Kia Carens

De Kia Carens is een midsize-MPV met plek voor maximaal zeven personen. Handig is dat de achterbank op rails staat en dus te verschuiven is. De Carens is ook om andere redenen een fijne gezinsauto: het model is betrouwbaar, veilig en rijdt prima.

Bekijk 31 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntZevenzits mpv
  • PluspuntVerschuifbare achterbank
  • PluspuntRijke basisuitrusting
  • PluspuntBetrouwbaar model
  • PluspuntFijne reisauto
  • MinpuntHelt soms over in bochten
  • MinpuntMateriaalgebruik in het interieur niet van topniveau
  • MinpuntNiet erg zuinig

De Kia Carens op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De Kia Carens is een midsize-MPV met een op comfort gerichte vering en demping. Ofwel: de Carens is een prettige reisauto voor lange stukken rechtdoor. In bochten laat de hoge opbouw zich soms voelen. De topmotorisering biedt behoorlijk wat pit, want de 2.0 GDI schopt het tot 166 pk. De 135 pk sterke basisversie is wat minder krachtig. Er is ook een 1,7-liter diesel met 115 pk.
  • Verbruik: De Kia Carens is als diesel het zuinigst. Op papier is een gemiddeld verbruik van 1 op 23,8 haalbaar, maar omdat dat fabriekswaarden zijn, zal het brandstofverbruik in de praktijk hoger liggen. De benzineversies beloven 1 op 16 om 1 op 13, maar ook die zullen in het dagelijkse verkeer net ietsje meer verbruiken.
  • Uitrusting en comfort: De Carens is met plek tot zeven personen en een verschuifbare achterbank een volbloed MPV. Het praktisch nut staat voorop in het interieur, maar de Carens biedt ook volwaardige uitrusting. De X-clusive is bijvoorbeeld heel volledig, net als het First Edition-introductiemodel. Die uitvoering voorziet onder meer in airco, navigatie en achteruitrijcamera’s.
  • Betrouwbaarheid: De Kia Carens is een behoorlijk betrouwbaar model volgens de Wegenwacht. Wel kan de distributieketting van de 1,6-liter benzinemotor soms oprekken.
  • Kosten: De Kia Carens is een betaalbare MPV in aanschaf en onderhoud. Het verbruik is voor dit type model best netjes, als is de Carens geen zuinigheidswonder.
De Kia Carens is een no-nonsense MPV die uitblinkt in gebruiksgemak. Ben je op zoek naar een betrouwbare zevenzitter voor heel het gezin die ook nog een comfortabel rijdt, dan is de Carens een slimme keuze.
Jens
Automotive expert
Kia Carens (2006-2012)

Kia Carens (2006-2012)

De Kia Carens van de tweede generatie is langer en breder dan het model dat het aflost. De Carens is er zowel als vijf- en als zevenzitter en beschikt over een achterbank die verschuifbaar is over rails. Praktisch is ook de flinke bagageruimte en het feit dat de instap iets hoger is. Ruimtebesparend werkt de versnellingspook op de middenconsole. Verder kan de laadvloer in de vijfzits Carens liefst vier centimeter zakken. Handig als je een keer wat extra spullen mee wilt nemen.

De Carens is er onder meer als 1,6-liter benzinemotor met 126 pk, als 2.0-liter met 144 pk en als 140 pk sterke diesel. Nieuwprijzen van de Kia Carens liepen uiteen van €19.995 tot €36.345.

Kia Carens (2012-2019)

Kia Carens (2012-2019)

De Kia Carens is in de derde generatie technisch verwant aan de Kia Cee’d. De Carens biedt veel rijcomfort en zowel een ruime als prettige reiswagen. De stuurbekrachtiging kent drie standen, zodat je zelf bepaalt of de Carens licht of juist wat zwaarder stuurt. De versnellingsbak schakelt fijn en nauwkeurig. Aan de trekhaak van de sterkste benzine- en dieselkrachtbron mag een caravan van 1.500 kg.

Drie motoriseringen zijn er voorhanden. Naast de 1.6 GDI met 135 pk is er een 2.0 GDI met 166 pk. De 1,7-liter dieselmotor levert 115 pk. Nieuwprijzen van de Kia Carens beginnen bij €24.495 en lopen door tot €40.395.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Jens Holierhoek

Automotive expert

Sinds 2007 schrijft Jens over auto’s en alles wat daarbij komt kijken. Wat begint bij regionale autokranten groeit al snel uit tot het werken voor een internationale uitgeverij gespecialiseerd in automotive. Daar test hij als (hoofd)redacteur wekelijks uiteenlopende modellen, van compacte stadsauto's tot luxe sportwagens en zo bouwt hij een brede autokennis op. Later start hij als freelance redacteur en richt hij zich - onder meer voor AutoTrack - op aankoopadviezen, zoals lijstjes met de beste gezinsauto’s of de meest aantrekkelijke elektrische modellen. Daarnaast verdiept Jens zich in bredere mobiliteitsthema’s: van autodelen en duurzaamheid tot fleetmanagement en autorecycling.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoweek.nl
  • kia.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op