
Toyota RAV4 XA40 review (2013-2019)
De Toyota RAV4 uit de periode 2013 tot 2019 geldt als de vierde generatie van deze SUV. De Toyota RAV4 is in deze generatie beschikbaar met voor- of vierwielaandrijving en kreeg vanaf de update in 2016 de mogelijkheid om met hybride aandrijving onderweg te zijn. Verder zijn de gebruikelijke benzine- en dieselmotoren rijkelijk aanwezig en is de auto aanzienlijk groter dan zijn voorgangers. Dit heeft een positieve uitwerking op de beenruimte achterin en op de kofferbak. Verder is het interieur opnieuw netjes afgewerkt en beschik je over de bekende Toyota-betrouwbaarheid, wat altijd een pluspunt is.
Bekijk 327 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Deze RAV4 is bijzonder ruim en biedt meer dan genoeg plaats voor vier tot vijf volwassenen.
- De hybride varianten zijn zuinig en bieden iets extra’s ten opzichte van de benzine- en dieselmotoren.
- De hele auto voelt uiterst degelijk en robuust aan.
- De zwakste motoren zijn eigenlijk niet afdoende voor de RAV4.
- Het hoge gewicht zorgt voor een relatief hoog verbruik.
- Deze RAV4 straalt minder plezier uit dan zijn voorgangers.

Modeleigenschappen Toyota RAV4 (2013-2019)
Sinds zijn ontstaan in 2000 is de Toyota RAV4 een echte SUV. Dat betekent dat de auto hoog op zijn wielen staat en de nodige ruimte biedt, terwijl het aangedreven wordt door een relatief krachtige motor. De variant die is gebouwd tussen 2013 en 2019 voldoet aan alle kenmerken en moest het tegelijk opnemen tegen zeer verfijnde, Europese concurrenten. Gelukkig voor de liefhebbers van de RAV4 week Toyota niet af van de ingeslagen weg en bleef de RAV4 een lekker robuuste wagen, waarin het voor zowel bestuurder als passagiers uitstekend toeven is.
Motorenaanbod
Toyota was er vroeg bij toen het in 2016 een hybride aandrijving voor de RAV4 introduceerde. Die introductie ging gepaard met een facelift, waarbij het in- en exterieur van deze SUV onder handen werd genomen. Naast de hybride aandrijvingen bleven de benzine- en dieselvarianten gewoon beschikbaar. De meeste motoren leveren genoeg vermogen voor vlotte sprintjes indien nodig, maar de instapmodellen komen in sommige gevallen pit tekort. Verder zijn de motoren redelijk dorstig, als je buiten de hybride versie rekent. De RAV4 is vrij zwaar en dat gaat altijd ten koste van het brandstofverbruik.

Afmetingen Toyota RAV4 (2013-2019)
Een groot pluspunt van de XA40-generatie Toyota RAV4, is het feit dat de auto flink gegroeid is ten opzichte van zijn voorganger. Dat mocht ook wel, want met name achterin was het een tikje krap voor volwassenen. Door de auto langer te maken, is dat probleem volledig verdwenen. Wie op de achterbank van deze nieuwere RAV4 plaatsneemt, komt aan hoofd- en beenruimte niets tekort. De kofferbak is eveneens gegroeid en biedt nu meer dan genoeg ruimte voor een serieuze vakantie met het gezin. Deze groei maakt de auto iets minder wendbaar in de stad, maar dat went snel.
Voor- of vierwielaandrijving
De Toyota RAV4 begon zijn leven als een vierwielaangedreven pretmobiel en werd in de loop der jaren steeds serieuzer. Dat resulteerde uiteindelijk in de mogelijkheid om de auto zelfs zonder vierwielaandrijving te kopen. Hiermee gaat een deel van het karakter verloren, maar omdat deze versie van de RAV4 niet gebruikmaakt van een complexe aandrijving, is de prijs duidelijk lager. Wie wel kiest voor vierwielaandrijving, zal merken dat het systeem meer tractie biedt in verraderlijke omstandigheden. Op nat of glad wegdek kan de auto zekerder aanvoelen en wie offroad wil, kan dit eveneens – in beperkte mate – doen.

