
Toyota RAV4 XA50 review (2019+)
De Toyota RAV4 uit de periode 2019 en later is de vijfde generatie van deze SUV en een model dat volledig vernieuwd is ten opzichte van zijn voorganger. Het in- en exterieur straalt een bepaalde frisheid uit die je niet direct associeert met een degelijk merk als Toyota en onder de motorkap ligt standaard een motor waarmee je bijzonder vlot doorrijdt. Toyota besloot om de dieselmotor te lozen en dus komt deze RAV4 enkel met benzine- of hybride aandrijvingen. Binnenin is de Toyota RAV4 ruim genoeg voor een gemiddeld gezin, dankzij de ruime achterbank en kofferbak.
Bekijk 739 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- De RAV4 uit de XA50-generatie heeft meer dan genoeg ruimte voor een gemiddeld gezin.
- Hij laat zich strak over bochtige weggetjes sturen.
- Het vernieuwde uiterlijk onderscheidt de RAV4 van veel concurrenten.
- De automatische versnellingsbak lijkt een eigen leven te leiden.
- Ondanks het sportieve uiterlijk leveren de motoren geen spannende prestaties.
- Met name de hybride variant is redelijk aan de prijs.

Modeleigenschappen Toyota RAV4 (2019+)
Met de introductie van de XA50-generatie van de Toyota RAV4 slaat Toyota een andere weg in met zijn middelgrote SUV. In vroegere jaren was deze auto een degelijke, betrouwbare en ietwat saaie auto, die weinig onderscheidend vermogen had ten opzichte van de concurrentie. Vanaf 2019 heeft dit model echter een zeer opvallende styling toegevoegd aan de betrouwbaarheid en degelijkheid. En dat transformeert de RAV4 tot een aantrekkelijke, onderscheidende SUV, die tegelijk alle positieve kanten van weleer heeft behouden. En met de nieuwe generatie motoren is de RAV4 helemaal bij de tijd.
Motorenaanbod
Zoals gezegd is de dieselmotor vanaf 2019 verdwenen uit het assortiment van de Toyota RAV4. Dat betekent dat het motorenaanbod is gekrompen en je nu de keuze hebt uit een benzinemotor en een voor- of vierwielaangedreven hybride variant. Stuk voor stuk zijn het prima motoren, die je in staat stellen om je vlotjes door het verkeer te begeven. Tegelijk springen ze – zeker in het geval van de hybride aandrijving – zuinig met hun brandstof om. De RAV4 blijft echter een vrij zware auto en met name de benzinemotor kan bij een zware rechtervoet soms een extra slokje lusten.

Afmetingen Toyota RAV4 (2019+)
Deze Toyota RAV4 is enkele centimeters langer dan zijn voorganger, die op zijn beurt een duidelijke slag groter was dan vroegere RAV4-modellen. Dit heeft invloed op de been- en bagageruimte, die ronduit uitstekend te noemen is. De lengte van je passagiers is bijna niet van belang en de ruimte betekent dat je probleemloos met het gezin op vakantie kunt in de RAV4. Hij staat tegelijk behoorlijk hoog op zijn wielen, wat zorgt voor uitstekend zicht rondom. De kofferbak is een aparte vermelding waard, omdat hij flink is gegroeid ten opzichte van vorige generaties. Daarbij beschikt de RAV4 over tal van opbergvakken.
Styling
De styling van de Toyota RAV4 uit de XA50-generatie is ronduit opvallend te noemen. Het hoekige karakter van deze auto geeft een stoer voorkomen, maar dat verdwijnt een beetje in het interieur. Dat is prima afgewerkt, maar biedt weinig speciaals. Tegelijk is er goed nagedacht over de bediening van het interieur. De knoppen zitten op de plek waar ze horen en het infotainmentsysteem is eenvoudig te gebruiken. Niet alles gebeurt vanaf het scherm, wat voor menig gebruiker als prettig zal worden ervaren.

Prestaties en rijgedrag Toyota RAV4 (2019+)
De motoren leveren, zoals gezegd, genoeg vermogen om lekker soepel mee te rijden, maar erg spannend wordt het niet. Het zijn zeer geschikte krachtbronnen, die tegelijk niet de sportieve pretenties overdragen die het uiterlijk met zich meebrengt. Het rijgedrag is prima, al voelt de besturing soms een tikje licht aan. Dat komt het gevoel niet ten goede, maar wordt niet storend. In de bochten staat de Toyota RAV4 zijn mannetje en helt hij niet veel over. En dat is fijn voor een SUV, want de hoge zit zorgt bij menig concurrent voor de nodige deining.
Comfort Toyota RAV4 (2019+)
Aan boord van de Toyota RAV4 uit 2019 of later is het uitstekend toeven. Het onderstel is gelukkig niet al te hard afgeveerd. Sterker nog: oneffenheden in het wegdek worden zeer vakkundig weggewerkt en zelfs het rijden op een ronduit slechte weg zorgt niet voor overdreven gehobbel. Wat het comfort echter niet ten goede komt, is de automatische versnellingsbak. Die lijkt soms een eigen leven te leiden en schiet meer dan eens veel te snel in de hoge toeren. Dit is geen storing; zo is de bak afgesteld.

Betrouwbaarheid Toyota RAV4 (2019+)
Net zoals vrijwel alle Toyota’s, is deze Toyota RAV4 weer een zeer robuuste wagen, die je zelden tot nooit met grote problemen naar de garage zult brengen. De techniek zit buitengewoon goed in elkaar en er is zelden iets mee aan de hand. Dit zorgt in de regel voor lage onderhoudskosten en vooral voor een zorgeloze rit. Je weet dat je op je RAV4 kunt rekenen en dat hij – mits netjes onderhouden – een lange toekomst voor zich heeft.
Kosten Toyota RAV4 (2019+)
Hoe nieuwer de Toyota RAV4, hoe prijziger hij wordt. Deze XA50-generatie doet het qua prijs uitstekend in vergelijking met de concurrentie, maar de aanschafprijs ligt wel aanmerkelijk hoger dan bij iets oudere modellen. Wil je vierwielaandrijving, dan is hij nog eens een slag duurder. Benzinemodellen zijn in de regel goedkoper dan de hybride varianten, maar de hybride versie is zuiniger en dus wellicht op de lange termijn een betere investering. De onderhoudskosten rijzen zelden de pan uit en dus is het niet al te prijzig om deze auto op de weg te houden.

AutoTrack oordeel over de Toyota RAV4 (2019+)
Er heeft een frisse wind gewaaid door de Toyota RAV4 en dat is duidelijk te zien bij de vijfde generatie van deze auto. De opvallende styling is een welkome stijlbreuk met vorige modellen en het aangename karakter maakt deze auto toegankelijk voor een breed publiek. De automatische versnellingsbak doet enigszins afbreuk aan de beleving, maar wie daar mee kan leven heeft een uitstekende allrounder in huis.
Dit artikel is geschreven door

Ivo Pakvis
Automotive expert
Als jochie van vier jaar oud zat Ivo al bij zijn opa op de fiets, terwijl hij alle automerken en -modellen wist op te noemen. Inmiddels is die liefde onderdeel van zijn dagelijkse werkzaamheden en heeft Ivo een behoorlijke portfolio opgebouwd als het gaat om automotive artikelen. Of het nou om reviews gaat, of heldere teksten die meer vertellen over de geschiedenis van een bepaalde auto, je kunt Ivo er midden in de nacht voor wakker maken. Het is zijn doel om lezers te helpen met het vinden van bomen in het enorme autobos.
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op





