjaar 2004 tot 2011 prima te betalen. Het model was nooit overdreven duur en nu hij alweer een behoorlijke periode uit productie is, worden de occasions steeds goedkoper. Daar staat wel tegenover dat je duidelijk te maken hebt met een gebruikte auto. De sporen zijn overal te zien, maar als de Focus een beetje netjes is behandeld, zal dat niet de spuigaten uitlopen. Het onderhoud is evenmin een grote kostenpost, met een ruime voorraad reserveonderdelen en relatief simpele techniek.

AutoTrack oordeel over de Ford Focus (2004-2011)
De Focus behoort tot de bestverkochte Ford -modellen van de afgelopen vijftig jaar en dat is niet voor niets: deze uitermate bruikbare auto zit uitstekend in elkaar en vraagt weinig van zijn eigenaar. Natuurlijk heb je te maken met een gedateerde auto, maar wel eentje die zich kranig houdt te midden van al het technische geweld van tegenwoordig. Het soepele rijgedrag is ongeëvenaard in zijn klasse en de ruimte maakt hem geschikt voor meerdere doelgroepen. Zoek je kwaliteit voor zo weinig mogelijk geld, dan is er weinig dat kan opboksen tegen deze Focus.
Dit artikel is geschreven door

Ivo Pakvis
Automotive expert
Als jochie van vier jaar oud zat Ivo al bij zijn opa op de fiets, terwijl hij alle automerken en -modellen wist op te noemen. Inmiddels is die liefde onderdeel van zijn dagelijkse werkzaamheden en heeft Ivo een behoorlijke portfolio opgebouwd als het gaat om automotive artikelen. Of het nou om reviews gaat, of heldere teksten die meer vertellen over de geschiedenis van een bepaalde auto, je kunt Ivo er midden in de nacht voor wakker maken. Het is zijn doel om lezers te helpen met het vinden van bomen in het enorme autobos.
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op