Prestaties en rijgedrag Toyota RAV4 (2013-2019)
Voor een SUV is de Toyota RAV4 uit de periode 2013 tot 2019 opvallend zeker van zijn zaak in de bochten. Veel van dit soort modellen hellen behoorlijk over bij ferm stuurgedrag en de RAV4 deelde deze eigenschap in vroegere generaties. Bij de vierde generatie is duidelijk gewerkt aan dit probleem en zodoende stuurt deze RAV een stuk aangenamer. De prestaties zijn afhankelijk van de motoren en de meeste krachtbronnen leveren een vlotte auto. Enkel de goedkoopste varianten blijven enigszins achter. Dat is geen ramp, maar zeker als je een tussensprintje wil doen op de snelweg, is het duidelijk merkbaar.
Comfort Toyota RAV4 (2013-2019)
Stap in deze Toyota RAV4 en je vindt een interieur waar aluminiumkleurige panelen een prettige afwisseling vormen in het immer aanwezige grijs en zwart. De stoelen zitten prettig en ondersteunen goed en – zoals gezegd – op de achterbank is het uitstekend toeven voor volwassenen. Eenmaal onderweg wordt duidelijk dat het onderstel keurig is afgesteld en je met name op de snelweg lekker comfortabel onderweg bent. Oneffenheden in het wegdek worden goed geabsorbeerd en drempels vormen geen grote obstakels. Al met al vormen lange of korte ritten geen probleem voor kwetsbare ruggen en kom je uitgerust aan.

Betrouwbaarheid Toyota RAV4 (2013-2019)
Net zoals zijn voorgangers en net zoals bijna alle Toyota’s, is deze XA40-Toyota RAV4 een baken van rust als het gaat om betrouwbaarheid. De techniek is goed doorontwikkeld en je loopt zelden tegen vervelende verrassingen aan. Natuurlijk kan slijtage soms voor onverwachte kosten zorgen, maar bij goed en regelmatig onderhoud kan dit tijdig opgemerkt worden. De hybride techniek stond in 2016 voor de RAV4 nog een beetje in de kinderschoenen, wat betekent dat je soms tegen storingen kan aanlopen. Meestal is dit echter snel te verhelpen.
Kosten Toyota RAV4 (2013-2019)
Wat je betaalt voor een Toyota RAV4 uit de periode 2013 tot 2019 is erg afhankelijk van het bouwjaar, de gereden kilometers, de aandrijving en de staat van de auto. In de regel geldt: hoe ouder het model, hoe lager de prijs. Voorwielaangedreven modellen zijn meestal goedkoper dan hun vierwielaangedreven broeders en hybride versies zijn meer dan eens duurder dan de door traditionele verbrandingsmotoren aangedreven auto’s. Binnen het segment is het echter een schappelijk geprijsde auto, die de strijd zeker aankan met de Europeanen. Het gewicht zal zeker bij dieselvarianten voor een redelijk hoge wegenbelasting zorgen.

AutoTrack oordeel over de Toyota RAV4 (2013-2019)
Een volwassen SUV, geboren uit een auto waar rijplezier en recreatief rijden voorop stond. Dat is wel een beetje hoe deze vierde generatie Toyota RAV4 getypeerd mag worden. Het is een oerdegelijke SUV die zeer geschikt is als gezinswagen, maar tegelijk is het allemaal erg serieus. De fun-factor van weleer is verdwenen en heeft plaatsgemaakt voor een uiterst degelijke auto, die dankzij zijn betrouwbaarheid en bruikbaarheid bijzonder populair is.
Dit artikel is geschreven door

Ivo Pakvis
Automotive expert
Als jochie van vier jaar oud zat Ivo al bij zijn opa op de fiets, terwijl hij alle automerken en -modellen wist op te noemen. Inmiddels is die liefde onderdeel van zijn dagelijkse werkzaamheden en heeft Ivo een behoorlijke portfolio opgebouwd als het gaat om automotive artikelen. Of het nou om reviews gaat, of heldere teksten die meer vertellen over de geschiedenis van een bepaalde auto, je kunt Ivo er midden in de nacht voor wakker maken. Het is zijn doel om lezers te helpen met het vinden van bomen in het enorme autobos.
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op





