Peugeot 308 review T9 (2013-2021)

De tweede generatie van de Peugeot 308 met modelcode T9 is een andere auto dan zijn voorganger. De contourlijnen zijn weliswaar nog hetzelfde, maar het vooraanzicht met de grille tussen de koplampen maakt de auto een meer uitgesproken verschijning. Het interieur valt op door het kleine stuurwiel. De chauffeur kijkt eroverheen om het dashboard af te lezen. Volgens Peugeot is deze nieuwe inrichting veiliger omdat de chauffeur zo meer zicht op de weg houdt. Andere verbeteringen van de 308 liggen op het gebied van verbruik, betrouwbaarheid en inrichting.

Bekijk 1.392 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe Peugeot 308 van deze generatie is betrouwbaar.
  • PluspuntDe inrichting en het rijgedrag bieden veel comfort.
  • PluspuntDe motoren behoren tot de schoonste uit deze bouwperiode.
  • MinpuntDe Peugeot 308 heeft met een neergeklapte achterbank geen vlakke laadvloer, maar wel een tildrempel.
  • MinpuntDe ruimte op de achterbank van de hatchback is beperkt.
  • MinpuntHet kleine stuurwiel is iets waar je even aan moet wennen.
Modeleigenschappen Peugeot 308 (2013-2021)

Modeleigenschappen Peugeot 308 (2013-2021)

Er bestaan twee carrosserievormen van de Peugeot 308 van de tweede generatie. De eerste is de hatchback met een lengte van 4,25 meter. De stationwagen met de naam SW is meer dan drie decimeter langer. Dat levert extra zit- en laadruimte op. Beide versies tellen vijf deuren. De coupé-cabriolet is niet langer nieuw leverbaar. Daarmee zijn alle twee- en driedeursversies van de 308 verdwenen. Wie uit meer dan twee carrosserievormen wil kiezen kan desgewenst uitwijken naar de stoere Peugeot 3008 of de ruime Peugeot 5008. Die zijn technisch nauw verwant aan de Peugeot 308.

Prestaties Peugeot 308 (2013-2021)

De prestaties van de Peugeot 308 zijn sterk afhankelijk van de gekozen motor. Die kan variëren in grootte en loopt op diesel of benzine. Wie kiest voor de kleine – meest eenvoudige – motoren kan goed uit de voeten met zijn 308, zolang deze niet snel hoeft op te trekken of hoge snelheden hoeft te halen. Daar staat tegenover dat de liefhebber van sportief rijden kan kiezen voor snelle versies als de 308 GTi, die nog veel meer snelheid bieden dan de snelste versie van de vorige generatie. Tussen deze uitersten bestaan verschillende mogelijkheden die aan iedere wens tegemoet kunnen komen.

Verbruik Peugeot 308 (2013-2021)

De beste prestaties levert de Peugeot 308 op het gebied van uitstoot en verbruik. Dat ligt niet alleen aan de motoren, maar ook aan het sterk teruggebrachte gewicht van de auto. De toenmalige fiscale regelgeving viel daardoor gunstig uit voor de 308, met als gevolg dat deze generatie nog steeds bijzonder talrijk is. Wie nu via AutoTrack kiest voor één van de talrijke Peugeot 308 occasions van de tweede generatie gaat dat verschil niet meer fiscaal merken, maar wel aan de pomp.

Rijgedrag Peugeot 308 (2013-2021)

Rijgedrag Peugeot 308 (2013-2021)

Het rijgedrag van de Peugeot 308 houdt een fijne balans tussen sportief en comfortabel. Het kleine stuur geeft een sportieve beleving, terwijl de vering bij de meeste modellen heerlijk zacht en soepel is. De wegligging is uitstekend, alhoewel deze auto een lichte neiging tot overhellen in de bochten heeft. Bijzonder is de optioneel verkrijgbare automatische versnellingsbak. De kwaliteiten daarvan staan expliciet vermeld in het juryrapport als de Peugeot 308 in 2014 de titel ‘Auto van het Jaar’ krijgt.

Comfort Peugeot 308 (2013-2021)

De 308 van Peugeot staat bekend om zijn comfort. De vering en de binnenruimte dragen daaraan bij, evenals de strakke vormgeving van het interieur en de prettig aanvoelende materialen waaruit dat is opgebouwd. Wie dat wil, kan het zichzelf bijzonder aangenaam maken in deze auto met onder andere stoelverwarming, een panoramadak en lederen bekleding. De talrijke uitrustingspakketten met aansprekende namen als Allure, Blue Lease Premium en Style leveren in dat opzicht fijne combinaties. De instapniveaus zijn Access en Active. Die omvatten onder andere airconditioning, getint glas en voorin elektrische zijruiten.

Betrouwbaarheid Peugeot 308 (2013-2021)

Betrouwbaarheid Peugeot 308 (2013-2021)

De Peugeot 308 van de tweede generatie is nog betrouwbaarder dan zijn voorganger. De zeldzame keren dat hij ongewenst stil staat aan de kant van de weg, lukt het de pechhulp meestal wel om hem ter plekke weer aan de praat te krijgen. Regelmatig onderhoud is noodzakelijk, dus controleer altijd de historie als je een exemplaar op het oog hebt. Minstens zo belangrijk is het om de motor van het juiste type olie te voorzien. De 1.2-litermotor heeft een betere reputatie dan de 1.6-litermotor, die ietsjes vaker dan gemiddeld een defecte koeling heeft.

Kosten Peugeot 308 (2013-2021)

Je kan een Peugeot 308 van de tweede generatie voor relatief weinig geld aanschaffen. Het betreft dan wel een ouder exemplaar met een hoge kilometerstand en een karige uitrusting. Je kan ook voor een veel hoger bedrag de hand leggen op een jongere 308 met alles erop en eraan wat je je maar kan wensen. En zoals hierboven reeds vermeld; veel eerste eigenaren hebben geprofiteerd van gunstige fiscale voorwaarden. Die tijden zijn helaas voorbij en dat betekent dat je met name voor de diesels de wegenbelasting mee moet berekenen in je totale kosten.

AutoTrack oordeel Peugeot 308 (2013-2021)

AutoTrack oordeel Peugeot 308 (2013-2021)

De Peugeot 308 van de tweede generatie is een comfortabele familieauto. Desgewenst laat hij zich aanpassen naar verschillende wensen en eisen. Het kleine stuurwiel en de zuinige motoren bieden technische meerwaarde die de auto onderscheidt van directe concurrenten. De vormgeving is niet opvallend, maar wel representatief en eigentijds. Schuif je vaak dozen of kratten door de vijfde deur? In dat geval kan de tildrempel en de met neergeklapte achterbank onregelmatige laadvloer na verloop van tijd tegen gaan staan. Verder zijn er amper nadelen aan deze uitgekiende auto, die niet voor niets enorm populair is.

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op